نیوز سیتی!
06 خرداد 1402 - 10:05

استرس و آلودگی هوا در شیوع بیماری تیروئید نقش دارد

اصفهان-عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: استرس و آلودگی هوا در بروز و شیوع بیماری تیروئیدی نقش دارد و این روزهای این بیماری در کودکان بیشتر دیده می‌شود.

علی کچویی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اختلالات تیروئیدی به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند از جمله کم کاری، پرکاری گره تیروئیدی است که گره تیروئیدی یک بیماری نگران کننده نیست و اکثر مبتلایان به این بیماری عمر طبیعی دارند و آمار مرگ و میر در بیماران تیروئیدی کم است.

وی بیان داشت: هر گاه علائمی همچون تغییر وزن، تپش قلب و خستگی بر فرد عارض شد باید به بیماری تیروئیدی در خود شک و به پزشک مراجعه کند.

کچویی افزود: کم کاری تیروئیدی علامت دار با علائم بالینی همچون خستگی، افزایش وزن، گرفتگی ماهیچه، عدم تحمل به سرما، اختلالات قاعدگی و اختلالات گوارشی به شکل یبوست همراه است که شیوع کمی دارد و به حدود دو درصد می‌رسد و این در حالی که کم کاری تیروئیدی بدون علامت از شیوع دو تا سه برابری کم کاری تیروئیدی علامت‌دار برخوردار است.

کمبود ید عامل بیماری تیروئید ایرانیان نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه علت بروز کم کاری تیروئید در ایران کمبود ید نیست و نباید بیماران را از خوردن کلم و تربچه و سبزیجات منع کرد و افزود: این در حالی است که در دنیا کمبود ید علت بیماری تیروئیدی شناخته شده اما در ایران تیروئید هاشیموتو (بیماری اتوایمیون تیروئید) به عنوان رایج‌ترین علت بیماری شناخته شده است. اختلالات اتوایمیون وقتی ظهور می‌کند که سیستم ایمنی آنتی بادی‌هایی را بر علیه بافت‌های بدن ترشح کند.

وی علائم بالینی پرکاری تیروئید را کاهش وزن با وجود افزایش اشتها، ضربان قلب سریع یا نامنظم، عصبی بودن، تحریک‌پذیری، مشکلات خواب، خستگی لرزش دست‌، ضعف عضلانی نام برد که حدود هفت دهم درصد شایع است، گفت: زنان به دلیل هورمون‌ها استروژن بیشتر در معرض ابتلاء به اختلالات تیروئیدی قرار دارند.

کچویی با اشاره به اینکه اثبات شده که استرس و آلودگی هوا در بروز و شیوع بیماری تیروئیدی نقش دارد، افزود: بیماری تیروئید همواره در تمام سنین بروز می‌کند اما امروزه با شیوع بیشتر تیروئید هاشیموتو در کودکان مواجهیم.

وی اعلام کرد: شانس اینکه گره‌های تیروئیدی در آینده بدخیم شود زیاد نیست و ۱۰ درصد مبتلایان را در بر می‌گیرد که با استفاده از روش‌های جدید سونوگرافی امکان تشخیص زودهنگام گره‌های سرطانی و بدخیم حتی کمتر از یک سانت وجود دارد که در صورت تشخیص به موقع امکان درمان کامل گره‌های سرطانی تیروئید وجود دارد.

کچویی به سرطان تیروئید پاپیلاری اشاره کرد و گفت: شایع‌ترین نوع سرطان تیروئید شناخته شده که قابل درمان است، اما معمولاً علائم مشخصی ایجاد نمی‌کند.

فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم دلیل شیوع تیروئید را تشخیص بیشتر این بیماری دانست و گفت: تشخیص و درمان بیماری تیروئید در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در صورت عدم تشخیص منجر به تولد نوزادان عقب ماندگی ذهنی می‌شود که خوشبختانه به خاطر غربالگری سال‌ها است از تولد این کودکان در کشور پیشگیری شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1240716

مهمترین اخبار ایران و جهان: