نیوز سیتی!
23 آذر 1401 - 23:20

حوزه‌های علمیه به شبهات مطرح شده در جامعه پاسخ دهند

کرج- امام جمعه کرج گفت: حوزه‌های علمیه وظیفه دارند علاوه بر اینکه از بروز انحرافات جلوگیری می‌کنند، به شبهات مطرح شده در جامعه نیز پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی‌همدانی بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار با جمعی از ممتازین تحصیلی و پژوهشگران حوزه‌های علمیه استان البرز با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) که می‌فرمایند: «العِلمُ خَزائنُ و مَفاتِیحُهُ السُّؤالُ، فَاسألُوا رَحِمَکُمُ اللّه‏ُ فإنّهُ یُؤجَرُ أربَعهٌ: السائلُ، والمُتَکلِّمُ، والمُستَمِعُ، والُمحِبُّ لَهُم» اظهار کرد: پیامبر خدا فرمودند: «دانش گنجینه‌هایی است و کلیدهای آن پرسش است؛ پس خدایتان رحمت کند، بپرسید که با این کار چهار نفر اجر می‌یابند: پرسشگر، پاسخگو، شنونده و دوستدار آنها».

وی بیان اینکه پژوهش با سوال مشابهت دارد و عنوان و موضوع پژوهش مانند یک سوال به شمار می‌رود که پژوهشگر برای پیدا کردن پاسخ آن آن به جست‌وجو و مطالعه می‌پردازد، تصریح کرد: وظیفه جامعه نخبگانی سنگین‌تر از دیگران است.

نماینده ولی فقیه در استان البرز بیان کرد: به مقداری که سطح انسان بالاتر می‌رود، وظایف وی نیز به همان میزان سنگین‌تر می‌شود، بنابراین باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت دهد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه اصلی‌ترین و مقدس‌ترین نهادی است که حقایق دینی را برای مردم شرح داده و بیان می‌کند، بنابراین وظیفه سنگینی به دوش می‌کشد و باید خود را برای آن آماده کند.

آیت‌الله حسینی‌همدانی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه وظیفه دارند علاوه بر اینکه از بروز انحرافات جلوگیری می‌کنند، به شبهات مطرح شده در جامعه نیز پاسخ دهند، گفت: امروز پاسخ به شبهات یکی از مهمترین وظایف حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: طلاب علوم دینی باید با اولویت‌سنجی به وظایف خود عمل کند و در این مسیر نیز باید به وظیفه خود به درستی آگاه باشد.

امام جمعه کرج با اشاره به لزوم ارتقای مطالعه بیان کرد: پژوهشگران و کسانی که به امر پژوهش علاقه دارند حتماً کتاب «درباره پژوهش» نوشته علامه مصباح یزدی را مطالعه کنند.

وی با بیان اینکه اگر به یک درک درست برسیم می‌بینیک که شهید مطهری الگوی کار پژوهشی هستند، تصریح کرد ایشان معتقد بودند که پژوهش‌های دینی در نهایت باید در مسیر حل معضلات فرهنگی و اجتماعی بهره‌گیر شوند.

آیت‌الله حسینی‌همدانی خاطرنشان کرد: توسعه فضای مجازی افزایش انحراف در مباحث عقیدتی را نیز به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه طلاب باید به نحوی آموزش ببینید که به‌خوبی توانایی پاسخ به این شبهات را داشته باشند، بر لزوم جلوگیری از موازی کاری در امر پژوهش تاکید کرد و گفت: مدارس علمیه باید فضایی را ایجاد کنند که پژوهشگران هر حوزه در مدارس مختلف گرد یکدیگر جمع شوند تا علاوه بر هم‌افزایی و مباحثه از موازی‌کاری‌ها در این زمینه پیشگیری شود.

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه پژوهشی ارزشمند محسوب می‌شود که نیازهای جامعه را پاسخ دهد، اظهار کرد: حوزه علمیه البرز باید در مسائل جاری استان در مباحث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … ورود کند.

گفتنی است در پایان این مراسم از جمعی از ممتازین تحصیلی و پژوهشگران حوزه‌های علمیه البرز تقدیر شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 911361

مهمترین اخبار ایران و جهان: