نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 08:58

انتقاد نماینده شیراز از روند موجود در نظام انتخابات اکثریتی

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از نظام انتخابات اکثریتی گفت: چرا باید نظام انتخاباتی به گونه ای باشد که همه نامزدهای یک جریان سیاسی حتی افراد دارای کمترین شایستگی آنها رای بیاورد ولی افراد شایسته و توانمند جریان مقابل رای نیاورند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی نوشت: در نظام انتخابات اکثریتی موجود، از دور ششم به بعد نتیجه انتخابات در تهران همیشه ۳۰ - صفر به نفع جریان برنده بوده است. به گونه ای که اگر اوضاع به نفع یک جریان سیاسی بوده و در لیست این جریان به تعبیر عامیانه چوب خشک هم قرار گرفته رای آورده. این چه شایسته سالاری است که جریان های سیاسی در دوره ای که اوضاع به نفع آنها است، پسران، دختران و دامادهای چهره های شاخص سیاسی و افرادی که به فهرستها کمک مالی کرده اند را در فهرست قرار داده و برای آنها از مردم رای می گیرند؟

چرا باید نظام انتخاباتی به گونه ای باشد که همه نامزدهای یک جریان سیاسی حتی افراد دارای کمترین شایستگی آنها رای بیاورد ولی افراد شایسته و توانمند جریان مقابل رای نیاورند؟

در نظام تناسبی، هر جریانی متناسب با سهم خود از آرا، دارای کرسی می شود و چون افراد منتخب هر فهرست به ترتیب بیشترین رای انتخاب میشوند، افراد توانمند همه جریانها رای آورده و افرادی که با رانت و یا پول وارد فهرست ها شده اند، رای نمی آورند.

گفته می شود که در نظام تناسبی یک فرد با یک رای بیشتر ممکن است انتخاب نشود و فردی با رای کمتر ممکن است انتخاب شود، بنابراین در این نظام شایسته سالاری وجود ندارد. همیشه رای بیشتر به مفهوم شایستگی بیشتر نیست. در نظام اکثریتی اگر اوضاع به نفع یک جریان سیاسی باشد اگر این جریان افراد کاملا ضعیف را هم در فهرست خود بگذارد این افراد انتخاب میشود ولی چهره های برجسته و کاملا شایسته جریان مقابل چون اوضاع به نفع این جریان نیست، انتخاب نمی شوند.

در نظام تناسبی جریانهای سیاسی برای اینکه درصد بیشتری از کرسی ها را به خود اختصاص دهند ناچار هستند چهره های توانمند و شایسته را در فهرست خود قرار دهند در صورتی که در نظام اکثریتی چنین الزام و اجباری وجود ندارد.

وقتی که یک جریان سیاسی بداند که اوضاع به نفع خودش است و کل کرسی ها را می تواند به خود اختصاص دهد در این حالت دلیلی برای استفاده از عناصر توانمند نمی بیند. در نظام تناسبی چون در اختیار گرفتن همه کرسیها مطرح نیست جریانی که به اکثریت داشتن خود هم باور دارد برای گرفتن سهم بیشتر ناچار به قرار دادن افراد توانمند در فهرست خود است.

پایان پیام/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1323861

مهمترین اخبار ایران و جهان: