نیوز سیتی!
01 اسفند 1401 - 10:19

بررسی ویژه وضعیت 300 واحد صنعتی در کلینیک بسیج صنعت/ عملیاتی شدن 80 درصد مصوبات ستاد تسهیل

برنامه‌ریزی در حوزه صنعت در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، پایش واحدهای صنعتی در راستای احصای نیازهای واقعی این واحدها، پایش یک هزار واحد تولیدی و بررسی ویژه وضعیت 300 واحد، بی‌توجهی برخی از دستگاه به ضرر و منفعت اقدامات خود از جمله محیط زیست، دانش‌بنیان‌سازی واحدهای صنعتی، هوشمندسازی موقعیت‌ها، برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه برقراری ارتباط صنعت با شرکت‌های فناور از جمله مسائل بررسی شده در کلینیک بسیج صنعت است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سهیلا محمدی، راه‌اندازی کلینیک صنعت، بسیج صنعت استان از جمله اقدامات خوب سپاه انصارالمهدی(عج) استان در راستای کمک به صنایع و رفع مشکلات آنها بوده است، اقدامی که کم کم راه خود را پیدا کرده و امروز گام در عرصه‌های بزرگتری گذاشته است.

سه‌شنبه‌های صنعت در کلینیک صنغت بسیج صنعت استان زنجان این روزها جایگاه واقعی خود پیدا کرده و به محلی برای رفع مشکلات صنایعی تبدیل شده است، که به دلایل مختلف دچار مشکل شده‌اند.

مرور عملکرد و اقدامات این کلینیک که در نوع خود کم نظیر است، با حضور اعضای اصلی این کلینیک در خبرگزاری فارس برگزار و اقدامات آن در طول فعالیت تشریح شد.

ورقایی، سرپرست اداره صنایع فلزی اداره کل صمت و مسئول دبیرخانه رفع موانع تولید استان زنجان با بیان اینکه بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقشه و هدف بخش صنعت مشخص شده است، اظهار کرد: در بیانیه گام دوم بر عدالت اجتماعی و اقتصادی، تمدن نوین اسلامی و مدیریت جهادی و «اصل ما می‌توانیم» تاکید شده است.

سرپرست اداره صنایع فلزی اداره کل صمت استان زنجان با بیان اینکه در بخش صنعت سند راهبردی صنعتی، معدنی و تجاری در حال تدوین است، افزود: این سند بعد از تدوین توسط مسؤولان مربوطه ارجاع خواهد شد، کما اینکه برای تحقق عدالت اجتماعی باید به عدالت اقتصادی هم توجه شود و در این رابطه کمک به توسعه شهرستان‌های کمتر برخوردار از اولویت‌ها محسوب می‌شود.

وی تکمیل زنجیره تولید را از دیگر برنامه‌ها صمت دانست و ادامه داد: همانطور که در تولید صنعت برق، فولاد، شوینده‌ها و نساجی  زنجیره تولید تکمیل شده در سایر صنایع هم به سمت تکمیل زنجیره‌ها در حرکت هستیم تا کشور و استان در این صنایع خودکفا شوند.

ورقایی با تاکید بر وظایف تسهیل‌گری دولت که فعال شدن ستاد رفع موانع تولید از جمله این نوع فعالیت‌ها است، گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌داد که تعداد این جلسات و مصوبات هر چه قدر زیاد باشد، بهتر است ولی متوجه شدیم که اگر کارها روی روال انجام شود نیازی به برگزاری جلسات ستاد نخواهد بود.

سرپرست اداره صنایع فلزی اداره کل صمت استان زنجان با اشاره به فعالیت کلینیک صنعت و معدن بسیج بعد از پایش‌های انجام شده اشاره و تصریح کرد: در این کلینیک نیازهای واحد صنعتی احصا و سعی می‌شود پاسخ داده می‌شود و در صورت عدم توان برای حل موانع، از ظرفیت ستاد تسهیل رفع موانع تولید استفاده می‌شود.

وی به حل مشکلات چندین واحد صنعتی از جمله سرجین بافت و... اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد، روزی فرا برسد که نیاز به برگزاری جلسات ستاد تسهیل‌ نباشد و دستگاه‌های قانونی با استفاده از ظرفیت خود معضلات موجود را رفع کنند.

ورقایی مشکلات بانکی از جمله معوقات، تامین اجتماعی و مالیاتی را مهم‌ترین مشکلات مطرح شده در ستاد تسهیل رفع موانع تولید دانست و ادامه داد: موضوع سوء استفاده از ظرفیت ایجاد در ستاد رفع موانع تولید هم باید مد نظر قرار گیرد که فرصت خواستن برخی برای ساخت و ساز در زمین‌هایی که بیش از 10 سال در اختیار افراد بوده از جمله موادری است که مسؤولان باید نسبت به آن هوشیار باشند.

وی با بیان اینکه بالای 80 درصد از مصوبات ستاد تسهیل رفع موانع تولید عملیاتی شده است، ادامه داد: ستاد تسهیل در صدد پیشگیری از مطرح شدن، مشکل یک واحد برای چندمین بار است، کما اینکه برخی از مالکان واحدها اقدام می‌کنند و در این میان مسؤولان باید جلوی این اقدامات را بگیرند.

 مسئول دبیرخانه رفع موانع تولید استان زنجان با تاکید بر اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی متولی تعیین تکلیف زمین‌های معطل مانده در شهرک‌های صنعتی است، ادامه داد: پیگیری و خلع ید این زمین‌ها بر عهده شرکت شهرک‌های صنعتی است.

وی با بیان اینکه برای تغییر کاربری در واحدهای صنفی سازمان جهاد کشاورزی موافقت اصولی می‌خواهد که در کشور هیچ سازمانی آن را صادر نمی‌کند، افزود: این موضوع به وزارت اقتصاد و دارایی ارجاع شده که مشکل مورد نظر حل شود.

ورقایی برنامه سال آینده را پیگیری امور واحدهای صنعتی در شهرستان‌ها عنوان و تصریح کرد: پیگیری در سطح شهرستان‌ها و در صورت حل نشدن ارجاع آن به مرکز استان در برنامه قرار دارد.

 مسئول دبیرخانه رفع موانع تولید استان زنجان تعداد واحدهای صنعتی استان زنجان را یک هزار و 220 واحد اعلام کرد و گفت: 58.33 درصد از این واحدها فعال هستند.

پروانه واحدهای صنعتی در صورت جابه‌جایی مکان باطل نمی‌شود

محسن حمیدی، عضو اتاق بازرگانی استان و کلینیک بسیج صنعت زنجان نیز با بیان اینکه پروانه واحدهای صنعتی در صورت جابه‌جایی مکان باطل نمی‌شود، افزود: درمورد مشکلات پیش آمده برای یک واحد تولیدی، به نظر سازمان غذا و دارو دیر عمل می‌کند و گرنه دستگاه‌های اجرایی 15 روزه پاسخ استعلامات را می‌دهند ولی گویا این مهم در معاونت غذا و دارو عملیاتی نمی‌شود.

عضو اتاق بازرگانی استان زنجان با تاکید بر اینکه در محیط زیست هم نگاه به صنعت و فعالیت‌های تولیدی نگاه مشکل‌گشا نیست، ادامه داد: در حالی که اصل این است که باید برای حل مشکلات راه‌کار ارائه شود تا بتوان ضمن فعالیت صنعتی به حفظ محیط زیست هم کمک کرد.

عضو کلینیک بسیج صنعت زنجان تاکید کرد: به نظر محیط زیست باید نگاه مچ‌گیری خود را به دستگیری تغییر دهد یعنی قبل از ارجاع به مراجع قضایی، اقدام به ارشاد کرده و برای رفع مشکل راه‌کار ارائه کند.

وی کمک گرفتن از انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد را از برنامه‌های سال آینده عنوان کرد و گفت: چراغ برگزاری جلسات مشترک روشن شده و در آینده هم ادامه خواهد یافت به این صورت که ضمن گرفتن مشکلات برای حل آن‌ها هم فعالان راه‌کار ارائه کنند.

بررسی وضعیت 300 واحد صنعتی و معدن به صورت ویژه

سید محسن  احمدی، رئیس کلینیک بسیج صنعت استان زنجان نیز در ادامه با بیان اینکه با توجه به هوشمندی دشمن برای به زانو درآوردن اقتصاد کشور، به دو روش ممانعت از فروش نفت و گاز که منبع ارزی و ناحیه مبادلات کشورمان است اشاره کرد و افزود: بنا به گفته مقام معظم رهبری فعالان اقتصادی که برای کمک به کشور و مردم کار می‌کنند، اقدام جهادی محسوب می‌شود، از این نظر می‌گویم که نیت فعالان کلینیک بسیج صنعت و ستاد تسهیل در این راستا طراحی شده است.

رئیس کلینیک بسیج صنعت استان زنجان با اذعان به اینکه برخی از افراد در صدد سوءاستفاده از شرایط به وجود آمده و لزوم هوشیاری برای پیشگیری از این مهم، افزود: حمایت آگاهانه از واحدهای صنعتی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی همکاری ضعیف برخی از دستگاه‌های اجرایی در صرف وقت، نبود دید همه جانبه به تولید در ارگان‌های صادر کننده مجوز و بررسی یک جانبه مسائل به طور مثال اگر در بحث محیط زیست بین آورده و مسائل محیط زیستی درست نگریسته شود، نباید چنین اقدام شود و از طرف دیگر در میان واحدهای احیا شده هم هستند واحدهایی که چون مشکلات آن همه جانبه بررسی نشده در حال حاضر بیچاره‌تر از گذشته شده است، ادامه داد: در کنار آن باید سوء استفاده برخی از تولیدکنندگان از تسهیلات و هزینه‌کرد در جای دیگر هم وجود دارد که هر چند به ندرت اتفاق می‌افتد، ولی باید مد نظر قرار گیرد تا از قوانین به ویژه شعارهای انتخاب شده سوء استفاده نشود هر چند وقوع خطا در هر کاری ممکن است ولی باید هوشیار بود.

احمدی عدم تناسب یارانه‌های دولتی با اشتغال ایجاد شده در این واحدها را یادآور شد و گفت: پیش آمده که برخی از واحدها یارانه‌های قابل توجهی را دریافت می‌کنند، ولی اشتغال‌آفرینی مد نظر را محقق نمی‌کنند.

وی دانش‌بنیان شدن واحدهای تولیدی را از اهداف دانست و افزود: تلاش برای دانش‌بنیان شدن واحدهای مستعد در اولویت‌ها است، چرا که تقویت تولید از مسیر دانش‌بنیان عبور می‌کند.

رئیس کلینیک بسیج صنعت استان زنجان از پایش وضعیت یک هزار واحد تولیدی توسط کلینیک بسیج صنعت به صورت میدانی در سه‌شنبه‌های صنعت خبر داد و گفت: وضعیت 300 واحد به صورت ویژه بررسی شد که 52 مورد از این تعداد معدن هستند.

احمدی به ارتباطات تنگاتنگ کلینیک با ستاد تسهیل رفع موانع تولید اشاره و تصریح کرد: در صدد پایش مجدد وضعیت واحدهای تولیدی مورد بررسی قرار گرفته در کلینیک هستیم تا وضعیت فعلی این واحدها در شرایط کنونی هم مشخص شود.

وی مشکلات متنوع بانکی و عدم تمکین بانک‌ها و جلوگیری از پرداخت تسهیلات را یادآور شد و گفت: هر چند عملکرد کلینیک برای خود ما راضی‌کننده نبوده است، ولی بازخوردهای اجتماعی آن قابل قبول است، ولی در مجموع انتظار ما از خودمان بیشتر از این است.

احمدی دانش‌بنیان‌سازی واحدهای صنعتی، هوشمندسازی موقعیت‌ها، برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه، ارتباط صنعت با شرکت‌های فناور و در نهایت ورود به بحث ارائه مشاوره به واحدهای صنعتی است که هدف آن خارج کردن مشاور از ارجحیت و ارجح شدن تولید از دیگر برنامه‌های کلینیک است.

پایان پیام/73004

منبع: فارس
شناسه خبر: 1045761

مهمترین اخبار ایران و جهان: