نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 15:09

۲۰۰ کیلومتر شبکه آب شهر یاسوج معیوب و فرسوده است

یاسوج- مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰۰ کیلومتر شبکه آب شهر یاسوج معیوب و فرسوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امید صالحی ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: شهر یاسوج در مجموع ۶۰۰ کیلومتر شبکه آب دارد که یک سوم از این شبکه فرسوده است.

وی با بیان اینکه با آبگیری تصفیه خانه یاسوج در مرحله نخست ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب تولید می‌شود که پاسخگوی ۶۰ هزار نفر است، گفت: تصفیه خانه اضطراری یاسوج، در دولت قبل ۶۰ درصد پیشرفت داشت و تاکنون ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده و برای محوطه‌سازی و آبگیری این تصفیه خانه ۳۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

صالحی افزود: از ۲۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای اصلاح شبکه آب شهر یاسوج در در سفر اول ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۸ میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

وی اظهار داشت: با این اعتبار، ۳۰ کیلومتر از شبکه آبرسانی شهر یاسوج در قطرهای متفاوت اصلاح و ترمیم شد.

صالحی با بیان اینکه سال‌ها به دلیل معارضات اجتماعی تأمین آب مناطق بنسنجان، مادوان و مهریان با مشکل مواجه بود، گفت: برای عبور از این معارضات و رفع تنش آبی این مناطق اقدام دیگری انجام شد و محل طرح از تنگ کبوتری که با معارض زیادی روبرو بود تغییر یافت و در محدوده چم‌خانی مجوز ساخت چهار حلقه چاه اخذ و این طرح پنج میلیارد تومان اعتبار دارد.

وی افزود: سه میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان از این اعتبار برای خطوط انتقال آب از ایستگاه تا مخازن فلزی مادوان تخصیص یافت و طرح مخزن پنج هزار مترمکعبی مادوان که جز طرح‌های سفر نبود نیز اجرا شد.

صالحی اظهار داشت: این طرح در سفر دوم دولت به استان افتتاح می‌شود و کمک شایانی به پایداری آب شهر مادوان خواهد کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان با بیان اینکه تاکنون ۱۳ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی شهر مادوان تخصیص یافته است، گفت: بر اساس نظرات علمی در سطح جهان باید برای هر مشترک ۱.۲ مترمکعب مخزن آب می‌ساختیم، شهر یاسوج ۹۰ هزار مشترک آب دارد که ما باید ۱۰۰ هزار متر مکعب مخزن آب ساخته شده داشته باشیم.

صالحی میانگین ساخت مخزن آب در کشور برای هر مشترک را ۷. درصد متر معکب عنوان کرد و گفت: این میزان در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴. درصد است و استان ما از میانگین کشوری عقب است.

وی افزود: در منطقه ساحلی جنب بیمارستان امام سجاد (ع) نیز در راستای تقویت و پایداری شبکه آبرسانی شهرک الغدیر و ولایت چهار حلقه چاه آب به عنوان پدافند غیرعامل و به عنوان پشتیبانی برای پایداری آب یاسوج در هنگام بحران‌ها احداث شده است.

صالحی بیان داشت: سه حلقه چاه آب نیز در محدوده مختار یاسوج احداث می‌شود و هر حلقه چاه پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اگر از ابتدا ما به دنبال احداث این حلقه‌های چاه آب بودیم با این مشکلات مواجه نبودیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1322117

مهمترین اخبار ایران و جهان: