نیوز سیتی!
27 بهمن 1401 - 11:41

سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری چین در ازبکستان برای ساخت نیروگاه‌ خورشیدی

یک شرکت چینی در 3 منطقه ازبکستان نیروگاه‌های خورشیدی احداث و برای اجرای این طرح معادل 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، شرکت China Energy Engineering Corporation  چین در 3 منطقه ازبکستان نیروگاه‌های خورشیدی احداث و برای اجرای این طرح معادل 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم می‌کند.

وزارت انرژی ازبکستان اعلام کرد: ازبکستان و شرکت Energy Engineering Corporation (CEEC) چین یک یادداشت تفاهم همکاری در مورد ساخت نیروگاه‌های فتوالکتریک خورشیدی به ظرفیت 2000 مگاوات در استان‌های «قشقه دریا»، «بخارا» و «سمرقند» امضا کردند. برنامه ریزی شده نخستین ظرفیت‌های آن تا پایان سال جاری میلادی به بهره برداری رسد.

مراسم امضای این یادداشت تفاهم همکاری در چارچوب سفر «جوره بیک میرزامحموداف» وزیر انرژی ازبکستان به چین برگزار شد.  

شرکت چینی در چارچوب این یادداشت تفاهم همکاری در زمینه انرژی ازبکستان معادل 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خواهد کرد.

برنامه ریزی شده نخستین ظرفیت‌های نیروگاه‌های فتوالکتریک خورشیدی تا پایان سال جاری میلادی و ظرفیت کامل آن در سال 2024 میلادی به بهره برداری رسد.

مقامات وزارت انرژی تاکید کردند: در نتیجه سالانه 5.2 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید و 1.4 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صرفه جویی خواهد شد.

هم اکنون چین بزرگ‌ترین همکار اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است. در ازبکستان بیش از 700 شرکت با سرمایه سرمایه‌گذاران چینی از جمله بیش از 80 شرکت با سرمایه‌گذاران چینی در زمینه‌های مختلف اقتصاد این کشور فعالیت می‌کنند.

جمهوری خلق چین استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 2 ژانویه سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1040117

مهمترین اخبار ایران و جهان: