نیوز سیتی!
28 تیر 1402 - 09:30

آئین های ویژه عزاداری و سوگواری محرم در گناوه آغاز شد

گناوه- همزمان با آغاز ماه محرم، آئین های ویژه عزاداری، سوگواری و برنامه های ویژه این ایام با حضور عاشقان ودلدادگان حسینی در گناوه آغاز شد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، عصمت اسماعیلی؛ هر سال با فرا رسیدن ماه محرم و حتی هفته‌ها قبل از آن مردم در سراسر ایران اسلامی به تدارک و آماده سازی و سیاهپوش کردن اماکن و مساجد و کوچه و خیابان‌ها برای این ماه عزا می‌پردازند.

اعتقادات مذهبی این دیار کهن با برپایی آئین‌های سنتی و مذهبی بسیاری که برای این ایام اجرا می‌کنند گره خورده است و این آئین‌ها به گونه‌ای زبان گویای عشق آنها به خاندان اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) است.

هرسال در آستانه ماه محرم، مردم و هیئت‌های مذهبی مشغول آماده‌سازی و تدارک برای اقامه عزای خاندان اهل بیت (ع) هستند تا هرچه بهتر مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان را برگزار کنند امسال نیز با آغاز ماه محرم، آئین‌های ویژه این ایام پرشورتر از همیشه با حضور عاشقان و دلدادگان حسینی آغاز شد.

در شهرها و روستاهای شهرستان گناوه نیز همزمان با آغاز محرم، برنامه‌ها و آئین‌های مختلفی در اقامه عزای حسینی تدارک شده است و این برنامه‌ها در سراسر شهرستان با حضور پرشور دلدادگان و عاشقان دریادل این دیار آغاز شده است.

این برنامه‌ها و آئین‌ها سینه به سینه و نسل به نسل در میان مردم منتقل شده است و این عشق الهی «حسین (ع)» است که بار دیگر دلدادگان را به سوی میعادگاه اقامه این عزای آسمانی فرا می‌خواند و زن و مرد، پیرو جوان، کودک و بزرگسال سر از پا نشناخته همه بر گرد وجودش جمع و به سوی این درگاه جذب می‌شوند.

آئین برافراشته شدن پرچم عزای حسینی در اولین شب ماه محرم در حسینیه‌ها و مساجد شهر و روستاها، نصب پرچم بر سر درب خانه‌ها، نواختن سنج و دمام و سینه‌زنی سنتی، مرثیه سرایی و چاووش خوانی، برپایی موکب، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، پخت غذاهای مختلف به عنوان نذری و توزیع بین عزاداران و مردم و حضور پرشور در مراسم‌ها از عمده برنامه‌ها و سنت‌های دیرینه مردم این شهرستان در ماه محرم است.

امام حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات

امام جمعه گناوه سه شنبه شب در آئین عزاداری اول محرم در حسینیه سیدالشهدا محله امامزاده گناوه با تسلیت فرارسیدن ماه محرم و ایام حزن و اندوه آل الله اظهار داشت: تمام حوادث قابل تغییر و دگرگونی و خاموشی است اما شخصیت‌های آسمانی هر چه زمان بر آنها بگذرد نه تنها کهنه نمی‌شوند بلکه روزبه روز تلو لو و درخشش آنها بر تارک تاریخ بیشتر می‌درخشد.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی افزود: در میان شخصیت‌های آسمانی وجود مبارک امام حسین (ع) هر چه تاریخ بر آن بگذرد روز به روز شاهد عظمت، بزرگی و پرتو افکنی این شخصیت بزرگوار در تمام عالم هستی هستیم.

آئین های ویژه عزاداری و سوگواری محرم در گناوه آغاز شد

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) شخصیتی که اگر نبودند، اسلام تحقق پیدا نمی‌کرد گفت: پیامبر فرمود «حسین از من است و من از حسین هستم» و اینکه فرمودند من از حسین (ع) هستم به چه معنا است؟

وی با اشاره به اینکه ارکان اساسی اعتقادی شیعیان بر چهار رکن اصلی بعثت، غدیر، عاشورا و ظهور استوار است، بیان کرد: اگر امامت و غدیر نباشد بعثت معنا پیدا نمی‌کند و خداوند برای بعثت پیامبر واژه منت به کار برده است و متمم و مکمل و ادامه بعثت، غدیر است.

وی گفت: غدیر به معنای اکمال دین و تکمیل نعمت است و اگر غدیر نبود بعثت معنا پیدا نمی‌کرد.

امام جمعه گناوه بیان کرد: استمرار بعثت در پرتو غدیر و استمرار غدیر در حادثه عاشورا است لذا پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود که «من از حسین هستم».

حجت الاسلام رکنی حسینی یادآور شد: پیامبر اکرم (ص) بعثت و اسلام را برای ما آورد و اگر این بعث بخواهد باقی بماند علت باقی ماندن آن به واسطه وجود مبارک امام حسین (ع) است.

امام جمعه گناوه بیان کرد: عاشورا اگر نبود بعثت و غدیر نیز نبود و اگر ظهور امام زمان (عج) نباشد نیز قیام امام حسین (ع) در عاشورا معنا پیدا نمی‌کند و ارتباط تنگاتنگی بین عاشورا و ظهور امام عصر (عج) وجود دارد.

اراده خداوند بر زنده ماندن نام و یاد امام حسین (ع)

وی با بیان اینکه رمز و راز باقی ماندن واقعه خونین عاشورا در چیست؟ گفت: یکی از رموز ماندگاری نام امام حسین (ع) و قیام عاشورا اراده و خواست الهی است و اراده خداوند بر این قرار گرفته که نام امام حسین (ع) زنده بماند.

وی ادامه داد: دشمنان تلاش بسیاری برای محو این نام و یاد امام حسین (ع) کرده‌اند ولی هرگز کسی قادر به خاموش کردن این نام و یاد نیستند.

وی بیان کرد: چهارده قرن دشمنان تلاش کرده‌اند تا نام امام حسین (ع) را از صفحه روزگار بزدایند و امروز نیز دشمنان با انواع دسیسه‌ها و ترفندها در حال مبارزه با پیامبر (ع)، اسلام و قرآن هستند اما هرگز نمی‌توانند با نور الهی مبارزه کنند.

آئین های ویژه عزاداری و سوگواری محرم در گناوه آغاز شد

برنامه ریزی برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها در ایام محرم و صفر

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گناوه با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای ایام محرم امسال گفت: با عنایت اهل بیت (ع) و سید و سالار شهیدان (ع) وبا برنامه ریزی های انجام شده امسال حال و هوای ماه محرم در شهرستان گناوه از سال‌های قبل پرشورتر و همه زیر بیرق ارباب بی کفن برای اعتلای نام سید الشهدا و راه آن حضرت به سوگواری خواهند نشست.

حجت الاسلام علی محمدی بیان کرد: اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گناوه از تمام ظرفیت‌ها در خصوص اعزام مبلغ دینی، هماهنگی با مساجد و حسینیه‌ها، هیئت‌های مذهبی و مواکب با برگزاری رزمایش «در زیر خیمه اش همه یک خانواده ایم» آمادگی خود را اعلام و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه توزیع پرچم و ارزاق محرم در دستور کار قرار گرفته است افزود: بیش از ۵۰ حسینیه، تکایا و امامزادگان واجب التعظیم در سطح شهرستان رنگ و بوی محرم به خود گرفته است و آماده اقامه عزای سالار شهیدان و یاران باوفای آن حضرت شده‌اند.

فعالیت بیش از ۷۰ واعظ و مبلغ دینی در ایام ماه‌های محرم و صفر

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گناوه بیان کرد: حدود ۷۰ نفر از واعظان و مبلغان دینی در ایام ماه‌های محرم و صفر به انجام کارهای فرهنگی و تبلیغی و نشر خوبی‌های عاشورایی در سطح شهرستان فعال هستند و گروهی از روحانیون اعزامی نیز به منظور همکاری در امر تبلیغ در اوایل ماه محرم در نقاط مختلف شهرستان برای فعالیت تبلیغی مستقر خواهند شد.

وی بیان کرد: نقشه راهی که امام حسین (ع) برای عالم ترسیم کرد مسیری الهی و نورانی است که ضلالت و گمراهی در آن راهی ندارد و انتظار می‌رود که خطبا و مداحان اهل بیت (ع) در این ایام علاوه بر برپایی آئین‌های پرشور عزاداری به مناقب، منزلت و فرهنگ ناب عاشورا بپردازند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1371116

مهمترین اخبار ایران و جهان: