نیوز سیتی!
18 آبان 1402 - 15:06

هوشمندسازی رودخانه‌ها برای مقابله با سیل

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برای مقابله با سیلاب رودخانه‌های مهم کشور با کمک وزارت نیرو باید هوشمندسازی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر، محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بازدید از مناطق سیل زده غرب مازندران، اظهار کرد: تغییرات آب و هوایی امروز جهان را با ۳۴ چالش بسیار جدی که سه چالش مهم آن تغییر اقلیم است که این تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود شدت بارش در منطقه‌ای به‌گونه‌ای باشد که امکانات امور برای این دبی ایجاد شده به وجود نیاید‌.

وی افزود: در هفته گذشته در دو روز، طی ۶۷ دقیقه نزدیک به ۷۰ میلی‌متر باران بارید که مشخص است رودخانه‌ها توانایی عبور دبی ورودی را ندارند که این مسئله ما را دچار مشکل می کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه ۱۴۴هزار و ۶۲۰ کیلومتر رودخانه در سراسر کشور داریم، تصریح کرد: از این تعداد حدود ۴هزار و ۸۱۰ کیلومتر آن از مناطق مسکونی شهری به روستایی عبور می‌کند که نیاز است تمام رودخانه گریدبندی شوند.

نامی ادامه داد: گریدبندی رودخانه‌ها از بردن گل و لای و آورده‌ها به سایر مناطق جلوگیری می‌کند و از فرسایش پایه‌های زیرپل جلوگیری شده و رودخانه سالم می ماند.

وی با تاکید بر اینکه آبخیزداری و آبخوان‌داری مهم است، خاطرنشان کرد: حتما این مناطق مازندران باید آبخیزداری شود، به این معنا که باید بتوانیم سرعت آب را به رودخانه‌ها و به‌ویژه مناطق شهری به روستایی کم کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه هوشمندسازی لایه رودخانه‌ها مهم است، اظهار کرد: وزارت نیرو موظف است رودخانه‌های سطح کشور هم بستر و حریم را در اختیار مدیریت بحران قرار دهند تا به مردم اطلاع‌رسانی شود و در این زمینه تسهیلات کم بهره در نظر بگیرند تا این حرایم آزاد شود.

نامی با اشاره به افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی بارش ها گفت: آنچه مطلوب است باید کار زیادی شود هم استانداران فرمانداران و شهرداران به این مهم توجه کنند.

 

 

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1566416

مهمترین اخبار ایران و جهان: