نیوز سیتی!
01 اسفند 1401 - 11:22

تحقق نیافتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، عدم اتفاق نظر است

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: علت عدم تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این است که هر فرد به ظن خود از آنها استنباط کرده لذا باید با وفاق در این باره، تا به درک صحیح دست یابیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری صبح امروز (دوشنبه) در همایش تخصصی «اقتصاد مقاومتی؛ از نظر تا عمل» که در محل ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: اعتقاد من این است که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری می‌تواند حول یک موضوع منسجم مدنظر قرار گیرد و سیاست اقتصادی مقاومتی به عنوان یک چارچوب مورد وفاق همه ما است.

وی عنوان کرد: بعد از گذشت ۱۰ سال از اقتصاد مقاومتی هنوز به وفاق خوبی به آن گونه که باید و شاید، نرسیده‌ایم. بنابراین امروز به عنوان سالروز ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، این برنامه و همایش تدوین شد تا این سیاست‌ها که در حوزه اقتصادی راه‌گشا هستند مورد توجه قرار گیرند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: باید بپذیریم سیاست‌های اقتصادی مقاومتی به عنوان یک چارچوب سیاستی و اقتصادی مورد پذیرش قرار گیرد و این مهمترین گام است و باید از تشتت آرا نسبت به آن جلوگیری شود.

خیاطیان تاکید کرد: پس از آن باید عدم تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پس از گذشت ۱۰ سال آسیب‌شناسی شود. از لحاظ ساختاری و به لحاظ عملی کارهای نظری و تولید محتوایی به خوبی انجام شدند و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت تشکیل شد و دستگاه‌های مختلف سهمیه و بودجه می‌گرفتند؛ اما چرا هنوز نمی‌توانیم بگوییم این سیاست ها اجرایی شدند؟ موانع اجرایی نشدن این سیاست‌ها چه بوده است؟

وی با بیان اینکه در این جلسه به عنوان یک نشست تخصصی در حوزه دولت و حوزه اجرایی خوب است که به این موضوع با دقت بیشتری توجه کنیم، گفت: نکته دیگر درباره عدم تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، عدم تبیین و درک درست سیاست‌های ابلاغی بوده و هر فردی به ظن خود این سیاست‌ها را استنباط کرده است و دوستان درک و تلقی لازم در مورد این سیاست‌ها را نداشتند؛ در نتیجه باید در خصوص این سیاست‌ها به وفاق برسیم تا تبیین صحیح و درک درست این سیاست‌ها رقم بخورد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تاکید کرد: آنچه در ادامه کار از مجموعه انتظار داریم این است که نقطه راه اجرایی و عملیاتی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی آنها طراحی شود.

خیاطیان با تاکید بر اینکه نسخه‌ای که در اختیار دولت قرار می‌گیرد باید از حوزه حرف و پیشنهاد عبور کرده باشد، خاطرنشان کرد: دیگر زمان نسخه عملیاتی و اجرایی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. برای مثال باید گفته شود وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و سایر وزارتخانه‌ها هر کدام در این زمینه چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارند.

وی با اشاره به اینکه اجتماعی‌سازی و مورد پذیرش قرار گرفتن نقشه راه و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از دیگر موارد مورد توجه است، اظهار کرد: از آنجا که به این سیاست‌ها توجه خوبی نمی‌شود مخالفین سعی در بد جلوه دادن آن دارند؛ در مقابل ما وظیفه جدی داریم که نقشه راه این سیاست‌ها را به درستی به مردم منتقل کنیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ضمن اشاره به لزوم آگاهی مردم از پشتوانه علمی سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، گفت: مردم باید بدانند پشتوانه علمی پشت اقتصاد مقاومتی است و ساده و بدون استدلال طراحی نشده است. همراهی مردم به طور قابل توجهی می تواند در پیشبرد این مسیر مؤثر باشد.

وی در پایان تصریح کرد: امیدوار هستیم خروجی این جلسه عملیاتی و اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد و به عنوان نقشه راه در اختیار دولت قرار گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1045816

مهمترین اخبار ایران و جهان: