جوان نخبه ساوهای موفق به طراحی و ساخت «خودروی هیبریدی الکتریکی» دو نفره کاربردی در کشور شد که با طراحی دینامیکی و مکانیزم الکترونیکی خاص، قادر است مسافت ۶۰ کیلومتر را بدون شارژ طی کند و باطری خودرو در حین حرکت شارژ شود.
خبرگزاری فارس ـ ساوه؛ نامش آشناست؛ حمیدرضا حیدریتفرشی، جوان مخترعی که در دوران سخت کرونا با اختراع تونل ضدعفونیکننده به یاری سربازان میدان مبارزه با کرونا شتافت و نقش به سزایی در جلوگیری از شیوع این بیماری ایفا کرد.
خبرگزاری فارس ـ ساوه؛کروناحمیدرضا حیدریتفرشی دانشجوی مقطع ارشد مهندسی برق دانشگاه تفرش بعد از ثبت دومین اختراع خود، اکنون موفق به طراحی و ساخت خودروی هیبریدی ـ الکتریکی کاملا کاربردی با نام «الماس» شده و میرود تا سومین اختراع خود را نیز به ثبت برساند.
اوایل سال گذشته بود که ایده ساخت خودروی هیبریدی ـ الکتریکی این جوان نخبه را بر آن داشت تا آستینها را بالا زده و با طراحی این خودرو موفق به تولید آن شود.
حیدریتفرشی که در دانشگاه تفرش در گرایش الکترونیک قدرت و ماشینهای الکتریکی مشغول تحصیل است، در خصوص تولید خودروی الماس به خبرنگار فارس میگوید: افزایش روافزون آلودگی هوا از یک سو و نیاز جوامع به استفاده از انرژی پاک و تجدیدپذیر به دلیل کاهش سوختهای فسیلی طی سالهای آینده از سوی دیگر کشورها را ناچار به استفاده از خودروهای الکتریکی و هیبریدی خواهد کرد که این آیندهنگری موجب شد در سال گذشته ایده ساخت این خودرو را طراحی و عملیاتی کنم.
وی افزود: در ایران به دلیل وجود منابع زیاد سوخت فسیلی، واردات خودروهای تمام الکتریکی در کشور صورت نمیگیرد، اما قطعا تا پنج سال آینده نیاز مبرم به این نوع از خودروها حجم بالایی از واردات را به خود اختصاص خواهد داد که یکی از علتهایی که این پروژه را انتخاب کردم رفع نیاز کشور به واردات این محصول طی سالهای آینده است.
جوان مخترع ساوهای ادامه داد: دبیر شورای عالی مناطق آزاد در آستانه جام جهانی مجوز واردات نامحدود خودروهای برقی را صادر و دولت تعرفه 40درصدی برای واردات آن اختصاص داده است که تولید این محصول در داخل میتواند از خروج ارز قابل توجهی از کشور جلوگیری کند.
حیدری تفرشی بیان کرد: این خودرو با استفاده از نیروی الکتریکی در موتورهای خود، تبدیل به یک وسیله نقلیه سبز شده تا با حذف سوختهای فسیلی،گام مهمی در راستای حفظ محیط زیست و همچنین حفظ منابع سوختی برای آیندگان بردارد.
وی با بیان اینکه الماس با بهرهگیری از دانش علم روز دنیا و همچنین طراحی کاملا بومی و قیمت حداقل و رقابتی در برابر نمونههای مشابه خارجی، درصدد رسیدن به بازار حمل و نقلی ایران و سپس جهان است، اظهار کرد: از ویژگیهای این خودرو میتوان به طراحی دینامیکی خاص و منحصربه فرد، هیبریدی بودن و استفاده از انرژی خورشیدی و باطری بطور همزمان،استفاده از مکانیزم الکترونیکی کاملا خاص، پایین بودن قیمت آن در مقایسه به مشابه خارجی، استفاده از سیستم کنترل پیچیده و بومی و منحصر بفرد در کنترل الکتروموتورها و هدایت خودرو اشاره کرد.
وی با بیان اینکه این خودرو قابلیتهای سیستمی بالاو تخصصی در سیستم قدرت ماشین دارد که باعث افزایش راندمان و طول مدت رانندگی میشود، گفت: این خودرو قادر است مسافت 60 کیلومتر را بدون شارژ طی کند، سیستم الکتریکی منحصر بفرد این خودرو با استفاده از دو روش کاملا ویژه و با طراحی کاملا خاص عمل میکند به گونهای که باطری خودرو در حین حرکت شارژ میشود که این سیستم پیچیده، باعث افزایش چشمگیر طول مدت زمان استفاده از خودرو بدون شارژ مجدد میشود.
این جوان نخبه ادامه داد: در طراحی این خودرو ظرفیت برای دو سرنشین پیشبینی شده که قابلیت افزایش آن با تغییر در طراحی وجود دارد، این درحالی است که برای نخستین بار در کشور خودروی هیبریدی کاملا کاربردی طراحی شده و پیش از این تمام طراحیها صرفا نمایشی بوده و قابلیت کاربردی و استفاده نداشتهاند.
حیدری تفرشی بر لزوم حمایت از دولت و مسوولان از ساخت این خودرو تاکید و بیان داشت: در حال حاضر از نظر تامین برخی قطعات و بودجه با مشکل مواجه هستیم که امیدوایم با حمایت مسوولان این مشکل نیز برطرف شود، تا خط تولید انبوه الماس را در چشم انداز نزدیک، توسط خود این تیم مهندسی شاهد باشیم.
این جوان نخبه تصریحکرد: ایران به دلیل بهرهمندی از تابش خورشید ظرفیت بسیار خوبی برای ساخت این نوع خودروها دارد که میتواند یکی از صادر کنندگان این خودروها بوده و ارزآوری غیرنفتی برای کشور به همراه داشته باشد.
خوبیپایان پیام/
شناسه خبر: 780617