نیوز سیتی!
22 آذر 1402 - 04:35

نخستین روز حضور امیرعبداللهیان در ژنو؛ هشدار نسبت به وقوع انفجار غیرقابل کنترل در منطقه

وزیر امور خارجه در نخستین روز حضورش در ژنو نسبت به وقوع انفجار غیرقابل پیش بینی و غیرقابل کنترل در منطقه هشدار داد و گفت: جای تاسف دارد که در هفتاد و پنجمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر و در حالی که این مناسبت در ژنو گرامی داشته می‌شود، شاهد نسل کشی در فلسطین هستیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ژنو، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه 21 آذر ماه در رأس هیأتی و برای دومین بار بعد از حدود یک ماه از سفری که به ژنو داشت تا درباره اوضاع غزه با مقامات سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی به رایزنی بپردازد، به مقر اروپایی سازمان ملل سفر کرد. دستورکار اصلی این سفر شرکت در دومین نشست مجمع جهانی پناهندگان و ایراد سخنرانی در این نشست است. نشستی که از روز چهارشنبه 22 آذر ماه به مدت سه روز در ژنو برپاست. البته موضوع فلسطین و استمرار رایزنی‌ها برای توقف حملات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و کرانه باختری که بیش از دو ماه است ادامه دارد، از جمله موضوعات مورد پیگیری رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این سفر است.

امیرعبداللهیان ۲۴ آبان ماه نیز سفری به ژنو داشت و با مقامات سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی مستقر در ژنو دیدار و درباره اوضاع جاری در غزه به گفت‌وگو پرداخته بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را که در این سفر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، مجتبی بنی اسدزاده مشاور وزیر خارجه، اسماعیل بقایی هامانه مشاور وزیر امور خارجه، اسماعیل اشراق جهرمی مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی و محسن عمادی معاون مدیرکل حقوق بشر همراهی می‌کنند، عصر سه‌شنبه در بدو ورود به ژنو مستقیم راهی مقر اروپایی سازمان ملل شد و در نشست عالی‌رتبه با موضوع «وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، اعلامیه جهانی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی» شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت. وزرای خارجه تعدادی از کشورها از جمله عربستان سعودی، اندونزی، تونس و مقاماتی از کشورهای مختلف از جمله آفریقای جنوبی، لیبی، سودان، انگلیس، ایرلند، هند و ... از جمله حاضران در این نشست بودند. نشستی که از سوی سفیر فلسطین برگزار شد و جمع قابل توجهی از مقامات در این نشست شرکت کردند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در این نشست با اشاره به وتوی قطعنامه پیشنهادی امارات عربی متحده به شورای امنیت توسط آمریکا گفت که «ایالات متحده آمریکا امروز آشکارا از کشتار زنان و کودکان توسط رژیم اسرائیل حمایت می‌کند.»
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اکنون در غرب آسیا و منطقه هر روز شاهد گسترش بیشتر جنگ هستیم، جنگی که هر لحظه می‌تواند به یک انفجار خارج از کنترل تبدیل شود. 
امیرعبداللهیان همچنین گفت که آمریکا و رژیم اسرائیل هرگز قادر نخواهند بود که حماس را نابود کنند، زیرا حماس ریشه در مردم فلسطین دارد. 
وزیر امور خارجه پس از آن در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری نشست غزه با مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در ژنو گفت: وزرا همه اتفاق نظر دارند که بایستی حملات رژیم جنایتکار اسرائیل و نسل کشی اسرائیل فورا متوقف شده، مرز رفح بازگشایی شود و کمک‌های انساندوستانه سریعا به سرتاسر غزه برسد و جلوی آنچه کوچ اجباری ساکنان غزه است گرفته شود.
وی ادامه داد: جای تاسف دارد که در هفتاد و پنجمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در حالی که این مناسبت در ژنو مرکز اروپایی سازمان ملل گرامی داشته می‌شود، ما شاهد نسل کشی در فلسطین هستیم و بدتر از آن، اینکه آمریکایی که خود میزبان و محل مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک است، در روزهای گذشته قطعنامه‌ای که توقف جنگ و کشتار زنان و کودکان به رای گذاشته شده بود را به تنهایی وتو کرد.
وزیر خارجه ابراز امیدواری کرد که در نتیجه تلاش‌ها و رایزنی‌ها هر چه زودتر شاهد توقف کشتار غیرنظامیان در غزه باشیم. 
وی بار دیگر نسبت به وقوع یک انفجار غیرقابل پیش بینی و غیرقابل کنترل در منطقه هشدار داد و افزود: این چیزی است که آمریکایی‌ها تا امروز درک نکرده‌اند چنانچه درک نکنند پیامدهای آن دامن آمریکا را هم قویا خواهد گرفت. 
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از آن در هتل محل اقامتش پذیرای وزرای خارجه تونس و لبنان بود. نبیل عیار وزیر خارجه تونس و پس از آن هم عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان با حضور در محل اقامت امیرعبداللهیان با وی دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و به ویژه اوضاع غزه به گفت‌وگو پرداختند.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار همتای تونسی با اشاره به ضربه حیثیتی رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر و عدم تحقق هرگونه دستاوردی برغم جنایات جنگی وحشیانه دو ماهه اخیر علیه شهروندان فلسطینی، گفت: آنها توان نابودی گروه‌های مقاومت و به شکست کشاندن ملت فلسطین را ندارند و اکنون آمریکا به دنبال طرح‌های سیاسی برای مرحله پس از جنگ به منظور جبران شکست رژیم صهیونیستی است که لازم است کشورهای اسلامی نسبت به آن هوشیار باشند.
وزیر خارجه تونس هم از مواضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران از فلسطین گفت: ما در تونس از آرمان فلسطین دفاع می‌کنیم و اطمینان داریم که آنها از کشتار ملت فلسطین دستاوردی نخواهند داشت.
امیرعبداللهیان همچنین در دیدار عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان با ذکر این نکته که ایران چیزی جز خیر برای دولت، ملت و مقاومت لبنان نمی‌خواهد، شرایط در منطقه را پیچیده خواند و با اشاره به اوضاع فلسطین گفت: لازم است آمریکا نقطه پایانی بر حمایت‌های نامحدود خود از رژیم صهیونیستی و جنایات جنگی این رژیم علیه ملت فلسطین بگذارد. 
وی بیان کرد: رژیم صهیونیستی و آمریکا از روند جنگ علیه ملت فلسطین نتیجه‌ای نخواهند گرفت.
وزیر خارجه لبنان نیز در دیدار با امیرعبداللهیان بیان کرد: آمریکا با وتوی قطعنامه آتش‌بس، دست اسرائیل را برای آنچه که می‌خواهد انجام دهد، باز گذاشته است.
وی آخرین وضعیت لبنان به ویژه اوضاع در مرزهای جنوب این کشور با سرزمین‌های اشغالی را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی قرار است روز چهارشنبه در دومین نشست مجمع جهانی پناهندگان شرکت و به ایراد سخنرانی بپردازد و مواضع و دیدگاه‌های ایران در این باره را تشریح کند.
دومین نشست مجمع جهانی پناهندگان از روز چهارشنبه 22 آذر تا جمعه 24 آذر با مشارکت کشورهای عضو به میزبانی دولت سوئیس و کمیساریای عالی پناهندگان برگزار می‌شود. در سال ۲۰۱۸ بعد از چند سال مذاکرات پیمان جهانی پناهندگان تهیه و تدوین و در قطعنامه به تصویب سازمان ملل رسید. براساس این سند قرار شد هر ۴ سال یک بار نشستی در این سطح برگزار و مباحث پناهندگان را بررسی کند. نخستین نشست در سال ۲۰۱۹ در ژنو برگزار و ایران مشارکت فعال داشت.
پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1603160

مهمترین اخبار ایران و جهان: