نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 10:02

جزئیات بدهی دو و نیم میلیون دلاری پرسپولیس/ ورزشگاه در خطر مصادره

وام ارزی که باشگاه پرسپولیس برای پرداخت بازیکنان و کادر فنی خارجی خود دریافت کرده بود هزینه شد اما خبری از آزاد شدن مطالبات از AFC و FIFA نشد تا وثیقه این باشگاه در خطر مصادره شدن باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، قهرمانی تیم فوتبال پرسپولیس در بیست و دومین دوره لیگ برتر به همراه جام حذفی فصل گذشته سبب شد تا این تیم به طور خودکار به قهرمانی سوپرجام فوتبال کشور نیز برسد.

با این حال قوانین فوتبال باشگاهی کشور بدون هیچ پاداشی بابت این قهرمانی‌ها باعث شد تا سرخ‌ها نه تنها از مشکلات مالی خلاص شوند بلکه برای پرداخت پاداش قهرمانی‌های اعضای تیم نزدیک به ۶۶ میلیارد تومان بیشتر به آنها بپردازد.

سرخپوشان پایتخت برای پرداخت مطالبات مالی اعضای تیم ناچار به گرفتن وام‌های ارزی و ریالی شدند تا بتوانند قراردادهای فصل گذشته را به طور کامل پرداخت کنند.

پس انداز پول بورس برای وام سنگین

باشگاه پرسپولیس برای پرداخت مطالبات خود وام ۱۳۸ میلیارد تومانی گرفت که بازپرداختی ۱۵۱ میلیارد و ۱۵۹ میلیون تومانی باید داشته باشد. بازپرداخت این مبلغ با توجه به سپرده گذاری درآمد حاصل از فروش عرضه اولیه سهام باشگاه صورت گرفت و سرخ‌ها تنها باید مبلغی اندک را از حساب باشگاه به بانک برگردانند تا اقساطم وام دریافتی را تسویه کنند. تمام این پول به طور کامل فصل گذشته صرف بدهی‌های داخلی و همچنین قرارداد بازیکنان شد تا هیچ عددی برای امسال باقی نماند. طبیعی است مجموع قرارداد بازیکنان، مربیان، ‬ تیم‌های پایه، کادرهای پزشکی، تدارکات و… باشگاهی همچون پرسپولیس مبلغی فراتر از این رقم باشد. پرسپولیس نیز باقیمانده این مبلغ را از طریق حامیان مالی خود و هوادار متمول به دست آورد تا بتواند با تمام اعضای تیم تسویه قرارداد به جز پاداش‌هایشان داشته باشد.

ارز دو و نیم میلیون دلاری تمام شد

باشگاه پرسپولیس همچون استقلال برای پرداخت بدهی‌های ارزی و قراردادهای دلاری جاری خود وام ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری از بانک عامل گرفت. آنها برای دریافت این پول سند ورزشگاه شهدای گمنام را در اختیار بانک قرار دادند و متعهد شدند این پول را به صورت ارزی به بانک باز می‌گردانند.

جزئیات بدهی دو و نیم میلیون دلاری پرسپولیس/ ورزشگاه در خطر مصادره

هیچ تعهدی برای حفظ ورزشگاه در رهن نیست

بانک عامل برای تضمین باز پرداخت دو و نیم میلیون دلار ضمانت کتبی از باشگاه پرسپولیس گرفت در صورتیکه این باشگاه توانست بخشی از مطالبات خود از AFC و فیفا را دریافت کند باید این مبلغ را به بانک بازگرداند. نکته قابل توجه اینجاست هیچ صحبتی درباره تأخیر بلند مدت در دریافت این مبلغ ارزی و اینکه ورزشگاه شهدای گمنام غیر قابل فروش است گنجانده نشده است. در حقیقت این تضمین به صورت کتبی مبنی بر اینکه پول وام ارزی فقط از طریق درآمدهای این باشگاه در نهادهای بین‌المللی فوتبال بازگردانده می‌شود، وجود ندارد. به عبارت دیگر بانک عامل می‌تواند پس از حضول قانونی از عدم دریافت پول از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به فروش ورزشگاه شهدای گمنام اقدام کند.

یک دلار نمانده است؛ ارز هم برنگشته

رضا درویش مدیرعامل باشگاه برای دریافت مجوز صدور حرفه‌ای چاره‌ای جز پرداخت تمام بدهی‌های ارزی خود نداشت. او همچنین برای اینکه مشکلی در رختکن تیم بابت ناهمگن شدن وضعیت پرداختی به بازیکنان و مربیان پیش نیاید تصمیم گرفت پول قرارداد خارجی‌ها را همچون بازیکنان داخلی پرداخت کند.

پرداختی‌های درویش تا تیرماه سال ۱۴۰۲ ادامه داشت تا تمام مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار را خرج کرده و منتظر پرداختی AFC برای بازگرداندن آن به بانک شود اما این اتفاق تا کنون نمانده است.

جزئیات بدهی دو و نیم میلیون دلاری پرسپولیس/ ورزشگاه در خطر مصادره

درآمد ۴ میلیون دلاری بلوکه است

فیفا بابت حضور بازیکنان پرسپولیس در جام جهانی ۲۰۲۲ مبلغ ۶۴۰ هزار دلار و کنفدراسیون فوتبال آسیا بابت حضور این تیم در لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مبلغ سه میلیون و ۴۲۰ هزار دلار به پرسپولیس بدهکار است اما تحریم‌های ارزی بانکی ایران مانع از انتقال این پول می‌شود تا پرسپولیس نتواند آن را پرداخت کند.

کف‌گیر ته دیگ است

حالا درویش با حساب خالی ارزی، لیگ بیست و سوم را آغاز کرده است تا برای پرداخت تنها ۱۰ درصد از قرارداد ارزی خارجی‌های تیم با مشکلات زیادی روبرو شود اما باقیمانده حاضل از برداشت ۱۵ میلیارد تومان بابت فروش سهام باشگاه در عرضه اولیه را ارز خرید تا به کمک یکی دیگر از هواداران باشگاه بتواند پول مربیان و بازیکنان خارجی را پرداخت کند.

پرسپولیس که هنوز قرارداد قطعی با حامیان مال خود امضا نکرده است دیگر پولی هم از بانک فعلا نمی‌تواند قرض بگیرد تا شرایط مالی خوبی را برای فصل پیش رو آغاز نکرده باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1480760

مهمترین اخبار ایران و جهان: