نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 11:59

به‌خاطر بایدن هم که شده با آمریکا توافق کنید!

روزنامه های جریان اصلاحات و اعتدال که روزگاری حضور توتال در ایران را میوه برجامی ارزیابی می‌کردند، افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی را سانسور کرده‌اند.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - مشرق نوشت: روزنامه‌های سه شنبه ۷ شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانیه وزارت کشور، یارانه دیجیتالی، ورود اروپایی‌ها به میز احیای برجام و بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با تلاش متخصصان ایرانی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲۰ سال وقفه، به‌ دست مهندسان ایرانی ظرف مدت دو سال تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. پیش از این قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت‌ توتال فرانسه منعقد شده بود که بدون پرداخت خسارت آن را نیمه‌کاره رها کرد. نکته جالب توجه آنکه روزنامه های جریان اصلاحات و اعتدال که روزگاری حضور توتال در ایرا را میوه برجامی ارزیابی می‌کردند، این دستاورد بزرگ را سانسور کرده‌اند.

روزنامه کیهان درباره این اتفاق جالب توجه نوشته است:

روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور در عسلویه استان بوشهر، برداشت گاز از فاز ۱۱ به عنوان آخرین فاز باقیمانده از میدان مشترک پارس جنوبی با شکستن قفل ۲۰ ساله توسعه این طرح و با پشت سر گذاشتن دو دهه قراردادهای متعدد نافرجام با شرکت‌های خارجی، آغاز شد. پس از خروج شرکت‌ توتال فرانسه از کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس، توسعه این طرح را با تکیه به توان متخصصین داخلی آغاز کرد. طرح فاز ۱۱ پارس جنوبی در مرحله نخست بخش اول توسعه، شامل حمل و نصب یک جکت چهارپایه، حفاری و تکمیل ۱۲ حلقه چاه، نصب سکوی اول به همراه متعلقات سکو و خط لوله دریایی جهت انتقال گاز تولیدی به پالایشگاه خشکی فاز ۱۲ در منطقه پارس ۲ کنگان است که هدف دستیابی به ظرفیت کامل تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز را محقق می‌کند.

هیچ توافقی برای اصلاح‌طلبان برجام نمی‌شود!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات برجام در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که علی باقری به آن اشاره کرده بود، ‌گفت: ما به مسیر مذاکره و دیپلماسی برای رفع تحریم ‌ها پایبند هستیم و جمهوری اسلامی ایران از فرصت ‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ ها غفلت نخواهد کرد. این جملات مورد توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است.

روزنامه سازندگی احیای برجام را یک دستاورد برای آمریکایی‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آن کشور خوانده و از زاویه وکیل مدافع بایدن نوشته است:

موضوع هسته‌ای ایران از هر در که می‌گذرد باز هم راهش به برجام ختم شود روزی که توافق‌نامه برجام امضا شد مردم می‌دانستند که اتفاق مهمی رقم خورده و گشایشی در راه است. با توجه به اینکه بایدن در پایان دوره ریاست جمهوری خود نیاز به نیاز به ارائه دستاوردهای گ دارد مذاکرات با واسطه یا میانجیگران با ایران ادامه دارد و دو طرف با یکدیگر از طریق واسطه‌ها مشغول مذاکره‌اند.

این روزنامه بدون اشاره به این موضوع که بایدن درباره برجام گفته بود که این توافق مرده در ادامه می‌نویسد:

در این بده بستن‌های پیامی اعلام شد که طبق توافقی نانوشته طرفین آماده هستند. تا در ازای آزادی زندانیان یکدیگر مبالغ بلوکه شده ایران نیز آزاد شوددستاوردی که نه تنها برای آمریکا که برای ایران نیز مثبت بود.

روزنامه آرمان امروز نیز در گزارشی با عنوان «سیگنال های پرتکرار برای احیای برجام» نوشته است:

یک روز پس از انتقال چهار آمریکایی زندانی به حبس خانگی، وال استریت ژورنال گزارش داد که ایران میزان غنی سازی اورانیوم خود را کاهش داده و بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی اش را رقیق کرده است. به ادعای گروهی دیگر، نشانه احتمالی کاهش تنش، توقف حملات گروه‌های حامی ایران در عراق و سوریه به نیروهای آمریکایی است این در حالی است که براساس گزارش‌های ادعایی، ایالات متحده از ایران خواسته تا فروش پهپادهایش به روسیه را متوقف کند. تهران تاکید داشته که فارغ از همکاری نظامی با مسکو، به این کشور در جنگ اوکراین کمکی نکرده است. در همین حال، پنتاگون با پیشنهادی مبنی بر استقرار تفنگداران دریایی آمریکا بر روی نفتکش‌های تجاری در تنگه هرمز هم صدا نشده و ضرب طبل تحریم‌های مرتبط با ایران از سوی وزارت خزانه ‌داری و وزارت خارجه در اوایل ژوئن متوقف شد. ممکن است برخی از کنش ها و واکنش ها را به پای کاهش تنش ها گذاشت اما تهران هر آن ممکن است بار دیگر مانور قدرتش را آغاز کند.

روزنامه شرق نیز خبر از یک توافق بزرگ در روزهای پیش‌رو داده و می‌نویسد:

دراین‌باره حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، دیروز (دوشنبه) در حاشیه حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران صراحتا عنوان کرد که «پول بلوکه‌شده‌ای در هیچ کشوری نداریم». این موضع رئیس دستگاه دیپلماسی بر فرض صحتش، مبینی بر آن است که تخفیف یا انفعال تحریم‌های آمریکا برای دسترسی ایران به اموال بلوکه‌شده خود بی‌شک باید در سایه توافقی صورت گرفته باشد. شاید تهران ذیل همکاری چراغ خاموش خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تضمین‌هایی در حوزه هسته‌ای به طرف مقابل و آمریکایی‌ها داده باشد که دولت بایدن در ازایش اجازه دسترسی ایران به اموال بلوکه‌شده خود را بدهد.

شرق در ادامه نوشته است:

قبل‌تر از حسین امیرعبداللهیان، علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز در گفت‌وگویی تأکید کرد که «ایران دیگر پول بلوکه‌شده‌ای ندارد». البته به گفته باقری‌کنی، «غیر از کره‌ جنوبی، بخشی از پول‌های ایران در عراق نیز دچار مشکل است» که امیرعبداللهیان در سخنان دیروز خود درست خلاف این ادعا را مطرح کرد و متذکر شد: «درباره صادرات گاز و برق ایران به عراق دائما به دارایی‌های ایران در بانک تی‌بی‌ای عراق افزوده می‌شود که به طور مستمر بانک مرکز خریدهایی را که نیاز است، اعلام می‌کند».

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1476917

مهمترین اخبار ایران و جهان: