نیوز سیتی!
27 مهر 1402 - 22:27

یادداشت| جنون لحظه‌ای افکار عمومی جهان

ترومای نتانیاهو تمام واقعیت های جنگ را زیر سؤال برد به طوری که می‌توان آن را جنون لحظه‌ای افکار عمومی جهان نامید.

یادداشت| قلم هم بی میل و ناتوان از نوشتن و ذهن فاقد تمرکز از انفجار ناگهانی خشم و خشونت نسبت به وضعیت پیش‌آمده در بیمارستان المعمدانی غزه می‌باشد.

 تروما یا روان زخم نوعی زخم ناپیدا اما عمیق در روان انسان است که بر اثر تجربه اتفاقات ناخوشایند ایجاد می‌شود.

DSM یکی از پرکاربردترین سیستم های طبقه‌بندی اختالالت روانی در دنیا می باشد که یکی از بزرگترین دستاوردهای آن تاکنون درک این موضوع بوده است که بیماری‌های روانی را می‌توان به عنوان اختالالت عملکرد مغز توضیح داد. بعضی از سندرم ها یا اختالالت به نام افراد یا موقعیت هایی نام‌گذاری می شوند مانند سندرم استهکلم، سندرم مونشهاوزن، سندرم مارشال، سندرم تونل کارپال و ....که هر کدام از این اختالالت روان فرد را دچار مشکل و سیستم مغزی را گرفتار می‌کنند و عوامل یا دلایلی برای شکل گیری و به وجود آمدن آنها وجود دارد و در فرهنگ های لغت دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اتفاقی که علیه بشریت افتاد افکار عمومی جهانی را برای ساعت ها حیران و سرگردان کرد، صحنه های به نمایش گذاشته شده که تیکه تیکه های جسم فرزندی در داخل نایلون افکار عمومی را دچار جنون لحظه ای کرد گزارش‌ها حاکی است که انسان های دردمند ساعت ها پس از دیدن این صحنه‌ها هنوز نتوانسته اند حالت عادی به احساس، افکار و رفتار خود بدهند و روانی پریشان دارند و از زوایای مختلف این ترومای نتانیاهو را تجزیه و تحلیل می‌کنند و یا شاید مدت ها با این تروما دست و پنجه نرم کنند و درمانی اتفاق نیفتد. در همه جای دنیا و در طول تاریخ بشریت از  آغاز تاکنون جنگ و خشونت در سطح فردی تا جنگ های جهانی اتفاق افتاده و خواهد افتاد اما ترومای نتانیاهو تمام واقعیت های جنگ را زیر سؤال برد.

سالانه کودکان بی‌شماری در دنیا بر اثر جنگ بین کشور ها کشته می‌شوند و سازمان های جهانی مسئول، واکنش های متفاوتی نشان می‌دهند اما روند امنیت و دفاع از جان این سرمایه های بی دفاع‌ همچنان خدشه دار است. در این اتفاق آمارهای متفاوتی و حتی تا هزاران کودک هم در یک روز گزارش شده است.

نام های متفاوتی می‌توان برای این روز گذاشت مانند آغاز مرگ زایمان مادران، سوگ و داغ پدران، خشم فروخفته بشریت، جنون جهانی، قساوت و سنگدلی جنگ و ....اما شاید اساسی تر و ریشه ای تر با نامگذاری این روز و بانیان آن برخورد شود کارشناسی و علمی باشد. شواهد، نشانه‌ها و اهداف حمایت می‌کنند این روز به نام اختلال ترومای نتانیاهو در دسته بندی اختالالت روانی در شماره یا ورژن جدید یا تجدید نظر شده DSM گنجانده 
شود تا افکار عمومی جهان بدانند و شناسایی کنند عاملین این تروما را و تاریخ شهادت دهد این جنایت نابخشودنی‌ را و از همه مهم‌تر سیاستمدارانی چون جوی بایدن در اعالم حمایت از این فرد جنایتکار بشریت اندکی تامل کنند.

در پایان امیدوارم عامل یا عاملان اصلی این ترومای نتانیاهو هر چه سریعتر شناسایی شوند ولی آنچه اظهر و من الشمس است بانی این تروما نتانیاهو می باشد.

یادداشت| امیر عبدالحسینی؛ مدرس دانشگاه

منبع: فارس
شناسه خبر: 1543916

مهمترین اخبار ایران و جهان: