نیوز سیتی!
28 اسفند 1401 - 09:05

گذری بر وقایع تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۱

گرگان- دستگیری اعضای شورای شهر گرگان، قهرمانی قاری برجسته گرگانی در جهان، دست رد گلستانی‌ها به آشوبگران و برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله رخدادهای تلخ و شیرین ۱۴۰۱ گلستان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سال ۱۴۰۱ در حالی به ساعات پایانی خود رسیده که وقایع و اتفاقات پرشماری در پهنه سرزمینی استان گلستان به وقوع پیوست، برخی از این وقایع دلخراش و برخی دیگر امیدبخش و حرکتی در مسیری تعالی گلستان برشمرده می‌شود.

یکی از مهم ترین مباحثی که در سال جاری اتفاق افتاد دست رد گلستانی به فتنه گران و آشوبگران بود که سبب شد این استان در زمره استان‌های امن و آرام کشور قرار بگیرد و برخی مانند لایروبی خلیج گرگان نقطه امیدی برای احیای آن بود.

در ادامه به بررسی مهم ترین وقایع گلستان طی سال ۱۴۰۱ خواهیم پرداخت.

جان باختن شاعر آئینی گلستان

«محمدزمان گلدسته»، شاعر آئینی و سراینده گرگانی قطعات حاج صادق آهنگران در فروردین ماه ۱۴۰۱ بر اثر تصادف در جاده رودهن و بومهن جان باخت.

محمدزمان گلدسته در سال ۱۳۵۴ در شهرستان گرگان متولد شد و در وصف امام حسین (ع) اشعار زیادی سروده است.

گذری بر وقایع تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۱

افزایش امید برای نجات خلیج گرگان

در سفر اسفندماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور به گلستان دستور لایروبی خلیج گرگان این اکویسیتم ارزشمند صادر شد.

۷۰ درصد لایروبی کانال آشور به پایان رسیده است فقط چند هفته از آغاز ۱۴۰۱ می گذشت که اداره کل بنادر و دریانوردی گلستان با بروزرسانی نقشه های هیدروگرافی، فرایند لایروبی کانال های منتهی به خلیج گرگان و احیای اکوسیستم ارزشمند را آغاز کرد.

بر اساس آخرین گزارش اعلامی از مجریان این پروژه تا کنون ۸۰۰ هزار مترمکعب لجن و رسوبات از کانال عاشور در شمال خلیج گرگان برداشت کرده است.

ده ها دستگاه لایروبی بیل مکانیکی و خودروهای کمپرسی در محل اجرای پروژه مستقر هستند و تاکنون بیش از ۷۰ درصد از پروژه لایروبی کانال آشور به اتمام رسیده است، بر اساس وعده های مجریان این پروژه اواخر اردیبهشت ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید.

گذری بر وقایع تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۱

جشنواره اقوام ایران زمین و بازید ۳۰۰ هزار نفری از آن

پانزدهمین جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین نیمه دوم آبان ماه با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی گلستان در گرگان آغاز به‌کار کرد.

پانزدهمین دوره این رویداد فرهنگی در بخش‌های صنایع‌دستی، سوغات، موسیقی، گردشگری و بوم‌گردی، سیاه‌چادر و عشایر، روستاهای هدف گردشگری، غذاهای سنتی و بازی‌های بومی و محلی با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور برنامه‌ریزی‌شده بود.

هنرمندان صنایع‌دستی ۳۱ استان کشور و همچنین ۲۱ گروه موسیقی سنتی و آئینی از ۹ استان در این جشنواره هنر خود را عرضه کردند.

این رویداد بعد دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا اتفاق افتاد و ۳۰۰ هزار نفر از آن دیدن کردند و اتفاق خوب و ثبت در تاریخ گلستان بود.

گذری بر وقایع تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۱

شهادت تعدادی از حافظان امنیت در گلستان

شهید علی سراوانی و شهید مصطفی سوسرائی از کارکنان نیروی انتظامی در حین برقراری نظم و امنیت در شرق گلستان و خلبان شهید محمد جواد بای در در سانحه سقوط جنگنده در شرق اصفهان در روز سوم خرداد ماه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

با توجه اینکه شهید علی سراوانی در اثر اصابت مستقیم گلوله توسط مجرمان به فیض شهادت نائل شد، دستگاه قضائی قاتل این شهید را به قصاص محکوم کرد و پرونده وی در دست رسیدگی نهایی قرار دارد.

سفرهای دیپلماتیک گروه‌های خارجی به گلستان

در راستای توسعه مناسبات سیاسی تجاری با کشورهای عضو CIS و اجرایی شدن سیاست‌های دپلماسی خارجی دولت سیزدهم چند گروه سیاسی اقتصادی خارجی به گلستان سفر کردند.

حضور قانات قولژانوف، معاون استاندار منگستائودر جمهوری قزاقستان، آلک کاریچنکو، معاون نخست وزیر و وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان و رستم مینیخانوف، رئیس جمهور تاتارستان از جمله تحرکات دیپلماتیک مدیران ارشد استان گلستان در حوزه سیاست خارجی بود.

گذری بر وقایع تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۱

همچنین علی محمد زنگانه، استاندار گلستان به همراه جمعی از فعالان سیاسی- اقتصادی گلستان به تاتارستان سفر کرد.

خشک شدن قارن یارق

در پاییز امسال، کاهش نزولات آسمانی سبب خشک شدن حوضچه پیرامونی گِل فشان «قارن یارق» آق قلا شده و تمام فعالیت ظاهری این پدیده زمین شناسی مانند پرتاب گِل متوقف شد.

قارن یارق در زمان ترکمنی به معنای شکم پاره بوده و این رخداد زمین شناختی در آق قلا واقع شده است.

دومین اجلاس بین‌المللی وحدت اسلامی شمال کشور

دومین اجلاس بین‌المللی وحدت اسلامی شمال کشور و همایش سراسری تقریب مذاهب اسلامی و تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب بهمن ماه ۱۴۰۱ در گرگان برگزار شد.

در این کنگره و اجلاسیه مهمانانی از سراسر کشور بخصوص علما و روحانیون اهل تشییع و تسنن و بخصوص مفتیان و بزرگانی از کشورهای همجوار از جمله کشور قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و غیره حضور داشتند.

۱۲ اثر در حوزه تقریب مذاهب در این اجلاس رونمایی شد و ۲۰ سخنران داخلی و خارجی هم سخنرانی کردند.

گذری بر وقایع تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۱

دستگیری چند مدیر دولتی و عضو شورای شهر گرگان

در راستانی تشدید فرایندهای فسادزدایی و مقابله با تخلف در نهادهای دولتی و یا وابسته به حاکمیت، دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر گرگان و یکی از مدیران ارشد و چند مدیر میانی شهرداری گرگان دستگیر و به سبب تخلفات مالی و رشوه روانه زندان شدند.

همچنین رأی محکومیت مدیران ارشد و چند کارمند بنیاد مستضعفان گلستان در شعبه تجدید نظر استان قطعی و اجرایی شد.

۵ قلوهای گنبدی

در بهمن ماه ۱۴۰۱ ولادت پنج قلوهای گنبدی خبرساز شد که سه نوزاد پسر و دو نوزاد دختر بودند، البته این بانوی ۳۳ ساله گنبدس دو فرزند دیگر دختر هم از دو زایمان دیگر خود داشت.

با مساعدت وزیر راه و شهرسازی و پیگیری استاندار گلستان در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یک باب منزل مسکونی به پدر این پنج قلوها واگذار شد.

همچنین یک هفته بعد از تولد این پنج قلوها، مادر گمیشانی هم در دومین بارداری خود، چهارقلو به دنیا آورد که همگی دختر بودند، وی پیش از این یک فرزند پسر داشت.

بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی گلستان طی سال جاری حدود ۵۰۰ مورد چند قلوزایی به ثبت رسید.

گذری بر وقایع تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۱

دست رد گلستانی‌ها به سینه اغتشاشگران

پس از حادثه مرگ مهسا امینی، در شهریور ماه امسال، دشمنان کفتارصفت انقلاب اسلامی تلاش کردند از طریق غول رسانه‌ای و تحریف‌هایی که انجام می‌دهند زمینه ایجاد ناامنی در کشور را فراهم کنند.

معاندین حادثه درگذشت مهسا امینی را دستاویز موج سواری و عقده گشایی خود قرار دادند و در سناریویی از پیش تعیین شده دست به چنین آشوب‌ها و اغتشاشات در تعدادی از استان‌های کشور زدند.

اما مردم ولایی و بصیر گلستان با بی اعتنایی به هجمه بی سابقه رسانه‌ای دشمن، با همراهی و هوشیاری پرسنل امنیتی و انتظامی اجازه ندادند نا امنی به این استان رخنه کند.

بر اساس آمارهای رسمی در حالی بخشی‌هایی از کشور چند هفته درگیر نا امنی و آشوب بودند، حداکثر دو شب در شهرهای گرگان و گنبد تجمعاتی انجام شد و برخی از فریب خوردگان و مزدوران بیگانه به اموال عمومی خسارت زدند.

گذری بر وقایع تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۱

بر اساس آمارهای وزارت کشور گلستان در زمره استان‌های امن و آرام منظور شده است.

کشف سلاح و مهمات

در بحبوبه اغتشاشات، نهادهای امنیتی و انتظامی محموله‌های گسترده‌ای از سلاح و مهمات را که برای مشارکت در ناآرامی‌ها وارد گلستان شده بود، کشف کردند که در یک فقره مأموران انتظامی استان با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج)، ۹۱ قبضه اسحله غیرمجاز را در یکی از شهرستان‌های شرق گلستان کشف کردند.

منطقه آزاد تجاری اینچه برون در مراحل نهایی

اواسط دی ماه، کلیات اساس‌نامه راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه‌برون در شورای نگهبان مصوب و راهی دبیرخانه منطقه آزاد کشور شد.

به گفته استاندار گلستان فرایند انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل منطقه اینچه برون آغاز و تاکنون ۸۰ گزینه برای عضویت در هیئت مدیره منطقه آزاد ۱۲ هزار هکتاری اینچه برون گلستان حایز شرایط گزینش شدند.

همزمان با تلاش برای تصویب منطقه آزاد اینچه‌برون، مطالعات ارزیابی و کارشناسی این منطقه آغاز و در مراحل پایانی قرار دارد.

اینچه‌برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی‌برون از توابع شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

گذری بر وقایع تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۱

تعیین تکلیف نهایی پتروشیمی گلستان

تفاهم‌نامه اجرای پروژه پتروشیمی گرگان بین استانداری گلستان، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و وزارت امور اقتصادی و دارایی در اوایل اسفند سال جاری به امضا رسید تا تحقق آرزوی دیرین مردم این استان به واقعیت نزدیک‌تر شود.

طبق این تفاهم‌نامه مقرر شد هلدینگ خلیج فارس از طریق افزایش سرمایه در راه‌اندازی پروژه پتروشیمی گلستان سرمایه‌گذاری کند.

ساخت پروژه پتروشیمی گلستان ۱۷ سال قبل با بیش از ۹۱ هزار سهامدار عمومی آغاز شد اما در طول سالیان گذشته گره های اجرای آن افزایش یافت اما امسال با اجرای این توافق نامه، به مراحل نهایی خود نزدیک شده است.

بر اساس این تفاهم‌نامه هلدینگ خلیج فارس تمامی اقدامات لازم در فرایند افزایش سرمایه تحت نظارت فرابورس را انجام خواهد داد و شرایط لازم را برای اشتغال‌زایی مناسب در منطقه و بکارگیری نیروهای متخصص و فنی بومی انجام خواهد داد.

گذری بر وقایع تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۱

کورشدن گره اجرای گردشگری آشوراده

سرانجامِ طرح گردشگری آشوراده به عنوان یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر ۱۴۰۰ آیت الله رئیسی به گلستان همچنان نامشخص است.

با وجود آنکه در ابتدای سال جاری جاده ای به طول ۷۰۰ متر در سایت پشتیبان طرح گردشگری آشوراده در سواحل بندرترکمن احداث شد و امیدها برای تحقق این آرزوی دیرینه اهالی گلستان افزایش یافت اما مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری همه آرزوهای مردم گلستان را نقش بر آب کرد.

با وجود مذاکرات متعدد استاندار گلستان با مسئولان ارشد سازمان حفاظت محیط زیست کشور مبنی بر چاره جویی برای دغدغه های فراروی این پروژه ملی تاکنون هیچ توفیقی حاصل نشده است و اخیراً اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران عملیات تسطیح و بهسازی عرصه ۲۱ هکتاری گردشگری در جزیره آشوراده را متوقف کرده است.

گذری بر وقایع تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۱

درخشش قاری گلستانی در مسابقات بین المللی

اوایل اسفند ماه امسال، امیرحسین رحمتی قاری جوان گلستانی در سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم رتبه اول قرائت تحقیق را در میان نمایندگان ۳۳ کشور شرکت کننده، کسب و جایزه خود را از آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی دریافت کرد.

استمرار درخشش بسکتبالیست‌ها و والیبالیست‌های گلستانی

روزهای پایانی اسفند شاهد نایب قهرمانی تیم بسکتبال زنان گرگان در لیگ برتر بودیم. موضوعی که در تاریخ بسکتبال گلستان بی سابقه بود.

تیم بسکتبال مردان شهرداری گرگان هم علاوه بر صدرنشینی لیگ برتر در دور مقدماتی و دور گروهی، شانس زیادی برای تصاحب چهارمین قهرمانی پیاپی این رشته دارد. مضافاً اینکه گرگانی‌ها در رقابت‌های بسکتبال غرب آسیا هم صدر نشین هستند و صعود آنها به دور بعدی بسیار محتمل است.

در رشته والیبال هم تیم پاس گرگان برای اولین بار در تاریخ این رشته به مقام سوم لیگ برتر کشور دست یافت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1099716

مهمترین اخبار ایران و جهان: