نیوز سیتی!
05 شهریور 1402 - 15:31

مجارستان: اروپا دست به خودتخریبی زده است

وزیر خارجه مجارستان معتقد است که اروپا به نام حمایت از اوکراین «دست به خودتخریبی» زده و سیاست تحریمی علیه روسیه، مایه تمسخر جهانیان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان با تکرار موضع دولت این کشور مبنی بر اینکه «جنگ اوکراین باید همین حالا تمام شود»، تاکید کرد که اتحادیه اروپا با اتخاذ سیاست تحریمی علیه مسکو، خودش را مضحکه عام و خاص کرده است.

سیارتو در جریان فستیوال سیاسی «ترانزیت» گفت: اینکه بگوییم تحریم‌ها در فلج کردن اقتصاد روسیه موفق عمل کرده، «اغراقی شاعرانه و مضحک است.» سیاست تحریم شکست خورده است. در همه جای جهان به سیاست تحریم‌های اروپا (علیه روسیه) می‌خندند.

اتحادیه اروپا از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، در مجموع ۱۱ بسته تحریمی علیه مسکو اعمال کرده است. گرچه جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده که این تحریم‌ها «آثار سخت و ملموسی بر اقتصاد روسیه گذاشته»، اما صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که اقتصاد روسیه امسال همچنان ۰.۷ درصد رشد خواهد کرد و این رقم برای سال آینده ۱.۳ درصد خواهد بود.

این در حالی است که منطقه یورو پس از آنکه به طور داوطلبانه خود را از روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده انرژی خارجی این بلوک، منفک کرد، اوایل سال جاری وارد رکود شد. براساس اعلام بانک جهانی، همزمان با اینکه فشار بر بخش انرژی، تولید صنعتی آلمان را به طور ویژه فلج کرده است، مسکو پارسال به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان از برلین سبقت گرفت.

سیارتو همچنین گفت که رهبران اروپایی با این تحریم‌ها خودآزاری می‌کنند زیرا «در جنگ روان‌پریشی گرفتار هستند و کمک نظامی اتحادیه اروپا به کی‌یف، مستقیماً تهدید امنیتی علیه قاره اروپا است.»

وی با ابراز تاسف از اینکه سیاستمداران اروپایی به‌رغم اینکه عملاً در حال تخریب اروپا هستند، این اقدام تحریک‌آمیز را پذیرفته‌اند، تاکید کرد: آمریکا اروپا را به سمت رقابت بر سر اینکه کدام کشور به اوکراین چقدر کمک می‌کند، سوق داده است؛ رقابت برای کمک نظامی.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجازستان از انتقال تسلیحات غربی از این کشور به اوکراین جلوگیری کرده و سیارتو نیز در بروکسل همواره علیه افزایش بودجه تسلیحاتی اتحادیه اروپا برای کمک به کی‌یف رای داده است. گرچه مجارستان در تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه سهیم بوده اما اوربان موفق شده است در ازای حمایت از اقدامات اتحادیه اروپا، برای واردات نفت و سوخت هسته‌ای از روسیه، به نوعی برای بوداپست معافیت بگیرد.

اوربان و سیارتو بارها خواستار آتش‌بس آنی جنگ اوکراین شده و تاکید کرده‌اند که کی‌یف نمی‌تواند امیدوار به شکست مسکو در میدان نبرد باشد و «تنها موضع اخلاقی و منطقی این است که جنگ همین لحظه به پایان برسد.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1471517

مهمترین اخبار ایران و جهان: