نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 10:34

گردشگری دریازده در خزر/ آن سوی پرچین‌ها دریا است

ساری- پس و پیش رفتن ساحل و دریا و کشاکش آن نتوانست گردشگری این دیار را از امواج طوفانی خزر نجات دهد و اقتصاد این سامان همچنان دریا زده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: خنکای نسیم بهاری آرام آرام گر می‌گیرد و به روزهای گرم و دم کرده تابستان می‌رسد، اما آسمان خزر و ساحل نشینانش هماره یکرنگ است، برایشان بهار و تابستان و پاییز و زمستان فرقی ندارد و گردش ایام و پس و پیش رفتن ساحل، چیزی به سفره‌هایشان اضافه نکرده است.

در تابستان گردشگری به اوج می‌رسد و ساحل نشینان بیش از دیگران در حسرت رفتن به دریا و ساحل می‌مانند و آوای دریا و ساحل برای آنها از دور خوش است. تنها دلخوشی آنان در برخی از روزهای سال این است که روی شن‌های کنار ساحل بنشیند تن رنجورشان را زیر آسمان خدا برنزه کنند و کشتی‌هایی را که فرسنگ‌ها دورتر از ساحل ایستاده‌اند تماشا کنند.

کودکان شمالی و کرانه خزر هنوز هیچ تصویری از کابین ناخدای کشتی و یا عرشه جز آن چیزی که در فیلم‌ها دیده‌اند، ندارند و همچنان پایشان به کشتی‌های منتظر مانده و متوقف شده در دریا نرسیده است.

قصه کشتی‌های مجلل تفریحی و توریستی که گاه برآن «کروز» نام نهاده می‌شود و گاه اتوبوس، برای ساحل نشینان همچنان یک قصه است و وعده‌های آمدن کروز، جوان مازندرانی و شمالی را پیر کرده است.

هرازگاه سوت کشتی‌ها آرامش و سکوت خزر را بر هم می‌ریزد. آن دورتر و انتهای افق دید، کشتی‌های حضور دارند که برخی از آنها جواز ورود به بنادر مازندران را دریافت نمی‌کنند. چرا که این سو و به دلیل پس‌رفت خزر و کاهش تراز آب، مانعی برای ورودشان بوده و گل ولای حوضچه‌های بنادر را پر کرده است.

وعده‌هایی که چندین دفتر مشق را پر کرده است

پسرک ساحل نشین هر روز صبح که بر می‌خیزد می‌نویسد امروز هم کشتی نیامد و وعده‌های آمدن آن کشتی بزرگ چندین دفتر مشق کودک دریا نشین را پر کرده است. برای او آن سوی پرچین‌ها دریایی پر رمز و راز وجود دارد که هنوز پای او و پدرش به آن نرسیده است.

قصه آمدن کروز کشتی که نجات بخش گردشگری دریازده مازندران است به سال‌های دور برمی‌گردد، قصه لالایی کودکان و دخترانی شده است که هر شب آن را از مادرانشان به یادگار دارند و نوعروسان قالی باف تار را به پود گره می‌زنند تا بخت دریا و ساحل باز شود.

کشتی‌هایی با آبخور بزرگ نمی‌توانند پهلو بگیرند

سعید کیاکجوری مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران به زخمی که پسروی آب دریا بر بنادر شمال گذاشته است اشاره می‌کند و می‌گوید: کاهش تراز آب دریای خزر و پس‌روی آن و افزایش حجم رسوب سبب شده تا کشتی‌هایی آبخور بزرگ نتواند در بنادر پهلو بگیرند.

گردشگری دریازده در خزر/ آن سوی پرچین‌ها دریا است

وی در گفتگو با خبرنگار مهر چاره کار را لایروبی حوضچه‌ها و کانال‌های دسترسی می‌داند و می‌گوید: از این رو ساخت لایروب هزار متر مکعبی در دستور کار قرار دارد و به نظر می‌رسد تا سال ۱۴۰۳ به بندر منتقل شود.

داغ لایروب ها هم به غصه کشتی تفریحی و توریستی اضافه می‌شود و اقتصاد گردشگری مازندران همچنان به فروش بلال و چای و قلیان روزگار می‌گذراند.

مجوز اسکله‌های دریایی صادر شده است

صادق برزگر کل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به اینکه که برای رونق گردشگری دریایی نیازمند تأمین زیرساخت‌هایی هستیم، می‌گوید: از گذشته مجوزهای برای اسکله‌های تفریحی در استان صادر شد که هنوز عملیاتی نشده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه منطقه گردشگری دریایی نیازمند هم افزایی بین دستگاه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی، سازمان بنادر، محیط زیست و غیره است می‌گوید میراث فرهنگی به تنهایی متولی گردشگری نیست ولی نمی‌تواند نیازهای این بخش را یک تنه برآورده کند.

گردشگری دریازده در خزر/ آن سوی پرچین‌ها دریا است

برزگر درباره ساخت کشتی تفریحی اتوبوس دریایی می‌گوید سرمایه گذار بخش خصوصی اتوبوس دریایی را به ساحل نوشهر آورده است و در حال تجهیز آن است و انتظار می‌رود تا پاییز این کشتی به آب انداخته شود

اسب‌ها در ساحل باز یورتمه می‌روند

ساحل باز شد اما باز پای گردشگران و سرمایه گذاران به دریا نرسید ولی پای برخی از دامداران که گرانی علوفه و نهاده‌ها گوسفندانشان را به تیغ سلاخی برده است به دریا کشاند تابا یورتمه اسب‌ها و سوار کردن مسافران بتوانند درآمدی هر چند ناچیز به جیب‌زنند.

ساماندهی سواحل همواره روی میز قرار دارد و مقرر است طرح‌های دریا به سرمایه گذاران واجد شرایط به صورت پنج ساله واگذار شود. سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با بیان اینکه مدت زمان واگذاری اراضی ساحلی به سرمایه گذاران از سه سال به پنج سال و پس از بررسی و نداشتن تخلف و انحراف تا ۳۰ سال هم افزایش می‌یابد، احراز هویت سرمایه گذاران در واگذاری را بسیار مهم و مورد دانست و گفت: همسو با این رویکرد، اشتغالزایی و رونق اقتصادی محقق می‌شود.

گردشگری مازندران به رغم آنکه دریا پس رفت و ساحل پیش هنوز به دریا و جاذبه‌هایش استوار نیست و و در انتظار معجزه ایستا اقتصاد دریا زده گردشگری را ساحل نجات برساند.

هر سال طبق آمار بیش از ۸۰ درصد مسافران برای بهره‌مندی از دریا خود را به کرانه خزر در استان‌های شمالی می‌رساند اما اوضاع دریا و ساحل هر سال پارسال است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1264916

مهمترین اخبار ایران و جهان: