نیوز سیتی!
21 تیر 1402 - 04:46

نگاه ایران به آفریقا نگاه توام با کرامت انسانی و هم‌افزایی است

قبل از عزیمت به آفریقا، رئیس جمهور با تاکید بر افزایش سهم ایران از اقتصاد آفریقا گفت: برخی به آفریقا نگاه استعماری دارند اما نگاه جمهوری اسلامی به این قاره با کرامت انسانی و هم افزایی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس جمهور بامداد چهارشنبه و پیش از عزیمت به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمباوه در فرودگاه مهرآباد تهران درباره اهداف این سفر با بیان اینکه این سفر به دعوت رسمی رؤسای جمهور کنیا، اوگاندا و زیمباوه انجام می‌شود، تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط خوبی درحوزه‌های مختلف بوده است اما در گذر زمان برخی روابط دچار توقف‌هایی شده به ویژه در دهه اخیر که با توجه به این ثروت عظیم و منابع طبیعی و معدنی که امروز در آفریقا وجود دارد با توجه به استعدادهای بسیار در کشورهای آفریقایی می‌تواند تبادل ظرفیت بین دو کشور صورت بگیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای آفریقایی برای ارتباط با ایران ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند، افزود: از جمله حوزه‌هایی که امروز می‌توان برای ارتباط با آن در سیاست خارجی اقدامات خوبی صورت گیرد، کشورهای آفریقایی است.

وی تاکید کرد: برخی به آفریقا نگاه استعماری دارند اما نگاه جمهوری اسلامی ایران به این قاره نگاه کرامت انسانی و هم افزایی است.

سید ابراهیم رئیسی افزود: در حوزه کشت سرزمینی و کار کشاورزی و مواد پروتئینی در آفریقا زمینه‌های خوبی برای همکاری وجود دارد. در زمینه علم و فناوری نیز در کشورهای آفریقایی کار بسیار خوبی می‌تواند صورت گیرد. دفاتر علم و فناوری ما می‌تواند در این کشورها فعال شود.

رئیس جمهور بیان کرد: در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی نیز زمینه خوبی وجود دارد تا صادرات این حوزه انجام‌گیرد.

وی با بیان اینکه سهم ایران در تجارت و اقتصاد آفریقا بسیار پایین است، تصریح کرد: امروز ۱۲۰۰ میلیارد دلار سهم اقتصاد آفریقا است و سهم ایران یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر نیست.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز ارتباط با کشورهای آفریقایی از جمله حوزه‌هایی است که در اولویت سیاست خارجی قرار دارد. سیاست همسایگی و ارتباط با کشورهای مسلمان و همسو از موضوعات مورد توجه دولت است.

رئیسی ابزار امیدواری کرد که در این سفر در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و تجاری و علم و فناوری و فرهنگی گام‌های خوبی برداشته شود.

استقبال رسمی از آیت الله رئیسی، دیدار دوجانبه رؤسای جمهور، برگزاری نشست‌های مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، امضای اسناد همکاری و تشریح نتایج رایزنی‌های رسمی در نشست مطبوعاتی مشترک بخشی از برنامه‌های رئیس جمهوری در سفر به کنیا، اوگاندا و زیمباوه است.

رئیس جمهور در این سفرها همچنین در راستای معرفی متقابل ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران و این کشورها، نشست‌هایی را با حضور تجار، فعالان بازرگانی و مقامات اقتصادی ایران و کشورهای میزبان برگزار خواهد کرد.

این نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به کل قاره آفریقا پس از ۱۱ سال است که در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی در عین چندجانبه‌گرایی اقتصادی دولت سیزدهم، با هدف افزایش حضور ایران در اقتصاد حدود ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا صورت می‌گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1350517

مهمترین اخبار ایران و جهان: