نیوز سیتی!
13 بهمن 1401 - 12:58

روایت فجر| روزی که تمام مجسمه‌های شاه فراری در شهر پایین کشیده شد

روایت بهمن ۱۳۵۷ روایت روزهای آمیخته با اشک و لبخند است، روزهایی که مردم به امید دیدار «روح‌الله» تا پای جان ایستادند و با ایستادگی خود اتفاقات درخشانی را در تاریخ رقم زدند و در این سلسله گزارش‌ها قصد داریم به آنچه که در روزهای سرد اما پرفروغ بهمن ۱۳۵۷ گذشته بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان ، تقویم به ۱۳ بهمن می‌رسد و ایران امروز، ایران روزهای گذشته نیست؛ بر خلاف روزهای قبل که در خیابان‌های تهران می‌گشتم تا شاهد وقایع مختلف باشم، امروز دوست دارم در مدرسه علوی بست بنشینم و نظاره‌گر سیل عشاق باشم، دیدن لحظه وصال حال و هوایی عجیب و دوست داشتنی است و می‌خواهم شاهد این لحظات شیرین باشم.

از اولین ساعات روز هزاران زن و مرد، پیر و جوان به سوی مدرسه علوی می‌آیند تا رهبر از تبعید برگشته و پیروز خود را ملاقات کنند، آن‌ها مشتاقانه منتظر لحظه‌ای هستند که او را ایستاده پشت پنجره ببینند که برایشان دست تکان می‌دهد؛ این جمعیت بی‌پایان توجهم را به خود جلب می‌کند و تصمیم می‌گیرم به کوچه پس کوچه‌های پشت مدرسه هم سری بزنم و در بین جمعیت صف بسته چشمم به دیوار کوچه می‌افتد که از جمله‌ها و پلاکاردهایی نظیر «زیارت قبول» و «با یک‌بار زیارت امام این توفیق را به دیگران هم بدهید» پر شده است و از سمتی حیاط مدرسه هر دم از جمعیت پر و خالی می‌شود و این موج لحظه‌ای از حرکت باز نمی‌ایستد.

 

حوالی بعد از ظهر است که گروهی از نظامیان و نیروی هوایی (همافران) به مدرسه علوی می‌آیند و امام(ره) در این دیدار خطاب به بختیار می‌گویند: اگر یک نفر از این همافران با دست این جلادان از بین برود، ما همه آن‌ها را به کیفر اعمالشان می‌رسانیم.

امروز در حالی که امام(ره) با اقشار مختلف از مردم دیدار می‌کنند، شهردار تهران و ۲۲ نماینده مجلس شورای ملی استعفا می‌دهند و از سمتی شاپور بختیاری در مصاحبه‌ای با رادیو ملی فرانسه اعلام می‌کند موجودیت و وحدت کشور بر همه مسائل دیگر از جمله آیت‌الله خمینی، شاه و قانون اساسی مقدم است.

راهپیمایی مردم اصفهان از چهارباغ تا میدان شهدا

خانواده‌ام که در اصفهان حضور دارند هم حال و هوای ۱۳ بهمن اصفهان را اینگونه برایم تعریف می‌کنند: امروز تمامی تندیس‌های شاه فراری از میدان‌ها و خیابان‌های شهر به پایین کشیده شد؛ همچنین گروه‌های مختلف مردم در مسجد مصلی اجتماع و پس از سخنرانی آیت‌الله طاهری، نماز جماعت برگزار کردند.

پس از برگزای نماز هم راهپیمایی می‌شود و شرکت‌کنندگان که تعداد زیادی از آن‌ها از بانوان بودند از چهارباغ تا میدان شهدا پیاده‌روی کردند.

پایان پیام/۶۳۱۲۵/آ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1014761

مهمترین اخبار ایران و جهان: