نیوز سیتی!
15 اسفند 1401 - 18:27

ایجاد منطقه امن در پیرامون نیروگاه هسته ای زاپروژیا ضروری است

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید شرایط در منطقه زاپروژیا به گونه ای پیش می رود که بر ضرورت ایمن کردن محیط اطراف نیروگاه هسته ای این منطقه می افزاید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ضرورت ایجاد منطقه ایمن در پیرامون نیروگاه هسته ای زاپروژیا تاکید کرد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه اعلام کرد که وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ایجاد یک منطقه ایمنی و امنیتی در این منطقه را ضرورت می بخشد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که شرایط در منطقه به صورتی است که ایجاد یک منطقه حفاظتی ایمنی و امنیت هسته‌ای در این نقطه را مهم می کند.

گروسی افزود که آژانس به رایزنی های خود با هر دو طرف ادامه می دهد.

مدیر کل آژانس انرژی اتمی تاکید کرد که ادامه عملیات نظامی در زاپروژیا و شرایط کاری استرس زا در نیروگاه هسته ای است، ایمنی و امنیت هسته ای در این نیروگاه را به مخاطره می اندازد.

گروسی در عین حال تاکید کرد که از ماه نوامبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی پنج بسته تجهیزات اهدایی و خریداری شده را به سازمان های مختلف در اوکراین تحویل داده است که انتظار می رود در ماه های آینده تعداد بیشتری از این تجهیزات از طریق آژانس به اوکراین انتقال یابد.

نیروگاه زاپروژیا که در سواحل رود دنیپر واقع شده، بزرگ‌ترین نیروگاه اروپا محسوب می‌شود. این نیروگاه اوایل مارس ۲۰۲۲ به کنترل روسیه درآمد و از آن زمان به بعد همواره زیر بمباران بوده و طرفین (روسیه و اوکراین) یکدیگر را به جنگ‌افروزی در این منطقه متهم کرده و نگرانی‌های بین‌المللی درباره وقوع فاجعه اتمی در زاپروژیا تشدید شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1077416

مهمترین اخبار ایران و جهان: