نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 14:31

تهدید ۱۷ صنعت انرژی‌بر فارس به قطعی برق

مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس با اشاره به فعالیت ۱۷ صنایع انرژی‌بر در استان فارس، تاکید کرد: اگر این صنایع در مصرف برق صرفه‌جویی نکنند، قطعا با قطعی مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، یدالله حقیقی صبح امروز در نشست خبری با محوریت مدیریت صحیح مصرف برق درگذر از پیک تابستان سال 1402، اظهار داشت: در صورتی که مصرف برق در کشور مدیریت نشود با پدیده فروپاشی ولتاژ که منجر به خاموشی سراسری شبکه می‌شود، روبه‌رو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه تلاش صنعتگران این است که به سمت خاموشی سراسری نرویم، افزود: واگرایی شبکه به این معنی است که کل شبکه به طول یک هفته از کار می‌افتد و خاموشی سراسری به وجود خواهد آمد، اما تمام ارکان صنعت برق در تلاش هستند که حتی به آن نزدیک هم نشویم.

مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس با طرح این سوال که تا چه زمانی در تابستان‌ها مشکل خواهیم داشت، گفت: تا زمانی که قیمت انرژی بسیار پایین باشد این مشکلات همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

حقیقی با اشاره به اینکه تعرفه‌ها و قیمت هر کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی قابل مقایسه با یکدیگر نیستند، عنوان کرد: در شرکت برق منطقه‌ای فارس قریب به 700 پروژه ابلاغ شده که نیاز مالی امروز آن 150 هزار میلیارد تومان است که در شرایط امروز تحقق آن سخت است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس به پیش‌بینی ناترازی 12 هزار مگاوات در تولید و مصرف اشاره کرد و گفت: در بخش‌های مختلف صنعت، اداری و خانگی در حوزه اداری تا 1000 مگاوات مدیریت بار انجام دهیم.

حقیقی بیان کرد: دو تکلیف در حوزه اداری مشخصا ابلاغ و اعلام شده است که 30 درصد در ساعات اداری و 60 در ساعات غیراداری باید صرفه جویی شود.

وی با بیان اینکه در این ابلاغ‌ها خواسته شده تا وسایل سرمایشی روی 25 درجه تنظیم شود، گفت: عمده دستگاه‌های برودتی و سرمایشی کشور گرید مربوطه را ندارند و متناسب با اقلیم تولید نمی‌شوند و استاندارد مشخصی برای آن‌ها رعایت نمی‌شود.

حقیقی گفت: به ازای هر درجه افزایش درجه حرارت دستگاه سرمایشی تا 4 درصد در میزان انرژی می‌توان صرفه جویی کرد و اگر از 18 روی 25 درجه تنظیم شود، 20 درصد صرفه جویی انرژی خواهیم داشت.

مدیرعامل منطقه‌ای فارس با تصریح بر اینکه در حوزه خانگی عمده مشکل در تابستان است و سیستم‌های سرمایشی که وارد مدار می‌شوند مربوط است، ادامه داد: در فارس حدود 2200 مگاوات فقط به وسایل سرمایشی اختصاص دارد و در کل کشور این عدد 35 هزار مگاوات است، بطور کلی 50 درصد اختصاصا مربوط به سیستم‌های سرمایشی می‌شود.

حقیقی گفت: وزارت نیرو باید 4 تا 5 ساله زمان صرف کند تا بتواند تولید 1000 مگاوات نیروگاه برقی حرارتی و 35 هزار میلیارد تومان هزینه با صرف زمانی 5 سال، 4 تا 5 هزار مگاوات که 90 روز پیک بار را پشت سر بگذارد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای در ادامه گفت: در بخش کشاورزی پیش بینی می‌شود 2600 مگاوات مدیریت بار انجام دهیم. همچنین اکثر چاه‌های کشاورزی در استان فارس به سیتم‌های کنترلی مجهز شده اند و با این کنترل از را دور در ساعات اوج بار این سیستم به شبکه کمک می‌کند.

حقیقی با بیان اینکه در حوزه صنایع 630 هزار واحد صنعتی در کشور مستقر است که به سه دسته این صنایع تقسیم شده اند، عنوان کرد: این دسته بندی دارای گروه الف، ب و ج تست که گروه الف 580 هزار واحد به خود اختصاص می‌دهد و برای این گروه هیچ نوع محدودیت باری اعمال نخواهد شد.

حقیقی با بیان اینکه این‌بدان‌معنی است که بالای 87 درصد صنایع در تابستان با مشکل مواجه نخواهند‌شد، افزود: گروه "ب" در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند و برای این‌گروه یک روز از ساعت 11 تا 22 خاموشی در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: در گروه "ج" 300 واحد در کل کشور وجود دارد که عموما صنایع انرژی بر هستند این آمار در فارس به 10 صنعت سیمان، دو صنعت فولاد و 5 کربنات سدیم و به طور کلی 17 صنعت انرژی بر دسته بندی می‌شود که با همکاری وزارت صمت دفاتر تخصصی برای آن‌ها راه اندازی شده است و اگر این صنایع در مصرف برق صرفه‌جویی نکنند قطعا با قطعی مواجه خواهند شد.

حقیقی گفت: خط قرمز وزارت نیرو بخش خانگی است که تمام ارکان دولت این است که خاموشی در این بخش انجام نشود. 

وی با بیان اینکه ابزار تشویقی و تنبیهی در این بخش انجام گرفته است، افزود: در شهرستان‌ها و بخش اداری، تفاهم نامه‌ای با هر مجموعه‌ای که دیزل ژنراتور داشته باشد امضا شده است و بیش از 10 برابر تعرفه‌های فعلی با آن‌ها قرارداد بسته می‌شود.

حقیقی اضافه کرد: در حوزه صنایع هر صنعتی بتواند ظرفیت جدید بلااستفاده‌ای وارد شبکه برق کند به همان میزان مشمول تخفیف خواهد شد. 

وی با طرح این سوال که آیا مجموعه‌های پر مصرف اعمال قانون شده اند یا خیر، گفت: در همین ایام برخی ادارات کل با جدیت به مرحله خاموشی رسیده اند، سال قبل هم موارد مختلفی داشتیم؛ بازدید‌های دوره‌ای مشخص از ادارات در مدیریت توزیع در حال انجام است‌.

وی با اشاره به اینکه سرقت کابل تنها معضل نیست و سرقت دکل‌ها هم انجام می‌گیرد، تصریح کرد: 3 تا 4 هزار پلیت و نبشی تشکیل دهنده دکل‌های برق است که سارقین کم کم شروع به باز کردن آن می‌کنند و تا ارتفاعات بالا و حتی تا میدان خطوط این نبشی‌ها به سرقت می‌روند.

وی در پایان گفت: امیدوار به آینده روشن صنعت برق هستیم، چرا که متخصص‌ترین نیرو‌ها در این صنعت تمام قد و بدون کمترین چشم داشت در حال خدمت هستند.

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1292961

مهمترین اخبار ایران و جهان: