نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 21:03

پیش‌بینی تولید ۱۰۰ هزار تن گندم بیش از نیاز در لرستان

خرم‌آباد - رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از پیش‌بینی تولید ۱۰۰ هزار تن گندم بیش از نیاز در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عماد شاهرخی امروز سه‌شنبه در گردهمایی مدیران و ذیحسابان امور مالی جهاد کشاورزی استان‌های سراسر کشور، اظهار داشت: باتوجه‌به بارش رحمت الهی در سال قبل، در برخی مناطق که شاهد خشکسالی بودیم بیش از ۳۰۰ برابر بارندگی ثبت شده است.

پیش‌بینی تولید ۱۰۰ هزار تن گندم بیش از نیاز استان

وی ادامه داد: همین بارش رحمت الهی و تلاش شبانه‌روزی همکاران در سراسر استان منجر به این شد تا از زمان برداشت گندم تاکنون ۱۴۰ هزار تن گندم خریداری شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تصریح کرد: سال زراعی قبل ۱۲۳ هزار تن گندم خریداری شده است و سال ماقبل آن ۲۷۰ هزار تن خریداری شده است و امسال پیش‌بینی ما این است که ۴۰۰ هزار تن گندم خریداری کنیم.

شاهرخی، اظهار کرد: کل نیاز استان ۳۰۰ هزار تن است و در مجموع برداشت ما به‌گونه‌ای است که ۱۰۰ هزار تن بیش از نیاز استان خواهد بود که مازاد آن به استان‌های دیگر که باتوجه‌به شرایط ایجاد شده نتوانسته‌اند برداشت خوبی داشته باشند، فروخته می‌شود.

خریداری ۲۵۰ دستگاه ادوات کشاورزی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کارهای خوبی در دولت سیزدهم شروع شده است، عنوان کرد: از ابتدای اجرای طرح رفع تداخل در استان تاکنون بالغ بر ۵۰۰ پلاک رفع تداخل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، افزود: از این تعداد ۶۰ درصد از رفع تداخل پلاک‌ها در سال گذشته صورت‌گرفته است و با این اقدامات و تلاش‌های صورت‌گرفته موفق به کسب رتبه پنج کشوری در این حوزه شده‌ایم.

شاهرخی، اظهار کرد: در بحث طرح جهش تولید در دیمزارها کار بزرگی در استان انجام شده است کل ادوات و دنباله بندهایی که از محل این طرح و تسهیلات قرض‌الحسنه داده می‌شود سال قبل ۷۴ دستگاه بوده است؛ اما امسال بیش از سه برابر یعنی ۲۵۰ دستگاه را جذب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با جذب تسهیلات و خرید ادوات نیز توانسته‌ایم رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص دهیم.

۷۵ درصد از اراضی استان دیم هستند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به تعهد جهاد کشاورزی استان در راستای طرح جهش تولید نیز گریزی زد و گفت: در این طرح که با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام و تدبیر مقام معظم رهبری انجام می‌شود کل تعهدات استان در این حوزه بالغ بر ۳۵۰ هزار هکتار در دیمزارهای استان است.

شاهرخی، افزود: علی‌رغم اینکه ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب در استان داریم به دلیل توپوگرافی و سدهایی که در پایین‌دست در خوزستان زده شده است اما ۷۵ درصد از اراضی استان دیم هستند.

وی تصریح کرد: طرح جهش تولید سبب افزایش ۲۰۰ کیلوگرمی تولید در هر هکتار شده است و لرستان در طرح جهش تولید رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه کارهای خوبی در حوزه تحقیقات صورت‌گرفته است، گفت: رقم جلال در هر هکتار اراضی آبی بالغ بر ۱۰ تن و ۲۰۰ کیلوگرم برداشت شده است که عدد بسیار خوبی است.

شاهرخی، افزود: میانگین برداشت گندم در اراضی آبی در کشور در حدود ۴.۵ تن در هکتار است درحالی‌که با این رقم در هر هکتار ۱۰ تن و ۲۰۰ کیلوگرم برداشت شده است و رقم سحر نیز در هر هکتار ۹ تن و ۳۰۰ کیلوگرم برداشت شده است.

توسعه و پیشرفت حوزه کشاورزی

وی تصریح کرد: نگاه به بخش کشاورزی، افق روشن و امیدوارکننده‌ای است که با این اتفاقات خوبی که در حوزه کشاورزی رقم می‌خورد شاهد توسعه و پیشرفت‌های خوبی در حوزه کشاورزی خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، عنوان کرد: در لرستان نگاه مسئولین ارشد به بخش کشاورزی ویژه است به‌گونه‌ای که در طی هفته گذشته استاندار سه بار از مجموعه برداشت، مزارع تحقیقاتی و … بازدید کرده‌اند و هفته آینده نیز بازدیدهایی خواهند داشت که در کمتر بخشی این اتفاق خواهد افتاد.

شاهرخی، گفت: در بخش‌های پرداختی پرسنلی نیز به همین میزان که افزایش برداشت را داشته‌ایم در میزان پرداختی‌ها نیز افزایش داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: سال قبل یک سال کم‌نظیر را پشت سر گذاشته‌ایم و با پرداخت‌های پایان سال در استان به همکاران تقریباً رضایت‌مندی ۱۰۰ درصدی همکاران کسب شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، افزود: برای روز کشاورزی مبلغی به‌صورت ابلاغی به همکاران پرداخت شد که بر روی روحیه آنها تأثیرگذار است و امیدواریم ادامه داشته باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1313861

مهمترین اخبار ایران و جهان: