نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 21:47

صنعا: آمریکا شریک جنگ یمن است، نه کبوتر صلح

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن ضمن انتقاد شدید از دورویی آمریکا در قبال جنگ علیه ملت این کشور، گفت که واشنگتن، کبوتر صلح نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بحران یمن در حالی وارد نهمین سال خود شده است که مسئولان آمریکایی و غربی، بدون نادیده گرفتن تأثیر تحریمهای غیر انسانی بر مردم یمن، مدعی صلح در این کشور هستند.

هشام شرف وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در واکنش به این گزافه‌گوییها خطاب به این کشورها گفت: کشورهایی که مدعی صلح در یمن هستند، باید در مقاصد خود صادق باشند و اقدامات عملی در این زمینه انجام دهند.

شرف در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) تأکید کرد: این کشورها باید تجاوز و محاصره ۹ ساله را محکوم کنند، به تجهیز تسلیحاتی و فرستادن کارشناسان نظامی به کشورهای متجاوز پایان دهند و به این کشورها اعمال فشار کنند تا در مسائل انسانی پیشرفت حاصل شود؛ به ویژه در زمینه پرداخت حقوق و بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده.

وی ضمن انتقاد از ادعاهای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره صلح دائمی در یمن، گفت: اظهارات اخیر بایدن و تمایلی که وی برای صلح دائمی در یمن از خود نشان داد، با اقدامات عملی آمریکا همخوانی ندارد؛ چرا که پوششی برای کشورهای متجاوز فراهم کرده است که علیه یمن در حال جنگ هستند.

آمریکاییها در راستای فشار به ملت یمن از هیچ تلاشی فروگذار نکردند؛ آنان بارها به دنبال تجزیه یمن بوده‌اند. منابع آگاه چندی پیش گفتند که تیم لیندرکینگ فرستاده آمریکا در یمن تأکید کرده است که یمن به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شود.

وزیر خارجه یمن با بیان آمریکاییها از مسئولیت خود در جنگ علیه این کشور شانه خالی می‌کنند، واشنگتن را طرف شرکت کننده در جنگ و محاصره یمن دانست و گفت: این محاصره، باعث بزرگترین بحران بشری در تاریخ معاصر شده است. آمریکا در تلاش است خود را کبوتر صلح جلوه دهد.

وی در پایان باز هم برای آمریکا و ائتلاف سعودی خط و نشان کشید و گفت: موضع صنعاء در راستای صلح عادلانه و شرافتمندانه است، ولی در عین حال از همه ابزارهای قانونی، آماده دفاع از ملت یمن بوده و در صورت شکست راههای مسالمت‌آمیز، قادر است مطالبات مشروع ملت یمن را محقق کند.

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن هم پنجم فروردین ماه جاری تأکید کرد که اعلام آغاز تجاوزات علیه یمن از واشنگتن ماهیت نقش آمریکا در این تجاوزات را آشکار کرد. وی گفت که آمریکا از طریق ابزارهای خود برای اشغال یمن و سلطه بر منابع ثروت نفتی آن تلاش می‌کند(جزئیات بیشتر).

بیش از هشت سال است که یمن شاهد جنگ و تجاوز ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی است.ریاض در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا و با جانبداری‌های سازمان ملل، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی علیه یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده و جنگی نابرابر را آغاز کرده که به گفته مقامات سازمان ملل بدترین فاجعه‌ انسانی حال حاضر جهان را رقم زده است. یک تراژدی با ابعاد و تبعات سیاسی، اجتماعی، نظامی، منطقه‌ای و جهانی که تا به این لحظه افق روشنی برای توقف آن دیده نمی‌شود. 

آتش‌بس موقت چندین ماهه در یمن، در دوم اکتبر گذشته به پایان رسیده و «به دلیل عدم پاسخ کشورهای متجاوز به درخواست‌های انسانی و بر حق مردم یمن و تلاش برای بی محتوا کردن آتش‌بس»، صنعاء از تمدید مجدد وصوری آن به نفع ائتلاف متجاوز اجتناب ورزید و در مقابل ائتلاف سعودی نیز حاضر به پایبندی و اجرای بندهای این توافق آتش‌بس نشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1128160

مهمترین اخبار ایران و جهان: