نیوز سیتی!
23 اسفند 1401 - 19:07

آلودگی میکروبی در کودکان، عامل سرطان دستگاه گوارشی است

اردبیل- معان فناوری و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: آلودگی میکروبی در دوران کودکی و در سن زیر ۱۵ سال عامل اصلی بروز سرطان دستگاه گوارشی است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد پورفرضی عصر سه‌شنبه در جریان بازدید از مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارشی در اردبیل اظهار کرد: از سال ۹۶ این مرکز فعالیت خود را آغاز کرده تا در حوزه روند افزایشی سرطان معده، مری، روده و دستگاه گوارشی در استان اردبیل عوامل مؤثر را مورد بررسی و رصد قرار دهد.

وی تصریح کرد: در این تحقیقات ریز فاکتورهای مختلف روی ۱۱ هزار نفر مورد بررسی قرار گرفت تا علل و عوامل بروز سرطان مری، معده و دستگاه گوارشی به دقت شناسایی شده و آسیب‌های ناشی از آن به حداقل برسد.

معاون فناوری و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: ۷۰ درصد تحقیقات در گروه‌های سنی مختلف نشان داد که نوعی باکتری و آلودگی ناشی از آن در گروه سنی زیر ۱۵ سال زمینه بروز سرطان‌های گوارشی را به وجود می‌آورد و شایسته است خانواده‌ها در استفاده از قاشق، لیوان و سایر ظروف خوردن غذا دقت کرده و از وسایل مشترک استفاده نکنند.

پورفرضی افزود: به مهدهای کودک توصیه شده تا در سنین زیر ۱۵ سال مراقبت‌های بیشتری را از کودکان انجام دهند تا تغذیه نامناسب و استفاده از وسایل مشترک زمینه انتقال این باکتری را به وجود نیاورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: فعال شدن این گونه باکتری به صورت مثبت و فعال زمینه بروز سرطان دستگاه گوارشی را به وجود می‌آورد که بهتر است در این سنین حساس تغذیه و خورد و خوراک مورد توجه قرار گیرد.

پورفرضی دومین علت بروز سرطان دستگاه گوارشی را عادات بد غذایی عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه در اردبیل استفاده از غذاهای آماده و فست‌فود بیشتر از سایر مناطق است و در کنار آن استفاده از غذاهای کنسروی، نان کپک زده و همچنین مصرف بیش از حد نمک بر دامنه این مشکلات و بروز سرطان‌ها افزوده است.

مصرف نمک در اردبیل سه برابر متوسط کشور است

معاون فناوری و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به مصرف بالای نمک در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: مردم اردبیل روزانه ۱۵ گرم نمک مصرف می‌کنند در حالی که متوسط مصرف روزانه سایر مناطق پنج گرم است.

وی اضافه کرد: سه برابر سایر مناطق کشور، اردبیلی‌ها بیشتر نمک مصرف می‌کنند در حالی که باید از مصرف نمک کاسته شده و به جای آن از سبزیجات و میوه‌های تازه و به صورت مستمر از سیر و پیاز در هنگام وعده غذایی استفاده کرد.

پورفرضی بیان کرد: متأسفانه پخت نامناسب کباب و روغن آن یکی دیگر از عوامل بروز سرطان‌ها است که متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها در این زمینه دچار غفلت شده و یا بی‌توجه هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ۸۴ درصد جمعیت اردبیل با توده‌های بدنی نامناسب و به نوعی اضافه وزن و چاقی روبه‌رو هستند که ضروری است با مصرف کم غذاهای فست‌فودی و نامناسب زمینه بروز بیماری‌های ناشی از چاقی را به حداقل رساند.

پورفرضی تصریح کرد: ۲۱ هزار نفر جمعیتی که در این طرح مورد بررسی قرار گرفتند، ۷۰ درصد مستعد توده سرطانی تشخیص داده شده و با مصرف بهنگام دارو در طول هفته در چهار نوبت سعی شده تا بیماری آنها کنترل شود.

وی گفت: اگر مراقبت‌ها از دوران کودکی انجام شود، ابتلاء در سنین بالاتر امکان‌پذیر نیست و تمام تلاش ما بر این است تا با بررسی نتایج تحقیقات بیماری‌های گوارشی بتوان به سلامتی مردم کمک کرد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های دستگاه گوارشی اردبیل افزود: ۲۵ تا ۳۰ درصد افرادی که به مرکز تحقیقات دستگاه گوارشی مراجعه کردند در حین بررسی علل و عوامل این بیماری متوجه بیماری فشار خون و دیابت شدند که درمان آنها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1093117

مهمترین اخبار ایران و جهان: