نیوز سیتی!
24 آذر 1401 - 14:14

تشدید کشمکش آمریکا و چین بر سر تراشه‌ها

وزارت بازرگانی چین از آمریکا به دلیل اعمال محدودیت‌های شدید برای صادرات تراشه به سازمان تجارت جهانی شکایت رسمی کرد.

‌به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قصد دارد شرکت چینی  فناوری‌های حافظه یانگ تسه (YMTC) را در فهرست سیاه تجاری قرار دهد، این تازه‌ترین اقدام واشنگتن برای هدف قرار دادن شرکت‌های فناوری چینی است که آمریکا ادعا می‌کند امنیت آن را تهدید می‌کنند.

فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه گفت که وزارت بازرگانی ایالات متحده این هفته یانگ تسه و چند شرکت‌ چینی دیگر را در فهرست نهادهای خود قرار خواهد داد.

شرکت‌های آمریکایی از فروش فناوری به شرکت‌هایی که در فهرست سیاه وزارت بازرگانی قرار گرفته‌اند، منع شده‌اند، مگر اینکه مجوز صادرات استثنایی داشته باشند که به سختی می‌توان آن را دریافت کرد.

این اقدام دو ماه پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده از محدودیت‌های شدید صادراتی خبر داد که تامین و تولید جدیدترین نیمه‌رساناها را برای چین دشوار می‌کرد.

ادعا می‌شود، یانگ تسه با ارائه تراشه‌های حافظه NAND برای گوشی‌های هوشمند  هوآوی، سازنده تجهیزات مخابراتی چینی، کنترل‌های صادرات ایالات متحده را نقض کرده است.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرده است که این کشور شکایت رسمی خود را به سازمان تجارت جهانی به دلیل محدودیت‌های صادرات تراشه که اخیراً توسط آمریکا اعمال شده، ارائه کرده است؛ زیرا اقدامات واشنگتن برای کنترل صادرات تراشه آمریکا، منافع شرکت‌های چینی را تهدید می‌کند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای تاکید کرد: چین به عنوان راهی ضروری برای رسیدگی به نگرانی‌های ما از طریق راه‌های قانونی و دفاع از حقوق و منافع مشروع ما در چارچوب سازمان تجارت جهانی شکایت کرد؛ چرا که ممنوعیت واشنگتن عیله پکن ثبات زنجیره‌های تامین صنعت جهانی را تضعیف می‌کند.

وزارت بازرگانی آمریکا که این ممنوعیت را اعلام کرده، مدعی است که از فعالیت‌های نظارتی (جاسوسی) چین نگران است و این مساله می‌تواند محدودیت‌های صادرات تراشه به چین را به شدت افزایش بدهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 912561

مهمترین اخبار ایران و جهان: