نیوز سیتی!
30 خرداد 1402 - 06:35

رئیس جمهور کوبا وارد ایتالیا شد

میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی وارد ایتالیا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «میگل دیاز-کانل برمودز»، رئیس جمهور کوبا در سفری رسمی و در رأس هیاتی سیاسی وارد ایتالیا شد. گفته شده رئیس جمهور کوبا پس از ورود به رم با سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور ایتالیا و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌ها دیدار و گفتگو خواهد کرد.

رئیس جمهور کوبا در ابتدای ورود خود به ایتالیا در توئیتر نوشت: با ورود به رم، ما با هیجان و غرور از کارکنان پزشکی خود یاد می‌کنیم که در دوران سخت کووید -۱۹ برای نجات جان مردم ایتالیا جنگیدند. صد و بیست سال روابط دیپلماتیک بین مردمان ما با همبستگی و دوستی همراه بوده است.

روزنامه رسمی حزب کمونیست کوبا، گرانما، گزارش داده است که دیاز کانل قرار است روز سه شنبه در رم با رئیس جمهور ماتارلا دیدار و سپس با پاپ فرانسیس دیدار کند. همچنین گفتگو با «کو دونگیو»، مدیر کل سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور کوبا در ایتالیا اعلام شده است.

دیاز کانل را در این تور «لیس کوئستا پرازا»، همسرش، «برونو رودریگز پاریلا»، وزیر امور خارجه به همراه «برونو رودریگز پاریلا» معاون اول و «آنا ترسیتا گونزالس فراگا»، وزیر تجارت و سرمایه گذاری خارجی همراهی می‌کنند.

رهبر کوبا در چارچوب سفر خود به اروپا، علاوه بر ایتالیا، از صربستان و فرانسه نیز دیدن خواهد کرد و در آنجا با رهبران ارشد نیز گفتگو می‌کند.

کشورهای حوزه آمریکای جنوبی از قبیل ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه به سبب انتخاب نظامی سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیک بومی خود، سال‌هاست که هدف خشم و غضب همسایه شمالی‌شان هستند و آمریکا آن‌ها را هم مانند ایران و درست به دلیل همین انتخاب متفاوت مورد تنبیه قرار داده‌است.

تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه به عنوان مسئله و درد مشترک، این کشورها را به یکدیگر نزدیک کرده‌است و روابط بسیار نزدیک برای دور زدن تحریم‌ها در این کشورها همواره مورد توجه رسانه‌های جهان بوده‌است.

همچنین «میگل دیاز کانل»، رئیس جمهور کوبا هفته گذشته در دیدار با سید ابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه گفت‌وگوهای سیاسی با ایران را پررنگ‌تر ادامه خواهیم داد، افزود: سفر به تهران از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل بروز مشکلاتی مثل کرونا لغو شد.

وی ادامه داد: وقتی در این شرایط تحریم‌ها علیه ملت کوبا، رئیس‌جمهور ایران به کشور ما می‌آید باعث تقویت ایمان و اعتقاد ما به ایران می‌شود. ایران و کوبا اشتراکات فراوانی دارند که این اشتراکات می‌تواند مشکلات و مسائل دنیا را حل کند.

رئیس‌جمهور کوبا تصریح کرد: دوستی ایران و کوبا هر روز بیشتر می‌شود و این صمیمیت قطعاً به افزایش مناسبات سیاسی، تجاری و اقتصادی بین دو کشور منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران را با قطعیت محکوم می‌کنیم، گفت: کوبا آماده کمک برای بی‌اثر کردن سیاست‌ها و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران است.

میگل دیاز کانل خطاب به رئیسی گفت: پیام سفر شما به آمریکای لاتین این است که کشورها می‌خواهند در فضایی جدید و به دور از آنچه امپریالیسم می‌خواهد به ملت‌ها تحمیل کند زندگی کنند. ما با هم متحد هستیم و از اعتقادات خود به هیچ وجه عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1296861

مهمترین اخبار ایران و جهان: