نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 13:00

صرفه‌جویی ۱.۵ میلیون مترمکعبی آب با انسداد چاه‌های غیرمجاز زنجان

زنجان-سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: با انسداد چاه‌های غیرمجاز ۱.۵ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

اکبر باقری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به منظور احیا و تعادل‌بخشی به منابع آبی و سازگاری با کم‌آبی سال گذشته ۳۲۰ حلقه چاه عمیق غیرمجاز مسدود شد و از ابتدای فروردین امسال تا کنون نیز ۵۳ حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۱۰ کنتور هوشمند در حوزه کنترل مصرف آب حوزه کشاورزی نصب شد، ابراز کرد: با نصب کنتور هوشمند ۱.۵ میلیون متر مکعب در حجم مصرف آب در سطح استان صرفه‌جویی و این میزان آب در سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه این اقدامات در سال جاری نیز در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: همچنین ۱۸ دستگاه حفاری غیرمجاز در استان با حکم مقامات قضایی توقیف و پارکینگ منتقل شده تا به میزان تخلف صاحبان این دستگاه‌ها توسط مراجع قضایی رسیدگی شود.

وی در مورد وضعیت آب‌های زیرزمینی تصریح کرد: از بین ۷ دشت در استان زنجان ۵ دشت شامل ابهر، خرمدره، زنجان، قیدار و سجاس به دلیل افت آب‌های زیرزمینی دارای شرایط بحرانی است.

باقری یادآور شد: از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۴۰۰ دشت زنجان ۱۶.۵ متر، دشت سجاس ۱۱ متر، دشت ابهر ۳۰ متر، دشت قیدار ۱۳ متر و زرین‌آباد ۱۰.۵ متر دچار افت شده و در این اتفاق حفر و بهره‌برداری چاه‌های عمیق بیشترین تأثیر را داشته است.

وی با تأکید بر اینکه چاه‌های عمیق در دشت‌های بحرانی به سرعت شناسایی و مسدود می‌شود، ادامه داد: از کشاورزان و بهره برداران در سطح استان انتظار می رود با مدیریت بهینه مصرف منابع آب زیرزمینی، این شرکت را در انجام رسالت خطیر خود که همان تامین آب پایدار است، یاری دهند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1224660

مهمترین اخبار ایران و جهان: