نیوز سیتی!
02 بهمن 1401 - 12:02

طراحی و ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان

محققان عضو شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، موفق به طراحی و ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مهدی عباچی زاده اظهار کرد: آسفیکسی به معنای اختلال در تبادلات گازی است که سبب اسیدوز و افزایش دی اکسید کربن می شود و با هیپوکسی(کاهش اکسیژن خون) و کاهش خون رسانی به مغز (ایسکمی) همراه است که سبب آسیب به سلول های مغزی و مرگ آن ها در فاصله کوتاهی از شروع آسفیکسی می شود.

این محقق خاطر نشان کرد: علیرغم پیشرفتهای مهمی که درزمینه مراقبتهای پری ناتال صورت گرفته ولی هنوز هم آسفیکسی مسئله ی مهمی است که میتواند منجر به مرگ ومیر قابل توجهی شود. به طوریکه در کشورهای در حال پیشرفت میزان وقوع آن در حد ۲۰-۷ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد زنده ذکر شده است.

عباچی زاده تصریح کرد: نوزادان مبتلا به هایپوکسی متوسط یا شدید که در گروه هایپوترمی درمانی قرار می گیرند باید در فاصله ۲ تا ۶ ساعت اول عمر درمان را آغاز کنند و طی ۷۲ ساعت، دمای بدن باید حدود ۳۴ درجه سانتیگراد، بطور مداوم ثابت نگه داشته شود و پس از پایان سه روز بدن نوزاد به آهستگی گرم شود، به طوری که هر ساعت ۰.۵ درجه سانتی گراد دما ی بدن نوزاد افزایش یابد تا وقتی که دمای مقعد بین ۳۶.۵ و ۳۷.۵درجه قرار گیرد. 

این پژوهشگر فناور دانشگاه  علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تغییرات کنترل نشده دما موجب شکست درمان و ابتلا به عوارض می شود، افزود: دما درهیپوترمی درمانی اگر بالاتر از ۳۴ درجه باشد ارزش درمانی و حمایتی ندارد و اگر کمتر از 33 درجه باشد به دلیل عوارض هیپوترمی شدید نوزاد بد حال شده و بر شدت عوارض افزوده می شود؛ لذا تجهیزاتی پیشرفته ای نیاز است که دمای بدن نوزاد را بطور مداوم بین ۳۳ و ۳۴ درجه نگه دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به دیده شدن این نیاز مهم در امر سلامت نوزادان کشور و سابقه این شرکت در ارائه درمان های سرمایشی،ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان در دستور کار این شرکت قرار گرفت، اظهار کرد: در این دستگاه، آب به عنوان مایع خنک کننده توسط یک سیستم خنک کننده ترموالکتریک، از طریق لوله های عایق شده و اتصالات بدون نشت، به داخل تشک سیلیکونی مخصوصی که برای این کار طراحی شده است هدایت می گردد  و سر و بدن نوزاد بر روی این تشک قرار می گیرد و کنترلر الکترونیکی دستگاه، دمای مقعد و دمای سطح بدن نوزاد را به طور دائمی و لحظه ای پایش می نماید و طبق پروتکل درمانی دمای مقعدی را در طی ۷۲ ساعت تنظیم می نماید.

عباچی زاده ابراز کرد: این دستگاه می تواند با قیمتی پایین تر از نمونه خارجی، نیاز بخش های مراقبت ویژه نوزادان را مرتفع سازد و گام بزرگی در ارتقا سلامتی و صرفه جویی ارزی بردارد. این دستگاه هم اکنون در حال گذراندن تست های ایمنی می باشد تا بتواند با اخذ مجوز تولید در بازار حضور پیدا کند.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 990161

مهمترین اخبار ایران و جهان: