نیوز سیتی!
06 آذر 1402 - 21:36

دیابت و فشارخون بالا را دست کم نگیرید

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه صف اول گفت:دیابت و فشار خون بالا از عوامل بسیار مهمی هستند که در مرگ و میرها شاهد آن هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس،حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امشب دوشنبه 6  آذرماه  1402 در برنامه صف اول شبکه خبرضمن اشاره به غربالگری دیابت و فشارخون گفت: ما برنامه‌ای را تحت عنوان برنامه سلامت خانواده از اردیبهشت ماه شروع کردیم که این برنامه، شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر را محور قرار داده است.

فرشیدی ادامه داد: در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاهای ما سیستمی تحت عنوان مراقبت‌های فعال در حال انجام است که توسط بهورزها یا پایگاه‌های سلامت ما انجام می‌شود. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه امکان دسترسی مردم در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفرکم بود، لذا با ارائه برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، دنبال ایجاد دسترسی مناسب برای مردم و آموزش مراقبین سلامت بودیم تا بتوانیم پیگیری فعالی را داشته باشیم هنر ما این است که افراد را قبل از ابتلای به بیماری پیدا کنیم.

وی افرود: ما دو گروه انسان داریم، عده‌ای که می‌دانند بیمار هستند یعنی می‌دانند فشار خون یا دیابت دارند و تا زمانی که دیابت و پرفشاری خون عارضه‌ای از خود نشان نداده می‌گوییم زمان خوبی تشخیص داده شده و قابل درمان است.

فرشیدی اظهار داشت: لذا از زمانی که ما این طرح را شروع کردیم،کم کم گسترش آن را شاهد بودیم مخصوصاً امروز که جمعیت تحت پوشش را به ۲۰ میلیون نفر در ۱۸۲ شهر افزایش دادیم و یک پویشی را با هدف ارتقای سواد سلامت تعریف کردیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به علت انتخاب پرفشاری خون و دیابت در این طرح افزود: این دو عامل بسیار عوامل مهمی هستند که در مرگ و میرها شاهد آن هستیم.همچنین در هزینه‌های درمانی که به سیستم درمانی ما تحمیل می‌کند بسیار مسئله مهمی است و بیش از ۸۳ درصد مرگ و میرهای ما را بیماری‌های غیر واگیر تشکیل می‌دهند.

وی گفت:پرفشاری خون عوارضی را دارد که شامل سکته قلبی و مغزی است و شاید هم منجر به مرگ نشود اما زمانی که اتفاق می‌افتد بخشی از عضله قلب از بین می‌رود و قلب نارسا می‌شود و فرد باید سال‌ها  به عنوان یکی از عوارض فشار خون با نارسایی قلب زندگی بکند.

فرشیدی ادامه داد: در حالی که ما اگر بتوانیم قبل از اتفاق این بیماری‌ها افراد را مطلع کنیم  می‌توانیم آنها را درمان کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به پر هزینه بودن درمان این بیماری ها افزود: زمانی که فرد به دلیل دیابت و پرفشاری خون وابسته به دستگاه دیالیز بشود تصورش زجرآور است و کلی از مشکلات روحی روانی را برای فرد ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به عدم آگاهی بخشی از مردم از بیماری خودشان گفت: درصد قابل توجهی از مردم از دیابت خود اطلاع ندارند.

فرشیدی ادامه داد: هدف ما هم این است که به مردم بگوییم پرفشاری خون و دیابت مهم است اما در گام بعدی می‌خواهیم به مردم بگوییم که آیا در ماه گذشته فشار خون خودشان را کنترل کرده اند یا خیر و این برای ما مهم است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اگر ما به موقع بیماری هارا تشخیص بدهیم میتوانیم هر دو مورد را در مراحل اولیه  با درمان مناسب، از جمله درمان‌های غیر دارویی، تنظیم فعالیت بدنی و تنظیم غذای مصرفی و بدون درمان های دارویی درمان کنیم.

وی ضمن اشاره به درصد ابتلای افراد به فشار خون تصریح کرد: هم اکنون افراد ۱۸ سال به بالا ،حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد پرفشاری خون و افراد ۳۰ سال، حدود ۳۱ درصد پرفشاری خون دارند.

فرشیدی ادامه داد: از این ۳۰ درصد که پرفشاری خون دارند  تنها ۶۰ درصد آنها می‌دانندکه پرفشاری خون دارد و از این ۶۰ درصد ۵۷ درصد درحال درمان هستند و از این ۵۷ درصد صرفاً ۲۴.۵ درصد کنترل شده است یعنی در حال دریافت دارو و  استفاده از رژیم غذایی مناسب هستند.

ادامه دارد.... 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1586716

مهمترین اخبار ایران و جهان: