نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 18:13

استولتنبرگ: هیچ مانعی نباید در مسیر عضویت سوئد در ناتو باشد

دبیرکل ناتو امروز در سخنانی اعلام کرد: نباید هیچ مانعی در مسیر عضویت سوئد در ناتو باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد: سوئد نیز مانند فنلاند تمام شرایط را برای پیوستن به ناتو سپری کرده و در اختیار دارد.

دبیرکل ناتو در این خصوص گفت: نباید هیچ مانعی بر سر راه عضویت این کشور در این ائتلاف (نظامی) باشد.

وی در ارتباط با پیوستن فنلاند به ناتو نیز ادعا کرد: ناتو هیچ نیرویی را بدون درخواست فنلاند در این کشور مستقر نخواهد کرد. پیوستن هلسینکی به ناتو تصمیمی است که امروز اتخاذ شد.

ساعاتی پیش ماتوئوش موراویسکی، نخست‌ وزیر لهستان اعلام کرد که فنلاند، به عنوان سی‌ و یکمین عضو، رسماً به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آمد.

وی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: فنلاند اکنون عضو ناتو است، تبریک می‌گویم. از این پس، این اتحاد دارای ۳۱ کشور است. شرکایی قوی که تضمین کننده امنیت برای لهستان، منطقه و کل جهان هستند.

فنلاند و سوئد با کنار گذاشتن دهه‌ها عدم تعهد نظامی، در ماه می سال ۲۰۲۲ میلادی رسماً درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند. با این حال، ترکیه، یکی از اعضای قدیمی ناتو، از دو کشور شمال اروپا درخواست کرد تا علیه گروه‌هایی مانند پ ک ک و گولن اقدامات مشخصی انجام دهند.

در ماه ژوئن یعنی حدود ۹ ماه پیش، فنلاند و سوئد یادداشتی را با ترکیه برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا امضا کردند و دیپلمات‌های ارشد و مقامات سه کشور از آن زمان جلسات مختلفی را برای بحث در مورد اجرای توافق سه جانبه برگزار کردند، اما مقامات ترکیه اعلام کردند که سوئد بر خلاف فنلاند نتوانسته به همه تعهدات خود به آنکارا برای مقابله با گروهای تروریستی کردی پای بند باشد و از این رو آنکار عضویت سوئد را برخلاف فنلاند تائید نکرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1127716

مهمترین اخبار ایران و جهان: