نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 23:44

خطر شیوع بیماری ها در سوریه بالا است

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که خطر شیوع بیماری ها در سوریه بسیار بالاست و زیرساخت های این کشور به شدت آسیب دیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امور امدادی گفت: زیرساخت های حیاتی سوریه به شدت آسیب دیده است، برای پاکسازی آوار باید ماشین آلات وارد کنیم، به تجهیزات بیمارستان های موقت نیازمندیم، ما به ابزارهایی برای احیای دسترسی به آب آشامیدنی نیاز داریم.

وی اضافه کرد: سازمان ملل در تلاش است تا موانع ناخواسته ناشی از تحریم ها و قوانین ضد تروریسم، از جمله موانع تدارکات و تأخیر در ارائه کالا و مواد برای تعمیر زیرساخت های ضروری، تجهیزات پزشکی، یا تجهیزات امنیتی را برطرف کند.

گریفیتس ادامه داد: در زلزله اخیر حداقل ۵۰ هزار نفر نفر از جمله حدود ۶ هزار نفر در سوریه کشته شده اند که بیشتر آنها در شمال غرب این کشور هستند، تعداد زیادی نیز مجروح شده اند و ده ها هزار نفر همچنان مفقود هستند. صدها هزار نفر بی خانمان شده اند.

معاون دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: حتی قبل از این حادثه غم انگیز، حدود ۱۵.۳ میلیون نفر که ۷۰ درصد جمعیت سوریه است به کمک های بشردوستانه نیاز داشتند. ارزیابی های اولیه نشان می دهد که پنج میلیون نفر در سوریه به سرپناه اولیه و کمک های غیر از محصولات غذایی نیاز دارند.

وی گفت: در بسیاری از مناطق زلزله زده در سوریه، چهار تا پنج خانواده در یک چادر زندگی می کنند.امکانات ویژه برای افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری های مزمن یا افراد دارای معلولیت وجود ندارد.

این مقام سازمان ملل هشدار داد: خطر ابتلا به بیماری در سوریه در میان شیوع وبا که قبل از زلزله آغاز شده بود، در حال افزایش است. قیمت مواد غذایی و سایر اقلام ضروری گرانتر شده است.

وی افزود: از موافقت دولت سوریه برای باز کردن گذرگاه های مرزی باب السلام و الراعی جهت ارسال کمک های بشردوستانه سازمان ملل به شمال غرب سوریه و تصمیم دولت سوریه برای صدور سریع روادید برای امدادگران و نمایندگان سازمان ملل استقبال می کنم.

وی تاکید کرد: همه طرف‌ها باید دسترسی به موقع و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه و امدادگران به مناطق آسیب دیده را مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی تسهیل کنند. تقاضای فزاینده، کمبود اقلام حیاتی، مانند چادر، و افزایش قیمت ها, امداد رسانی ما را تحت فشار قرار داده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1064860

مهمترین اخبار ایران و جهان: