نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 07:07

تالاسمی و راه‌های پیشگیری از آن

کارشناس ژنتیک معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تالاسمی یکی از شایع‌ترین اختلال‌ها و بیماری‌های خونی ژنتیکی در جهان است که از والدین به فرزندان منتقل می‌شود. شیوع ژن بتا تالاسمی که یکی از بیماری‌های خونی کشنده است در کشور حدود ۵ درصد تخمین زده شده است.

زهرا نظریان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه تالاسمی یکی از شایع‌ترین اختلال‌ها و بیماری‌های خونی ژنتیکی در جهان است که از والدین به فرزندان منتقل می‌شود، اظهار کرد: شیوع ژن بتا تالاسمی که یکی از بیماری‌های خونی کشنده است در کشور حدود ۵ درصد تخمین زده شده است.

وی بیان کرد: بیماری تالاسمی در برخی استان‌ها شیوع بالایی دارد، حدود ۱۵ هزار تالاسمی ماژور در سامانه کشوری ثبت شده است.

کارشناس ژنتیک معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه درمان بیمار تالاسمی ماژور برای ۱۵ سال زندگی حدود صد هزار دلار هزینه دارد، گفت: این در حالی است که هزینه پیشگیری از تالاسمی ماژور در کشور تنها پنج دلار است.

نظریان تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماری بتا تالاسمی ماژور یک بیماری قابل پیشگیری است، بنابراین باید پیشگیری در دستور کار خانواده‌ها و متولیان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه لازمه تولد یک کودک بتا تالاسمی ماژور وجود تالاسمی مینور در هر دو والدین است، گفت: بنابراین یا باید دو ناقل سالم با هم ازدواج نکنند یا اگر ازدواج کردند اقدامات لازم مانند انجام آزمایشات ژنتیک را برای فرزند‌آوری انجام دهند.

کارشناس ژنتیک معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: انجام آزمایشات ساده قبل از ازدواج مانع از تولد نوزادان مبتلا به کم خونی کشنده تالاسمی می‌شود.

نظریان با تاکید بر اینکه توصیه ما به زوج‌هایی که ناقل سالم هستند این است که فرزند دار نشوند، گفت: ۲۵ درصد از نوزادانی که والدین آنها ناقل سالم هستند، به تالاسمی ماژور مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه آزمایش ژنتیک برای افراد مبتلا هزینه بر است، اظهار کرد: متاسفانه خیلی‌ از زوجین به دلیل بالا بودن هزینه، آزمایش ژنتیک را انجام نمی‌دهند، در استان ما هم آزمایشگاه دولتی برای انجام آزمایش ژنتیک وجود ندارد.

کارشناس ژنتیک معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: معاونت بهداشتی با کمک بهزیستی، کمیته امداد و خیرین سعی می‌کند، خانواده‌ها کمترین هزینه را برای انجام آزمایش ژنتیک متقبل شوند.

 نظریان بیان کرد: در آزمایش ژنتیک اگر مشخص شود جنین ناقص است یعنی دارای کم خونی شدید است، تا ۱۶ هفتگی امکان سقط وجود دارد.

 وی با تاکید بر اینکه در مجموع بهترین راه برای جلوگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور پیشگیری است، گفت: با تلاشی که همکاران ما در معاونت بهداشتی متحمل شده‌اند، سال گذشته تولد نوزاد تالاسمی ماژور در استان نداشته‌ایم.

کارشناس ژنتیک معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: همه هدف ما این است که تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور در استان اتفاق نیفتد.

نظریان گفت: ما مراقبت از فرزندان مبتلا به تالاسمی ماژور و کنترل زوجین ناقل سالم و مادران باردار را در دستور کار قرار داده‌ایم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1490461

مهمترین اخبار ایران و جهان: