نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 11:11

دوتابعیتی‌ها را تهدید نمی‌دانیم

وزیر خارجه گفت: از همه ایرانیان از جمله ایرانیان نخبه و ایرانیانی که در اقصی نقاط جهان منشأ خدمات هستند دعوت می‌کنیم بدون دغدغه به کشور سفر کنند و به آنها برای سفر به ایران خوشامد می‌گوییم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان در کارگروه کنسولی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور اظهار داشت: یکی از کارگروه‌های مهم و اساسی در مجموعه کارگروه‌های هشت گانه، کارگروه کنسولی است. حقیقتاً ایرانیان در نقاط مختلف جهان همواره یکی از دغدغه‌هایشان رفع مشکلات کنسولی است و از این منظر کارگروهی که موظف است خدمات کنسولسی مطلوب و با کیفیت به ایرانیان ارائه دهد در چارچوب این کارگروه است.

وزیر امور خارجه افزود: برای ایرانیان در سراسر جهان حفظ هویت‌شان بسیار مهم است شاخصه‌هایی که ما در این باره داریم اینکه بیش از ۲/‏۵ میلیون ایرانی به طور رسمی در آمارهای ما در کشورهای مختلف حضور دارند. این دسته از ایرانیان حداقل یک مرتبه برای بهره‌مندی از خدمات کنسولی به نمایندگی‌های سیاسی و یا کنسولی ما مراجعه داشته‌اند.

وی گفت: برای ایرانیان صرف نظر از گرایش، دین و قومیت‌شان دریافت شناسنامه ایرانی برای فرزندانشان همواره یک اولویت است.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: در سفرهایی که در حوزه اروپا و آمریکا داشتم همواره در حاشیه جلسات با ایرانیانی سروکار دارم که درآمدهای بسیار بالایی دارند اما سوال می‌پرسند که چرا یارانه ما را در ایران قطع کرده‌اید و دلیل این سوالشان این بود که می‌گفتند وقتی یارانه ما قطع می‌شود احساس می‌کنیم رابطه هویتی ما با ایران قطع شده است. بنابراین این تعصب ایرانی که هویت و ارتباط خود را می‌خواهد حفظ کند سرمایه بزرگی برای ماست.

وی بیان کرد: رهبر انقلاب همواره در موضوع ایرانیان خارج از کشور تأکیدات ویژه‌ای دارند. هربار که به محضر ایشان رسیدیم یکی از توصیه‌های ایشان به دستگاه دیپلماسی این است که ایرانیان خارج از کشور را فراموش نکنید.

وزیر امور خارجه افزود: خرسندیم که امروز علیرغم تبلیغات کاذب ایران هراسانه، شاهد حضور و سفر ایرانیان در فصل‌های مختلف به کشور و سرزمین مادری‌شان هستیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه رئیس جمهور توجه زیادی به مسئله ایرانیان در خارج از کشور دارند، اظهار داشت: خرسندیم که یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارائه خدمات به ایرانیان در حوزه کنسولی، فراهم کردن شرایط بهتر برای ایرانیان خارج از کشور است.

وی ادامه داد: کارگروه ویژه‌ای را در وزارتخارجه داریم که در سامانه «پرسمان تردد» فعالیت می‌کند. ایرانیان می‌توانند صفحه اول گذرنامه ایرانی خودشان را بر روی این سامانه بارگذاری کنند که در کمتر از ۱۰ روز به وضعیت آن فرد رسیدگی می‌کنند. از زمانی که این سامانه راه اندازی شده گاهاً یک فرد در طول یکسال تا ۷ بار به ایران سفر کرده است.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: خدمات کنسولی دیجیتال از هفته آتی به صورت آزمایشی آغاز می‌شود و هماهنگی‌هایی با بخش‌های ذیربط در قوه قضائیه و وزارت ارتباطات و سایر بخش‌ها داریم تا بتوانیم خدمات دیجیتال را به صورت امن و مطمئن در خدمت ایرانیان خارج از کور قرار دهیم.

صدور کارت ملی در ۲۵ نمایندگی در خارج از کشور

وی گفت: در راستای قولی که شورای عالی ایرانیان و رئیس جمهور و همکاران دیگرم در این کارگروه دادند، امروز در ۲۵ نمایندگی ما در خارج از کشور صدور کارت ملی انجام می‌شود.

امیر عبداللهیان افزود: در نشست گردهمایی ایرانیان خارج از کشور در اسفندماه سال گذشته، درخواست‌هایی توسط ایرانیان به ویژه آنهایی که در کشورهایی زندگی می‌کنند که از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند مثل افغانستان، سوریه و … شد لذا درصدد هستیم خدمات کنسولی را با تعرفه پایین‌تری به ایرانیان ارائه دهیم و در نشست شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور نیز این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: درصدد هستیم با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت علوم زمینه‌ای فراهم کنیم تا دانشجویان مشمول که در خارج کشور مشغول تحصیل هستند آسان‌تر بتوانند به ایران سفر کنند.

قانون جامع حمایت از ایرانیان در دستور کار مجلس

وی با اشاره به آخرین وضعیت لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج کشور، گفت: در یک اقدام جامع قانون جامع حمایت از ایرانیان مراحل تصویب خود را در دولت پشت سر گذاشته و در کمیسیون تخصصی در مجلس شورای اسلامی از مرحله تأیید و برررسی گذشته و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد؛ در این لایحه یک بازنگری در ارتباط با تسهیل هرچه‌بیشتر ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان خارج کشور صورت گرفته و نگاه ویژه‌ای به ایرانیان دوتابعیتی دارد، چنانکه در چارچوب قانون مدنی ما بتوانیم تسهیلاتی را برای آنها فراهم کنیم.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه این قانون یک نگاه ویژه ای به مسئله ایرانیان دو تابعیتی دارد، گفت: دوتابعیتی‌ها را هرگز تهدید نمی‌دانیم بلکه فرصتی برای ایران، جمهوری اسلامی ایران و همه جهان می‌دانیم.

وی ادامه داد: ایران متعلق به همه ایرانیان است و آنها از سراسر جهان می‌توانند بدون دغدغه به کشور سفر کنند. ایرانیان خارج از کشور گرفتار تبلیغات کاذب ایران هراسی نشوند و به سفرهای خود به ایران ادامه دهند.

وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای جذب و استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور در دولت اقای رئیسی وجود دارد. ما از همه ایرانیان از جمله ایرانیان نخبه و ایرانیانی که در اقصی نقاط جهان منشأ خدمات هستند دعوت می‌کنیم بدون دغدغه به کشور سفر کنند و به آنها برای سفر به ایران خوشامد می‌گوئیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1495916

مهمترین اخبار ایران و جهان: