نیوز سیتی!
14 شهریور 1402 - 12:15

استقبال از زائران افغانستانی اربعین در «مرز برادری»

تایباد ـ روزانه بیش از صد نفر از گروه‌های مختلف مردمی و دستگاه‌های اجرایی در تلاش برای خدمت به زائران افغانستانی اربعین در مرز دوغارون هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- عامر توکلی: بیش از یکصد سال قبل که بریتانیا مرز بین شهرهای خراسان بزرگ به ویژه تایباد و هرات کشید، گمان غالبش شاید این بود که این مرزها با استراتژی‌های فاصله اندازی سیاسی بین اقوام به اسم کشورها، می‌تواند نقشه آنها در خاورمیانه که تاراج سرمایه‌های خدادادی ایران، افغانستان، هندوستان و حاشیه خلیج فارس بود، عملی کند؛ اما از همان روزها مردم دو سوی مرز نشان دادند که مرزها فقط یک خط کشی سیاسی است و نمی‌تواند محبت آنها به یکدیگر را کاهش دهد.

استقبال از زائران افغانستانی اربعین در «مرز برادری»

چه آن زمان که مردم شریف و مهربان این شهر میزبان مهاجرین مظلوم افغانستانی بودند که از چنگ اشغال شوروی به آنها پناه آورده بودند و از خانه و سفره تا کسب و کار بین آنها تقسیم کردند، چه روزی که گمرک اسلام قلعه در آتش جهنمی هزاران تن گاز و سوخت می‌سوخت و مرزبانان مهربان این خطه دروازه‌های مرز را گشودند و آتش نشانان این شهر به دل آن آتش جهنمی زدند تا بیش از این سرمایه‌های مردم مظلوم هرات خاکستر نشود، همه نشان از محبت و مهربانی دارد.

خدمت به زائران اربعین حسینی (ع) هم یک مثال دیگر از ساکنان دو سوی مرز برادری است، داستان این خدمت متفاوت است، پس از عاشورای حسینی (ع) تب خدمت به زائران اربعین داغ می‌شود و روز به روز شوق رسیدن به روز ورود اولین مسافران بیشتر می‌شود. همه هستند؛ سنی و شیعه؛ دولت و مردم، سازمان‌های مردم نهاد استانی و خیرین بومی؛ اصلاً رقابتی برپا است که داستانش را باید جدا نوشت.

امسال برآوردهای مسئولان نشان از ورود ۵۰ هزار زائر افغانستانی داشت، هرچند تا امروز صبح سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۲ هزار نفر وارد کشور شدند اما به استناد ویزاهای صادره در افغانستان دست کم ۲۰ هزار متقاضی این سفر بودند و البته این روند هنوز ادامه دارد.

حسینیه سردار شهید سلیمانی میزبان زائران در مرز دوغارون

فرماندار شهرستان تایباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت گذرگاه مرزی دوغارون در ایام اربعین حسینی (ع) گفت: حسینیه سردار شهید سلیمانی واقع در نمایندگی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی با هشت غرفه که توسط سازمان‌های مردم نهاد و دولتی برپا شده است، خدماتی مانند پذیرایی، بهداشت و درمان، امداد و نجات، ساماندهی و انتقال زائرین، ارائه سیم کارت تلفن همراه و همچنین سرگرمی ویژه کودکان خردسال زائر امام حسین (ع) ارائه می‌دهد.

مهدی دونده افزود: استقبال و پذیرایی از زائران حسینی کشور هم زبان و مسلمان افغانستان، با تاکید بر وجود اشتراکات فرهنگی از سال ۹۷ آغاز شده است با این حال به دلیل شیوع بیماری کرونا ویروس متأسفانه در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ با وقفه همراه بود اما از سال گذشته مجدد این روند آغاز شده است و روزانه حدود ۱۰۰ نفر از شهروندان تایبادی در این حسینیه به زائران خدمت می‌کنند.

استقبال از زائران افغانستانی اربعین در «مرز برادری»

رئیس ستاد اربعین شهرستان تایباد به خدمات بهداشتی و درمانی نیروهای هلال احمد اشاره کرد و گفت: از ابتدای شروع ورود زائران تا ابتدای صبح یکشنبه (۱۲ شهریور) ۴۷۸ زائر افغانستانی از خدمات بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر شهرستان تایباد استفاده کردند، همچنین اکثر زائران ورودی از ولایات کابل، قندهار، هلمند و هرات بودند.

مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد فعال در خدمت به هموطنانشان

یکی از غرفه‌های فعال حسینیه سردار شهید سلیمانی، موکب امام سجاد (ع) مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد است که با همکاری اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی فعالیت چشمگیری دارد. بجز فعالین این موکب که از مشهد در تایباد مستقر هستند، بانوان فعال فرهنگی مهاجرین مقیم مشهد نیز در خدمت رسانی به زائرین فعالیت دارند. در همین راستا روز یکشنبه هزار بسته فرهنگی شامل کتاب، کوله پشتی، مداد و ادعیه ویژه کودکان و نوجوانان زائر اربعین حسینی (ع) از طرف این بانوان فرهنگی مهاجر تحویل مسئولین حسینیه سردار شهید سلیمانی شد.

مسئول ساماندهی زائران ستاد مردمی اربعین مهاجرین خارجی اداره کل اتباع و مهاجرین خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در طول دو هفته گذشته ۳۰ نفر از مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد با همکاری اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در مرز دوغارون و موکب امام سجاد (ع) مستقر و مشغول خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی (ع) است که از این مرز جهت عزیمت به عتبات عالیات وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شوند.

استقبال از زائران افغانستانی اربعین در «مرز برادری»

یدالله شیخ زاده افزود: ستاد مردمی اربعین حسینی (ع) که زیر نظر اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی فعالیت دارد علاوه بر این موکب در شهرستان تایباد، ۱۵ حسینیه دیگر در مشهد مقدس را جهت استقبال، اسکان و پذیرایی از زائران افغانستانی فعال کرده است.

مسئول موکب امام سجاد (ع) مهاجرین مقیم مشهد، با اشاره به تحویل بسته‌های فرهنگی به کودکان زائر گفت: زائرین کودک اربعین این فرصت را دارند تا از همین حالا امام حسینی (ع) پرورش یابند و در همین راستا بانوان فعال فرهنگی نخبه مهاجر مقیم مشهد در اقدامی جهادی هزار بسته فرهنگی شامل کوله همراه سبک، مداد، کتاب داستان و ادعیه و دفتر اهدا کردند که این بسته‌ها صبح یکشنبه (۱۲ شهریور) تحویل مسئولین حسینیه سردار شهید سلیمانی گردید و با حضور دادستان، فرماندار، رئیس دادگستری و جمعی از مدیران شهرستان اولین بخش آنها تحویل کودکان و نوجوانان زائر افغانستانی شد.

ورود بیش از ۹ هزار زائر افغانستانی به مرز دوغارون

مدیر اجرایی ستاد اربعین حسینی (ع) شهرستان تایباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: تا شب گذشته (دوشنبه ۱۳ شهریورماه) ۱۲ هزار زائر افغانستانی از ولایات هرات، کابل، قندهار، مزار شریف، قندوز و غور وارد مرز دوغارون شدند که مورد استقبال و پذیرایی حسینیه سردار شهید سلیمانی قرار گرفتند.

علی فخاری افزود: این تعداد زائران با ۵۷ دستگاه اتوبوس، مینی بوس های ناوگان حمل و نقل مسافری داخلی و برخی نیز با ناوگان حمل و نقل بین المللی و همچنین خودروهای شخصی مستقر در ورودی گمرک دوغارون به سمت مقصد خود جابه جا شدند.

استقبال از زائران افغانستانی اربعین در «مرز برادری»

فعالیت هنرمندان تایبادی در حسینیه سردار سلیمانی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تایباد هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر نقش فرهنگی اربعین گفت: با توجه به جایگاه فرهنگی اربعین هنرمندان زیادی از شهرستان تایباد در گروه‌های مختلف نظیر جامعه خبرنگاری، جامعه ادبی و جامعه عکاسان شهرستان تایباد در حسینیه سردار سلیمانی فعالیت دارند.

جابر آفریدون افزود: غرفه ویژه کودکان و نوجوانان با هدف ایجاد فضای فرهنگی و آموزشی در حسینیه سردار سلیمانی ایجاد شده است و روزانه در این غرفه به تعداد زیادی از کودکان زائر افغانستانی خدماتی از جمله تأمین کتاب‌های داستانی با موضوع ائمه (ع)، ادعیه و مناجات و نقاشی با محور امام حسین (ع) ارائه می‌شود که مورد استقبال خانواده‌های این عزیزان قرار گرفته است.

ساماندهی ورودی گمرک و مسافربرهای شخصی توسط شهرداری

شهردار تایباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهرداری تایباد در کنار آماده سازی حسینیه و غرفه‌های مستقر در آن، روزانه با ده نیروی خدماتی مشغول فعالیت است.

مهرداد کریم‌زاده اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شهرداری تایباد ساماندهی مسافربرهای شخصی در ورودی گمرک دوغارون و انتقال آنها به تیرپارک شهرداری تا پایان ورود زائران افغانستانی به کشور است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1486016

مهمترین اخبار ایران و جهان: