نیوز سیتی!
17 اردیبهشت 1402 - 11:07

تالاب یوسف‌کند مهاباد آبگیری شد

ارومیه- رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با رهاسازی آب سد مهاباد، بخش‌های زیادی از تالاب یوسف‌کند این شهرستان نیز آبگیری شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فاروق سلیمانی در این زمینه افزود: با رهاسازی آب سد مهاباد برای بخش کشاورزی و کمک به احیای دریاچه ارومیه، آبگیری سد انحرافی یوسف‌کند نیز انجام شد و آب انباشت شده به سمت نیزارهای تالاب عقب نشینی کرده است.

وی اضافه کرد: آبگیری تالاب یوسف‌کند در این فصل که پرندگان آبزی و کنارآبزی در حال لانه سازی و جفت آوری هستند، نقش بسیار مهمی در تغذیه و ورود پرندگان به این تالاب دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این تالاب با توجه به اینکه رودخانه مهاباد از آن عبور می‌کند در طول سال آب دارد اما امسال به دلیل لایروبی، آب تنها در یک مسیر جریان داشت و مابقی نیزارهای آن خشک بود.

وی اظهار کرد: لایروبی بخش‌هایی از مخزن سد انحرافی طی سال گذشته باعث شد عمق آب در این قسمت‌ها افزایش پیدا کند و آب بیشتری در این مسیر برای طول سال ذخیره شود و همین امر باعث ماندگاری و حضور بیشتر پرندگان آبزی و کنارآبزی در این تالاب شد.

سلیمانی ادامه داد: تالاب یوسف‌کند مهاباد به دلیل امنیت غذایی در طول سال زیستگاه پرندگان آبزی و کنارآبزی مانند آنقوت، حواصیل، کشیم بزرگ، اردک سرسبز، کاکایی، آبچلیک‌ها، خودکا، گیلار و چنگر معمولی است.

عملیات لایروبی در سد انحرافی و تالاب یوسف‌کند این شهرستان مهر ماه سال گذشته آغاز و حجم ۳۰ هزار مترمکعب از آن لایروبی شد.

تالاب «یوسف‌کند» (حسن‌خان) مهاباد که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد با بیش از ۳۷ هکتار مساحت یکی از تالاب‌های زمستان‌گذران پرندگان در این شهرستان است.

در شهرستان مهاباد علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق و سد مهاباد، هر سال در این فصل پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1193660

مهمترین اخبار ایران و جهان: