نیوز سیتی!
11 آذر 1402 - 09:57

فارس «قطب فولاد» کشور خواهد شد

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به زیرساخت های تولید فولاد و مزیت های استان در این بخش به زودی فارس قطب تولید فولاد در کشور خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز ،  جعفر قادری در نشست خبری با خبرنگاران  با اشاره به اینکه استان فارس در حال تبدیل شدن به قطب فولاد کشور است بیان کرد: استان هایی نظیر اصفهان ، یزد و خوزستان رقبای فارس در قطب فولاد کشور هستند اما استان دارای ویژگی هایی است که از سایر نقاط کشور آن را متمایز می کند و این ویژگی ها شامل دارا بودن قطب انرژی و معدن در فارس است.

وی اضافه کرد: در شهرستان کوار چهار فاز کارخانه فولاد به بهره برداری رسیده و فاز دوم کارخانه فولاد در شهرستان های نی ریز و خرامه نیز در آستانه افتتاح قرار دارند.

به گفته این نماینده مجلس ر شهرستان های اقلید ، فسا ، آباده طشک ، جهرم و لامرد نیز احداث کارخانه فولاد در حال انجام است و با بهره برداری از این طرح ها شاهد خواهیم بود که استان فارس به قطب تولید فولاد در کشور تبدیل می شود.

وی تاکید کرد: باتوجه به کشف میادین گازی جدید در استان فارس، این استان می تواند قطب معدنی و حتی یکی از قطب های مهم تولید کننده نفت گاز و کشور باشد.

قادری معتقد است استان فارس ظرفیت های خوبی در تولید خودروهای برقی داشته و میتوان با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران در این بخش زمینه توسعه این صنعت را در استان و کشور فراهم کرد.

قادری در پرسش به سوال خبرنگاری در خصوص واگذاری زمین به تولید کننده خودروی برقی، پاسخ داد: مجوز واگذاری زمین به سرمایه گذار تولید کننده خودرو های برقی در فارس  با انعقاد یک تفاهم نامه به مبلغ دو هزار و 300 میلیارد تومان با استانداری فارس انجام شده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی به تولید محصول کاکتوس میوه ای در 22 هکتار از استان فارس اشاره کرد و گفت: تولید کاکتوس میوه ای موضوعی است که به جد در استان دنبال می شود و این محصول مصرف آب بسیار پایینی دارد و در برخی از کشورهای دنیا برای بیابان زدایی از آن استفاده می شود .

قادری در خصوص ایجاد سایت هسته‌ای در فارس نیز گفت:  طرح سایت هسته ای از سال 1353 برنامه ریزی شد اما به علت عدم تامین زمین و سایر مشکلات این طرح تاکنون انجام نشده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خصوص احداث این سایت مقرر شد تا یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی و یک نیروگاه قدرت صفر در استان ایجاد شود اما این اقدام محقق نشد. در نهایت با تامین زمین از سوی دانشگاه شیراز در محل دانشگاه کشاورزی یک زمین به مساحت ۱۰۰ هکتار به منظور ایجاد سایت هسته ای استان تخصیص یافت.

وی با اشاره به اینکه در این زمین هم نیروگاه ۱۰ مگاواتی، هم نیروگاه قدرت صفر و هم مرکز تولید رادیو دارو ایجاد خواهد شد، اضافه کرد: عملیات ایجاد سایت هسته ای در استان فارس از سال 1403 آغاز خواهد شد.

قادری خاطر نشان کرد: در این مکان پژوهشکده فناوری کشاورزی هسته ای احداث می شود تا استان فارس به مرکز آموزش نیروی انسانی برای سایت های نیروگاه های جنوب کشور تبدیل شود.

قادری همچنین در خصوص انتقال آب از خلیج فارس به استان توضیح داد: با اجرای خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس محدودیت ایجاد صنعت آب بر در این استان به طور کامل برداشته خواهد شد.

وی افزود: با اجرای طرح انتقال آب چهار واژه سوآپ آب، تهاتر آب با پساب، پیش خرید آب و خرید تضمینی آب وارد قانون شد که با این چهار واژه، سرمایه گذاری آب در استان افزایش پیدا می کند و طرح های فاضلاب رونق می گیرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: مهمترین کارکردی که برای خط انتقال آب خلیج فارس تعریف شد اینست که بازار آب را تنظیم می کند و تمام سطح استان را پوشش می دهد.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1590760

مهمترین اخبار ایران و جهان: