نیوز سیتی!
23 دی 1401 - 20:44

نخستین شرط برای جامعه پویا و سالم حفظ سلامت و پایداری خانواده است

برای داشتن جامعه پویا و سالم باید سلامت و پایداری خانواده را حفظ کنیم و زنان نقش مهمی در این حوزه دارند.

خبرگزاری فارس - استان گلستان، فاطمه عبدی: زنان نقش تعیین کننده و حیاتی در شکل گیری ساختار خانواده و کیفیت و تعالی آن دارند.

دشمنان اسلام با عملی کردن راهکارهایی مانند سست نمودن عقاید دینی دختران و زنان، پایین آوردن ارزش و مقام مادر و ترویج سبک زندگی غربی سعی در کاهش جمعیت دارند.

زن زیباترین واژه آفرینش و موثرترین عامل تربیت و سلامت روحی، روانی و جسمی فرزند، همسر و جامعه است. اهمیت پرداختن به موضوع زن ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد زیرا نهاد مقدس خانواده رکن بنیادین اجتماع بشری است. برای داشتن جامعه سالم و پویا نخستین شرط حفظ سلامت و پایداری خانواده بوده و این موضوع در گرو نقش افرینی سازنده زنان در خانواده است.

زنان در نقش مادری خود تربیت فرزندان و به نوعی تربیت جامعه را عهده دار هستند و برای تربیت صحیح نسل آینده باید یک والد اجتماعی عاطفی باشند.
مشکلات اقتصادی تنها عامل در کاهش جمعیت و فرزندآوری نیست.

مادر جوان گلستانی که دارای سه فرزند است در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: بنده با اینکه شاغل بوده و دبیر دبیرستان بوده دارای سه فرزند ۹ ساله، پنج ساله و یکساله هستم. ۳۶ سال سن دارم و با تولد هر فرزندم احساس شادابی و جوانی می کنم.

فاطمه باقری با اشاره به مشکلات اقتصادی جامعه اظهار کرد: بنظر بنده مشکلات اقتصادی تنها عامل در کاهش فرزندآوری نیست. اگر دقت کنیم متوجه می شویم در خانواده های با سطح درامد متوسط و متوسط به پایین از سالهای دور تاکنون، تعداد فرزندان بیشتر از خانواده های مرفه مالی و با سطح درآمد بالا است.بسیاری از خانواده های مرفه که مشکل مالی ندارند تک فرزندی بوده و رغبتی به داشتن فرزندان زیاد ندارند. پس نتیجه می گیرم عامل اقتصادی تنها تعیین کننده تعداد فرزندان نبوده و بخش فرهنگ و فعالیت های حوزه فرهنگی می تواند تاثیر فراوانی در افزایش جمعیت داشته باشد.

وی درباره چگونگی تربیت فرزندان تصریح کرد: در عصر کنونی تربیت فرزندان بسیار متفاوت بوده و با روش های سنتی که پدران و مادران و یا پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها نمی توان فرزند را تربیت کرد. در آن زمان ها با اینکه روش تربیتی خاصی در خانواده ها استفاده نمی شد و ۹۰ درصد والدین بیسواد بودند اما بیشتر فرزندان صالح و مذهبی پرورش و تربیت می شدند.

مادر جوان گلستانی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد مادران جوان امروزی باید از روش های تربیتی مطمئن و استفاده از نظرات کارشناسان و روانشناسان در تربیت فرزندان خود بکارگیری کنند.

بهترین و مهمترین الگوی تربیتی در فرزندان رفتار والدین به ویژه مادران است

بانوی خانه دار گنبدی که دارای سه فرزند است گفت: بنده به نوعی خانه دار بوده و در محیط خانه و خانواده علاوه بر همسر داری و فرزند داری به نویسندگی مشغول بوده و بتازگی انلاین شاپ زده و لوازم آرایشی و بهداشتی گیاهی را عرضه می کنم.

معصومه انواری اظهار کرد: سالهای متمادی در کشور شعار" فرزند کمتر زندگی بهتر" تبلیغ و ترویج شده و امروز شاهد کاهش جمعیت کشورمان هستیم. برای جبران این مقوله مطمئنا طی یکی دو سال نمی توان نتیجه گرفت و می بایست با انجام فعالیت های فرهنگی و در کنار ان حمایت های مالی به والدین جوان این عقب ماندگی را جبران نمود.

وی تصریح کرد: به نظر من خانواده و خانه اولین و مهمترین مدرسه تربیتی برای فرزندان بوده و فرزندان در این نهاد از رفتار و سخنان پدر و مادر و به ویژه مادران خود الگو برداری می کنند. بهترین روش تربیتی این است که والدین به ویژه مادران در زمان خردسالی مراقب رفتار خود بوده و تلاش کنند تا بهترین رفتار را بروز دهند.

بانوی گنبدی خاطرنشان کرد: همه ما در کشور ایران اسلامی بوده و جزو این خاک عزیز هستیم پس وظیفه داریم هریک  در حد توان خود برای اقتدار، سازندگی و پیشرفت کشور گام های محکم برداریم. زنان ایرانی بهترین زنان در جهان و جامعه اسلامی بوده و در طول تاریخ انقلاب اسلامی و حتی  رژیم شاهنشاهی ثابت کردند که از بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) الگو گرفته و همواره با رعایت کامل شئونات اسلامی پا به پای مردان در عرصه و میدان حاضر هستند.

الگوی زندگی اسلامی در جامعه ترویج و تبیین شود

یکی دیگر از مادران خانه دار گلستانی گفت: بنده ۳۶ ساله ام و دارای چهار فرزند هستم و اگر شرایط جسمی ام اجازه دهد بازهم تعداد فرزندان را افزایش خواهم داد. مادران با تولد هر فرزند خود نیز متولد می شوند و صدای فرزندان در نهاد مقدس خانواده سبب نشاط، شادابی و صمیمت و مهربانی بین اعضای خانواده می شود.

خانم خاندوستی اظهار کرد: بهترین الگوی تربیتی برای فرزندان الگوی زندگی اسلامی و سبک زندگی فاطمی بوده که باید توسط علما و اندیشمندان در کشور ترویج و تبیین شود.

وی تصریح کرد: به نظر بنده دختران از سن جوانی باید آموزه های دینی را در همسرداری و فرزند داری و نقش زنان در نهاد مقدس خانواده را آموزش ببینند تا بتوانند وظیفه سنگین همسرداری و نقش مادری خود را بخوبی ایفا کرده و فرزندان صالح و سالمی را به جامعه تحویل دهند.

متاسفانه در حال حاضر بیشتر دختران جوان با اینکه حدود ۳۰ سال سن داشته و مجرد هستند اما هیچ اصولی از نحوه مدیریت خانواده و چگونگی همسرداری و فرزند داری را نمی دانند.بی شک چنین دخترانی که در آینده نقش همسر و مادر را عهده دار خواهند بودند نمی توانند بخوبی نقش خود را در خانواده ایفا کرده و به همین سبب نسل اینده ما نیز از آموزه های دینی تهی خواهد بود.

تربیت دینی و تقویت اعتقادات دینی در خانواده نقش بسیار مهمی داشته و تجربه ثابت کرده که انسان های با اعتقادات و باورهای محکم دینی، کمتر آسیب دیده و توانستند در حوادث اجتماعی و روحی بهترین رفتار را از خود نشان دهند.

جهان تشنه شنیدن معارف فاطمی است

کارشناس دینی و تربیتی گلستانی نیز گفت: خانواده در تراز اسلام ناب محمدی(ص) با حضور مادر و زن انقلابی هویت و معنا پیدا می کند. زنان انقلاب اسلامی با تعسی از سیره حضرت زهرا(س) و براساس منظومه فکری امام خمینی(ره) الگوی سوم زن را به جهان معرفی کردند.

در الگوی سوم، زنان انقلابی نه زن غربی بوده که بعنوان برده و کالا، حرمت و شان زن تحقیر و له شود و نه زن شرقی بوده که تنها به نقش خود در خانواده پرداخته و جایگاهی در جامعه نداشته باشد.

حجت الاسلام رضا دیلمی اظهار کرد: زنان جامعه اسلامی و ایرانی برای اینکه بتوانند تصمیم و تشخیص درست داشته باشند باید در گام نخست بدانند که جایگاه زن در تمدن غرب کجاست، موضوع عفاف و حجاب و خانواده در این تمدن چه جایگاهی دارد و این تمدن چقدر به ارزش ها و انسانیت زن بها داده و احترام قائل است.

وی تصریح کرد: الگوی فاطمی و سیره فاطمی بهترین الگو برای زنان جامعه ما بوده و حضرت زهرا(س) نه تنها در ساحت همسرداری و فرزندداری نقش خود را بهترین شکل ایفا نموده بلکه زمانی که احساس کردند ولایت و جایگاه ولی بدون حامی بوده ودر خطر است با شهامت تمام در میدان حاضر شده و از ولایت پشتیبانی کردند.

کارشناس تربیتی دینی گلستانی خاطرنشان کرد: الگو و سیره فاطمی یک الگوی ماندگار، بی بدیل و بی نظیر برای تمام بشریت بوده و جهان امروز تشنه شنیدن معارف فاطمی است.

بنظر می رسد برای ازیاد جمعیت و فرزندآوری باید برنامه های دقیق و مستمر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اجرا شود.

در کنار این برنامه ها، زنان باید با آسیب های کاهش جمعیت مانند بروز اختلالت جسمی و روحی، کم شدن روابط فامیلی و غیره آشنا شده و با دست گرفتن محافل و جمعیت های زنانه نقش مدیریتی خود را ایفا کنند.

مبلغان خواهر و بانوان تحصیل کرده نیز با معرفی سبک زندگی اسلامی و بیان هدف خداوند از خلقت زنان،اهمیت مقام همسری و مادری، توجه دادن به رازق بودن خداوند، اموزش مهارت های زندگی و ترویج اخلاق حسنه در میان زنان در این راستا نقش افرینی کنند.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 975117

مهمترین اخبار ایران و جهان: