نیوز سیتی!
06 مهر 1402 - 11:30

چرا پرتاب نور۳ در رسانه‌های خارجی دیده نشد؟

رسانه آمریکایی با شبهه‌افکنی در پرتاب ماهواره ایرانی نور۳ مدعی شد: مقامات فیلمی از برخاستن یک موشک از یک پرتابگر متحرک منتشر کردند بدون اینکه بگویند پرتاب در کجا انجام شده است.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - همشهری نوشت: قرار گرفتن سومین ماهواره سپاه با نام نور۳ در مدار فضا با سکوت رسانه‌های خارجی در انعکاس این خبر مواجه بود.

معدود گزارش‌های رسانه‌ای خارجی نیز تنها گزارش دفتر نمایندگی خبرگزاری آسوشیتدپرس در دوبی را بازنشر دادند. این گزارش با رویکرد تشکیک در پرتاب و تشدید مجادلات هسته‌ای ایران و غرب منتشر شد.

در بخش‌هایی از گزارش جهت‌دار آسوشیتدپرس که خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری الجزیره، تایم، تایمز اسرائیل، رویترز و ... نیز همان را منتشر کردند، آمده است «ایران روز چهارشنبه ادعا کرد که با موفقیت یک ماهواره تصویربرداری را به فضا پرتاب کرده است، اقدامی که می‌تواند تنش‌ها را با کشورهای غربی که نگران استفاده از فناوری فضایی این کشور برای تولید سلاح‌های هسته‌ای هستند، بیشتر کند.»

آسوشیتدپرس همچنین با تشکیک در پرتاب نوشت «هیچ تایید فوری از سوی مقامات غربی مبنی بر پرتاب یا قرار دادن این ماهواره در مدار وجود نداشت. ارتش ایالات متحده به درخواست برای اظهار نظر در این باره پاسخ فوری نداد. ایران در سال‌های اخیر یک سری پرتاب‌های ناموفق داشته است.» این خبرگزاری آمریکایی مشخص نبودن زمان پرتاب را بهانه دیگر تشکیک در این پرتاب قرار داد.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران چهارشنبه ۵مهرماه۱۴۰۲ ماهواره تصویربرداری نور۳ را با ماهواره‌بر ایرانی قاصد با موفقیت در مدار ۴۵۰کیلومتری زمین قرار داد.

بخش‌های دیگری از گزارش آسوشیتدپرس را می‌خوانید:

سپاه برنامه فضایی و زیرساخت‌های نظامی خود را به موازات نیروهای مسلح عادی ایران اجرا می‌کند و تنها پاسخگوی رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای است.

ایالات متحده مدعی شده است که پرتاب ماهواره های ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مغایر است و از تهران خواسته است که هیچ گونه فعالیتی در رابطه با موشک های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته ای انجام ندهد.

ارزیابی تهدید جامعه اطلاعاتی آمریکا در سال۲۰۲۲ ادعا می‌کند که توسعه تجهیزات پرتاب ماهواره «روزشمار» ایران برای توسعه یک موشک بالستیک قاره پیما را کوتاه می کند زیرا این تجهیزات از فناوری مشابه استفاده می‌کنند.
ایران همواره دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کرده و می‌گوید برنامه فضایی‌اش، مانند فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، صرفا برای اهداف غیرنظامی است.

آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که ایران برنامه هسته‌ای سازمان‌یافته نظامی خود را در سال ۲۰۰۳ کنار گذاشت.

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1518516

مهمترین اخبار ایران و جهان: