نیوز سیتی!
17 شهریور 1402 - 10:03

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت در کرمانشاه

استاندار کرمانشاه گفت: خون تازه‌ای در فضای ساخت و ساز مسکن در جریان است و با شتابی در صدد هستیم، تا این نیاز مردم پوشش داده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، یکی از نیازهای مهم بشر بهره‌مندی مسکن است که با گذشت زمان و پیچیدگی هرچه بیشتر ساختار اجتماعی در دوران حاضر از اهمیت بالاتری برخوردار شده است. طرح اقدام ملی مسکن هم به منظور تأمین این نیاز مهم برای اقشار کم بضاعت ایجاد شده و در واقع تکمیل کننده طرح ناتمام مسکن مهر است. 

تأمین زمین این طرح از سوی دولت انجام گرفته و در این طرح سعی بر آن است که مشکلات مسکن مهر دیگر تکرار نشود. هم‌اکنون عملیات ساخت ۳۳ هزار واحد مسکن ملی در استان آغاز شده و کل سهمیه کرمانشاه در چهار سال ۱۲۰ هزار واحد است.

در ابتدای فراخوان دولت، ۲۰۰ هزار کرمانشاهی متقاضی دریافت مسکن ملی بودند که بعد از پالایش اولیه ۵۷ هزار نفر دارای شرایط اولیه تشخیص داده شدند و در حال تکمیل مدارک خود هستند.تسهیلات اعطایی به مردم کرمانشاه ۵۵۰ میلیون تومان است.

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه معتقد است، وقتی چرخه مسکن فعال شود تنها بحث خانه‌دار شدن مردم مطرح نیست؛ بلکه زنجیره بزرگی از اشتغال و تولید قبل از خانه‌دار شدن شهروندان، در استان فعال خواهد شد.

وی با تأکید بر ایجاد زنجیره ارزش افزود در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی استان گفت: برای تحقق این امر مهم،  برای ساخت مسکن استفاده از تولیدات خود استان مورد تأکید است.

استاندار کرمانشاه اشاره‌ای به عقب افتادگی استان در حوزه مسکن از تخصیص زمین در بحث مسکن ملی گرفته تا جا ماندن انبوهی از ساخت و سازهای مسکن مهر از 10 سال گذشته، داشت و افزود: اخیرا ۳ هزار و ۶۴۸ واحد مسکونی در استان همزمان با سراسر کشور (افتتاح یک‌هزار واحد مسکونی) که قسمتی از کار آن‌ها تا مقطعی پیش رفته و معطل مانده بود، افتتاح شد.

وی گفت: از ۳ هزار و ۶۴۹ از واحد مذکور،  یک‌هزار و ۴۷ واحد پروژه‌ مسکن مهر، یک‌هزار و ۳۰۰ واحد روستایی، ۶۹۹ واحد در بافت فرسوده و ۶۰۲ واحد به صورت خود مالک به بهره‌برداری رسید.

وی در خصوص تخصیص زمین من باب مسکن ملی در استان، اضافه کرد: با یک عزم جمعی و هم‌افزایی خوب در مجموعه استان تخصیص زمین تکمیل شده و تمرکز بیشتر روی بافت فرسوده متمرکز شده تا با استفاده از فرصت بافت فرسوده، هزینه ساخت کاهش یابد.

وی تصریح کرد: مجموعه‌های راکد و نیمه راکدی برای اقدام مسکن در استان داریم که به دلایل مختلفی متوقف شده که در برخی موارد علت بیشتر با ترک فعل‌ها و کم‌کاری‌ها برمی‌گردد.

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این راستان مجموعه از مدیران موظف شده که علت راکد بودن این مجموعه‌ها را بررسی و جمع‌آوری کنند.

وی در ادامه، اضافه کرد:  علاوه بر بحث‌ها مطرح شده؛ برای ساخت مسکن نیازمند یک آوده بزرگ مالی اولیه داریم در این راستا طی توافق صورت گرفته با بانک مسکن، مبلغ ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت ۱۴ هزار واحد مسکونی استان در قالب نهضت ملی مسکن اختصاص یابد که خانوارها جز هزینه ثبت‌نام اولیه، دیگر تا مرحله سفت‌کاری و نما اقساطی پرداخت نمی‌کند و ۸ ماه هم تنفس پرداخت اقساط دارند.

صحرایی ادامه داد: با توجه به هزینه‌های بالای ساخت و ساز و اقساط، این یک کمک بزرگ برای متقاضیانی است که الان پولی در دست ندارند و این برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده و تاکنون در هیچ استانی اجرایی نشده است.

وی افزود: ۳ هزار میلیارد تومان دیگر به همت بانک سینا با توافق با رئیس بنیاد مستضعفان برای کمک به یک پروژه ۵ هزار و ۴۰۰ واحدی که حدود سه سال است، متوقف مانده بود شده پای کار آمده است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه با اجرای این توافقات استان در طرح ملی مسکن یک جهش بزرگ خواهد کرد، گفت: خون تازه‌ای در فضای ساخت و ساز مسکن در جریان است و امیدواریم شتابی در خدمت رسانی مردم در حوزه مسکن داشته باشیم تا این نیاز مردم پوشش داده شود.

و اما؛ یکی از مورد تأکید ویژه وزارت راه و شهرسازی و همچنین استاندار کرمانشاه اجرای قانون جوانی جمعیت است که به گفته رامین الماسی سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی کرمانشاه، زمین مورد نیاز آن در ضلع شرقی بیستون و شهرک بلوردی به‌مساحت ۱۰۳ هکتار برای ساخت بیش از ۲ هزار واحد تأمین شد.

وی با اشاره به‌اینکه در راستای شناسایی، طراحی، تصمیم‌گیری، نقطه‌یابی و اجرای عملیات، برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است، تصریح کرد: قطعات تفکیکی با انتخاب مشاور و پیمانکار، تعیین محدوده، الگوهای شهرسازی و تصویب آن در کارگروه مربوطه، تعیین پروفیل‌های طولی و عرضی و طرح آماده‌سازی‌ توسط شرکت مجری طرح با سرعت مناسبی در حال اجراست.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اعلام اینکه خانواده‌هایی که فرزند سوم آن‌ها از تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۴۰۰ به‌بعد متولد شده‌اند، می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند، افزود: عملیات طرح جوانی جمعیت به صورت چند شیفت در حال اجراست که با تقویتی که صورت خواهد گرفت، امیدواریم طبق برنامه زمان‌بندی که به وزارتخانه اعلام شده است به اتمام برسد.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1489616

مهمترین اخبار ایران و جهان: