نیوز سیتی!
06 آذر 1402 - 18:04

راه‌حل رفع آلودگی هوا به سرعت «برق» و «باد»

باد وزید. ذرات معلق دردسرساز موقتاً از پایتخت کوچ کردند. باز هم این باد بود که به داد رسید و اقدامات 19 دستگاه دخیل در رفع این مشکل هنوز به سرانجام نرسیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، بیش از ۲ دهه از ابتلای پایتخت به آلودگی هوا می گذرد و هربار مسوولان وعده رفع مشکل را داده ولی کاری از پیش نرفته است. حالا دولت و شهرداری می خواهند از چین تعدادی اتوبوس، واگن، تاکسی و موتورسیکلت برقی خریداری کنند تا شاید بتوانند بخشی از این مشکلات را برطرف کرد.

دولت در ادوار گذشته سهم خود را در توسعه پایتخت نداده و به تهرانی ها مقروض است. اما حالا رئیس کل بانک مرکزی محمدرضا فرزین از توافق با وزارت صمت و شهرداری برای تأمین یک میلیارد یورو ارز واردات خودروهای برقی خبر می دهد و محسن هرمزی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران هم به فارس می‌گوید: با پرداخت این پیش‌پرداخت تعهد حقوقی ایجاد می‌شود. پول به حساب واریز شده و  از زمان واریز پول تا سه ماه بعد باید هزار دستگاه اتوبوس برقی وارد تهران شود. همچنین ۵ هزار تاکسی برقی، ۵ هزار ون و ۵۰ هزار موتورسیکلت برقی هم بر اساس این پیش‌پرداخت وارد تهران خواهدشد.

در دوره پنجم مدیریت شهری ۱۲۰ دستگاه اتوبوس تک کابین، ۱۳۰ دستگاه مینی‌بوس و همچنین ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین به ناوگان حمل ونقل عمومی اضافه شد؛ تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای شهر به خبرنگار فارس می گوید: در این دوره هم  از سوی دولت باید ۶۴۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده می‌شد که فقط ۲۷۱ دستگاه تحویل داده شده و شهرداری هم قدرالسهم خود را پرداخت کرده است البته به نظر می‌رسد که دولت منتظر تولید اتوبوس توسط خودروساز داخلی است.

در این مدت شهرداری تهران قراردادهایی را با چین بسته است. در ابتدای این دوره مدیریت شهری ۱۷۵ دستگاه اتوبوس وارد شد البته کارهای مقدماتی و مذاکرات در دور پنجم صورت گرفته بود اما در این دوره پول پرداخت و ۱۷۰ دستگاه اتوبوس وارد خطوط شد. تشکری‌هاشمی می‌گوید در این دوره با چند خودروساز داخلی قرارداد بسته شده و قرار است در سال جاری هزار دستگاه اتوبوس برقی ۹ متری و ۱۲ متری وارد شود به نظر می‌رسد کار به جایی نرسیده و احتمالا قرارداد با این سازندگان فسخ می شود. شهرداری تهران پیگیر خرید اتوبوس، واگن، تاکسی و ون از چینی‌ها است اما باز هم امیدواریم سازندگان داخلی بجنبند و از این فرصتی که در اختیار آنها قرار داده شده استفاده کنند..

برقی‌سازی تهران برای رهایی از آلودگی هوا

از سوی دیگر رئیس پژوهشگاه نیرو تاکید می‌کند تنها راه رهایی شهر تهران از آلودگی برقی‌سازی شهر است . دولت به دنبال طرح‌های برقی‌سازی و استفاده از خودروهای برقی در شهر تهران است و در این زمینه تمام شرکت‌هایی که در این حوزه فعال هستند را مورد حمایت قرار می‌دهد.

یکی ازمهمترین آلاینده های شهر موتورسیکلت‌ها هستند، هر موتورسیکلت بنزینی بیش از ۷ برابر آلودگی تولید می‌کند. شهرداری تهران قرارداد خرید ۱۰۰ هزار موتور سیکلت برقی را امضا کرده اما با توجه به سه میلیون موتور سیکلت در شهر، باید ۱۸دستگاه‌ دیگر نیز پای کار بیایند تا با سایر اقدامات از تبدیل شدن تهران به آلوده‌ترین شهرهای جهان جلوگیری کنیم و هوا.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1586560

مهمترین اخبار ایران و جهان: