نیوز سیتی!
24 اسفند 1401 - 17:24

ورود سازمان استاندارد به حوزه محصولات خام کشاورزی

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد گفت: این سازمان از نظر ایمنی و سلامت به حوزه محصولات خام کشاورزی نیز ورود کرده‌ است؛ بررسی‌هایی نیز بر روی نیترات فلزات سنگین و باقی‌مانده آفت‌کش‌ها صورت گرفته که متأسفانه شاهد وضعیت خوبی نبودیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک پیراوی ونک امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت مردمی سیزدهم رویکرد تحولی سازمان استاندارد را در دستور کار قرار داده و ورود جدی به قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد داشت.

وی افزود: در ماده ۱۷ این قانون به صراحت بیان شده این سازمان در حوزه ارزیابی انطباق کالاهای ساخت داخل، وارداتی و نیز خدماتی که از لحاظ ایمنی بهداشت و سلامت عمومی حائز اهمیت است حتی اگر آن کالا و خدماتی مشمول مقررات اجباری استاندارد نباشد اگر از منظر ایمنی، سلامت و بهداشت بود، با همکاری نهادهای ارزیابی انطباق تأیید صلاحیت شده اقدام و نتایج را به اطلاع عموم و مراجع ذی‌ربط اعلام کند.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد با اشاره به طرح عیدانه سازمان ملی استاندارد اضافه کرد: سازمان در سال گذشته با اجرای این طرح در چند بخش ورود پیدا کرده بود که شامل هتل‌های دارای درجه، آپارتمان‌ها، زائرسراها، مراکز عرضه مواد غذایی می‌شد.

پیراوی ادامه داد: در سال جدید دامنه نظارت بر بخش‌ها گسترده‌تر شده و به پایانه‌ها، قالی‌شویی‌ها، مراکز خدمات بین‌راهی، میادین میوه و تره‌بار و... که در بازه زمانی مشخص استفاده می‌شود، متسری داده شده است.

وی با اشاره به بازه زمانی اجرای این طرح اضافه کرد: این طرح از ۱۵ اسفندماه سال جاری و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد بیان کرد: بر اساس پیشنهاد خوبی که سال گذشته مطرح و تجربه‌ای که کسب شد، استانداردهای ملی بازنگری و تجدید نظر شد؛ چک‌لیست‌های موجود در حوزه‌های ایمنی، بهداشت و سلامت بهبود پیدا کرد و نواقص آن به سه بخش بحرانی، عمده و جزئی تعیین تکلیف شد.

پیراوی با اشاره به هدف از حضور در استان مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر ادارات استانی از چک‌لیست‌ها در ارزیابی‌ها استفاده می‌کنند؛ وظیفه سازمان هم حسن نظارت است که امروز در این استان حضور پیدا کردیم تا مشاهده کنیم که این آمادگی را به چه صورت ساری و جاری کرده، آیا مکاتبات و هماهنگی‌ها انجام شده یا خیر.

وی با بیان اینکه واحدهای توزیع نیز همانند واحدهای تولید مورد بازرسی و نمونه‌برداری قرار می‌گیرند و اگر انطباق نداشته باشد مراحل قانونی را طی می‌کند، افزود: امیدواریم عدم انطباق‌ها نسبت به گذشته کاهش یابد و رضایت مردم که هدف اصلی سازمان است تحقق یابد.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد همچنین بیان کرد: از نظر ایمنی و سلامت به حوزه محصولات خام کشاورزی نیز ورود کرده‌ایم؛ بررسی‌هایی نیز بر روی نیترات فلزات سنگین و باقی‌مانده آفت‌کش‌ها صورت گرفته که متأسفانه شاهد وضعیت خوبی نبودیم.

پیراوی ونک ادامه داد: روی پیاز، سیب‌زمینی، کاهو، پرتقال، سیب و هندوانه نیز بررسی انجام شده که میزان باقیمانده آفت‌کش‌ها در برخی استان‌ها با استانداردهای سازمان منطبق نبود؛ البته نمونه‌برداری‌ها محدود بود و باید برای اعلام نتیجه نهایی، نمونه‌برداری‌های بیشتری صورت بگیرد.

وی همچنین گفت: ورود به حوزه نان نیز یکی از اقداماتی است که سازمان مد نظر قرار داده چراکه مردم نسبت به قوت غالب خود مطالبه‌گری هستند؛ باید زنجیره تغذیه از گندم تا نان را کامل دید. باید به سمتی حرکت کنیم تا به تولید یک نان باکیفیت برسیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد اضافه کرد: در همین خصوص نمونه‌برداری‌هایی به صورت تصادفی از نان‌های سنتی مانند تافتون، لواش، بربری و سنگک انجام می‌شود و از نظر فلزات سنگین و مواد افزودنی و... مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1095117

مهمترین اخبار ایران و جهان: