نیوز سیتی!
13 تیر 1402 - 09:43

الگوی حکمرانی علی(ع) عدالت و رفع تبعیض بوده است

ارشق- امام جمعه بخش ارشق گفت: الگوی حکمرانی حضرت علی (ع) توجه به عدالت و پرهیز از تبعیض بوده تا جامعه اسلامی طعم حاکمیت عادلانه را بچشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام قیاسی شامگاه دوشنبه در نشست فرهنگی – بصیرتی در بخش ارشق به مناسبت دهه امامت و ولایت اظهار کرد: شاخصه و الگوهای حکمرانی علوی به عنوان یک فضیلت بزرگ برگرفته از کتاب وحی و آموزه‌های پیامبر اکرم (ص) بوده که در آن بر احقاق حقوق مردم تاکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) آگاه به اسرار الهی در کتاب وحی و مفسر اصلی قرآن است که در حکومت کوتاه مدت خود سعی کرد تا جانب حمایت از ضعفا و پابرهنگان را بدون اغماض در پیش گرفته و در گذشت از حق و حقوق خود پیشقدم بوده است.

امام جمعه ارشق با بیان ویژگی‌های حکمرانی علی (ع) به عنوان حکومت مستضعفان بیان کرد: آن حضرت در کنار اقامه حق اجازه نداد تا حقوق هیچ کس ضایع نشود و حق مظلوم را از حلقوم ظالمان بیرون کشید.

حجت‌الاسلام قیاسی به دو نوع حکومت در جامعه بشری اشاره کرد و گفت: حکومت اول برپایه احکام و تعالیم الهی و حکومت دوم برپایه طاغوت و نظام استبدادی است که در نظام اسلامی حکومت الهی ساری و جاری است که مهمترین معیار و شاخصه آن نیز عدالت و احیای ارزش‌های دینی است.

وی گفت: حضرت علی حتی در دوره جوانی و میانسالی الگویی شایسته برای نسل خود و بعد از آن بود و در این حاکمیت الهی به راحتی می‌توان شاخصه عدالت، انصاف، توجه به حقوق محرومان و فقرا را مشاهده کرد.

امام جمعه ارشق از علی (ع) به عنوان مظهر خداپرستی، مجاهدت و در عین حال نشاط و سازندگی یاد کرد و افزود: آن حضرت سعی کرد در کنار غمگساری دردمندان و ضعفا خود زمینه ساز الگوی عدالت، برابری و برادری در جامعه باشد که در ادامه این مسیر امروز در احیای حکومت اسلامی باید تبعیض‌ها و اختلاس و حقوق‌های نجومی کنار رفته و جای خود را به رفع فقر بدهد.

حجت‌الاسلام قیاسی در پایان اظهار کرد: در حکومت علوی نه تنها تبعیض، بی عدالتی و گسترش فقر معنا ندارد بلکه حاکمان و کارگزاران نظام اسلامی در این حوزه حساس بوده و اجازه نمی‌دهند تا حق و حقوقی پایمال شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1328917

مهمترین اخبار ایران و جهان: