نیوز سیتی!
05 فروردین 1402 - 01:56

افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای تنش زدایی بین باکو و ایروان

همزمان با اوج گرفتن تنش بین ایروان و باکو، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده که به جمهوری آذربایجان و ارمنستان سفر خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه در اقدامی دیپلماتیک برای رفع تنش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به این دو کشور سفر خواهد کرد.

 وبگاه «حتق» روز جمعه نوشت،  کولونا این موضوع را به تازگی در سنای فرانسه بیان کرد.

بر اساس این گزارش،  کولونا در پارلمان این کشور در پاسخ به یکی از قانونگذاران فرانسوی که خواستار کمک نظامی و دیپلماتیک به ایروان برای مقابله با باکو شده بود، گفت:« فرانسه از روز اول از مسدود شدن مسیر لاچین توسط  جمهوری آذربایجان انتقاد کرده و بر این باور است که  این اقدام  تنش را عمیق تر می‌کند. من قصد دارم برای ارسال این پیام از باکو و ایروان بازدید کنم. فرانسه در حال این کار است.»

در رویدادی مرتبط، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز پنجشنبه در نشست کابینه ابراز اطمینان کرد که معاهده صلح با جمهوری آذربایجان به دست خواهد آمد.

 نخست‌وزیر ارمنستان در جلسه امروز کابینه دولت، گفت که دولت او به رغم ادامه محاصره جاده لاچین توسط باکو و لفاظی‌های جنگ‌طلبانه «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان متعهد به امضای معاهده صلح با باکو است.

پاشینیان از اظهارات اخیر علی اف مبنی بر اینکه ارمنستان باید شرایط  جمهوری آذربایجان را بپذیرد و با انجام تحدید حدود طبق شرایط باکوموافقت کند و در غیر این صورت معاهده صلحی وجود نخواهد داشت، انتقاد کرد.

در تازه‌ترین تنش بین این دو کشور همسایه، منابع خبری ارمنستان روز چهارشنبه  از کشته شدن یکی از نظامیان خود در مرز با جمهوری آذربایجان خبر دادند.  وزارت دفاع جمهوری ارمنستان  اعلام کرد که ساعت ۱۶:۲۰ به وقت محلی، یک نظامی این کشور بر اثر اصابت گلوله نیروهای جمهوری آذربایجان در بخش «یراسخ» (غرب نخجوان) کشته شده است(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1108616

مهمترین اخبار ایران و جهان: