نیوز سیتی!
22 فروردین 1402 - 16:05

تأکید رؤسای جمهور قزاقستان و آذربایجان بر توسعه روابط راهبردی و همگرایی

در دیدار رؤسای جمهور قزاقستان و آذربایجان بر تقویت روابط راهبردی و همگرایی میان دو کشور تأکید شد.

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان با دعوت همتای قزاقستانی خود وارد آستانه شد و با «قاسم جومارت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این گفت وگو که در فضایی دوستانه و قابل اعتماد برگزار شد، سران کشورها در مورد وضعیت و چشم انداز تقویت مشارکت و اتحاد راهبردی، گسترش همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌ها و همچنین موضوعات مهم دستورکار منطقه‌ای و بین المللی تبادل نظر کردند.

سران کشورها با تاکید بر پویایی مثبت روابط قزاقستان و آذربایجان، بر تعهد خود به معاهده مشارکت راهبردی و همگرایی دو کشور در تاریخ ۲۴ می ۲۰۰۵ تاکید کردند.

در پایان این دیدار، روسای جمهور دو کشور در مورد تقویت روابط راهبردی و همگرایی بین قزاقستان و آذربایجان بیانیه صادر کردند.

در این بیانیه موارد زیر مطرح شده است:

طرفین بر اساس تاریخ، زبان، فرهنگ و سنت‌های مشترک، روابط نزدیک سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه، منافع اساسی کشور را تامین می‌کند.

طرفین در زمینه تقویت صلح، ثبات و امنیت همکاری نزدیک خواهند داشت و به این منظور به هر نحو ممکن در پیشبرد ابتکارات صلح یکدیگر کمک خواهند کرد و به هماهنگی اقدامات در چارچوب سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن، سازمان همکاری اسلامی، سازمان کشورهای ترک، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، کشورهای مشترک المنافع و سایر بین المللی و منطقه‌ای ادامه خواهند داد و از یکدیگر حمایت می‌کنند.

طرفین به افزایش پتانسیل سازمان کشورهای ترک، نقش و اقتدار آن در عرصه بین المللی و همچنین ترویج ابتکار عمل برای تبدیل کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا به یک کنفرانس تمام عیار کمک خواهند کرد. سازمان بین‌المللی و اجرای ابتکارات قزاقستان در دوره ریاست این سازمان اعلام شد.

طرفین در مورد مسائل ایمنی بیولوژیکی به تبادل اطلاعات و تجربه خواهند پرداخت.

 به منظور اجرای بند ۷ اعلامیه تقویت روابط راهبردی و تعمیق تعاملات متحدانه بین قزاقستان و آذربایجان در تاریخ ۲۴ آگوست ۲۰۲۲، سران دو کشور مقررات مربوط به شورای عالی بین دولتی را تصویب کردند.

طرفین با تاکید بر اهمیت تعمیق همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه سودمند بین دو کشور، رشد تدریجی تجارت متقابل را با رضایت خاطر نشان می‌دهند.

طرف آذربایجانی، در چارچوب کار هدفمند برای بازسازی و احیای سرزمین‌های آزاد شده جمهوری آذربایجان، از علاقه نشان داده شده توسط طرف قزاق استقبال می‌کند و آمادگی خود را برای کمک به شرکا و سرمایه گذاران قزاق برای مشارکت در این مذاکرات در اجرای پروژه‌های زیربنایی اعلام می‌کند.

دو کشور لزوم اجرای تلاش‌های مشترک با هدف حفاظت از دریای خزر را از نظر کاهش پویایی پیامدهای کم عمقی آن و همچنین حفاظت از تنوع زیستی تأیید می‌کنند.

طرفین همچنین تأیید می‌کنند که تعامل بیشتر بین کشورهای منطقه در حل مؤثر مسائل در حوزه حمل و نقل و ترانزیت به نفع مشترک بوده و در اولویت استراتژی‌های حمل و نقل ملی قرار دارد. مهم‌ترین جهت این امر، کریدور میانی( خزر-خاورمیانه-غرب) است.

طرفین از اجرای پروژه راه ابریشم دیجیتال حمایت می‌کنند و به تکمیل سریع کار در ساخت مشترک خطوط ارتباطی فیبر نوری در کف دریای خزر که دو کشور را به هم متصل می‌کند، کمک خواهند کرد.

طرفین به اهمیت گسترش همکاری در زمینه توسعه دیجیتال، از جمله استفاده از سیستم‌های مدیریت اسناد الکترونیکی و امضای الکترونیکی اشاره می‌کنند.

طرفین به اهمیت تقویت همکاری در بخش سوخت و انرژی، از جمله در زمینه حمل و نقل منابع انرژی اشاره می‌کنند. آنها از آغاز عرضه نفت قزاقستان از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان ابراز خرسندی کرده و بر لزوم تلاش بیشتر برای رسیدن به افزایش حجم عرضه نفت قزاقستان از طریق خاک آذربایجان توافق دارند.

طرفین توافق کردند که پیوسته روابط را در زمینه‌های فرهنگ و هنر، آموزش، علم، گردشگری و ورزش تعمیق بخشند تا ارتباطات بین سازمان‌های عمومی، جوانان و موسسات آموزشی، مراکز نوآوری و رسانه‌ها را ارتقا دهند.

طرفین با ارزیابی مثبت از شیوه تبادل تیم‌های خلاق به منظور رواج فرهنگ‌های اصیل دو قوم، آمادگی خود را برای برگزاری روزهای فرهنگ قزاقستان در آذربایجان در سال 2023 و همچنین دهه فرهنگ آذربایجان در قزاقستان اعلام کردند. 

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1141460

مهمترین اخبار ایران و جهان: