نیوز سیتی!
11 اسفند 1401 - 11:44

موضوع تربیت نقطه مرکزی در فعالیت‌های دینی و معارف اسلامی است

زاهدان- نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: در نظام اسلامی باید توجه و اهتمام جدی به امور تربیتی داشته باشیم از این جهت که نقطه مرکزی در فعالیت‌های دینی و معارف اسلامی بحث تربیت است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله مصطفی محامی صبح امروز پنجشنبه در دیدار مدیرکل، معاونین و مربیان پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان که به مناسبت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه افزود: باید خداوند متعال را شاکر باشید که توفیق گذر عمر در راه تعلیم و تربیت را کسب کردید، زیرا عمر انسان می‌تواند در عرصه‌های مختلف صرف شود اما کار تربیت انسان با مشاغل دیگر غیر قابل مقایسه و متفاوت است.

امام جمعه زاهدان تربیت را پیش‌نیاز رشد جامعه دانست و ادامه داد: علیرغم اهمیت و تاثیرگذاری فراوان امر تربیت متاسفانه در حرف و عمل کمتر به آن توجه شده است.

آیت‌الله محامی بیان کرد: در نظام اسلامی باید توجه و اهتمام جدی به امور تربیتی داشته باشیم از این جهت که نقطه مرکزی در فعالیت‌های دینی و معارف اسلامی بحث تربیت است.

وی ادامه داد: خداوند متعال پیامبر اکرم (ص) را با هدف هدایت و تربیت فرستاد تا با قرائت آیات قرآن به تعلیم، تربیت و تزکیه روح و جان مردم بپردازد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان به بیان ساحت‌های مختلف تربیتی پرداخت و اظهار کرد: تربیت علمی، معنوی، خانوادگی، عقلانی، اجتماعی، اخلاقی، عاطفی، سیاسی وغیره، مربی باید دست متربی را گرفته و پا به پا از نقطه مبدا به مقصد برساند و تربیت با ابلاغ و بخشنامه میسر نخواهد بود.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در نظام اسلامی نیازمند تربیت اسلامی هستیم و این کار از چند طریق تحقق خواهد یافت ابتدا نقطه هدف و ارزش‌های تعریف شده که اگر ارزش‌ها برگرفته از مبانی دینی و اسلامی باشد یک بخش از تربیت اسلامی خواهد بود.

وی گفت: متاسفانه شعار ضد غرب را سر داده اما فرهنگ غربی در میان ما حاکم هست و چنین چیزی در روابط خانوادگی، فرهنگ پوشش، فرهنگ مصرف، فرزند آوری و اخلاق اجتماعی ما به خوبی قابل مشاهده بوده و باید معیارهای اسلامی را در هر کدام از این موارد مشخص کنیم و نقطه هدف را از اسلام مشخص و تلاش کنیم تا به آن برسیم.

آیت‌الله محامی ادامه داد: جهت دیگر این است که روش‌های تربیت را نیز از مبانی دینی بگیریم و این کار از طریق آیات قرآن و بیانات پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در خصوص تربیت قابل انجام است.

وی اضافه کرد: جدای از بیانات بخش دیگر نگاه به عملکرد پیامبران است و باید مشاهده کنیم که نحوه عملکرد پیامبران در امور تربیتی چگونه بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: ابزار هدایتی پیامبر اکرم (ص) قرآن کریم بود و بدست آوردن شیوه تربیتی قرآن این است که آیات را بر اساس ترتیب نزول بررسی کنیم.

وی گفت: در آیات ابتدایی قرآن بیشتر به جنبه‌های اعتقادی و اخلاقی از جمله خداشناسی و معاد اشاره شده و چنین چیزی یعنی برای پرداختن به امور تربیتی ابتدا باید روی فکر و دل افراد کار کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با قرائت و تفسیر مناجات شعبانیه به بیان مسائل تربیتی برگرفته از این دعا پرداخت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1067760

مهمترین اخبار ایران و جهان: