نیوز سیتی!
25 دی 1402 - 11:24

هشدار رئیس‌جمهور ازبکستان نسبت به تأمین خوراک خبری مردم از خارج

رئیس جمهور ازبکستان در نشست شورای امنیت این کشور گفت: اگر نیازهای مردم برای دریافت اخبار و تحلیل‌ها را رفع نکنیم، این کار را منابع کشورهای دیگر انجام خواهند داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست شورای امنیت این کشور گفت: اگر نیازهای مردم برای اخبار و تحلیل‌ها را رفع نکنیم، این کار را منابع کشورهای دیگر انجام خواهند داد که این کاملا غیرقابل قبول است.

وی اظهار داشت: اگر تولید محتوای ملی در محیط‌های اطلاع رسانی را به دست نگیریم، اگر رویدادهای در حال وقوع در جهان را از منظر منافع ملی ارزیابی نکنیم، این فرصت‌ را به افراد خارج‌نشین خواهیم داد.

رئیس جمهور ازبکستان ادامه داد: به هر انتقادی باید پاسخ داد. اگر حق با خبرنگار است، باید اذعان کنیم. اگر حق نیست، باید یاد بگیریم که از طریق شفاف سازی از پخش گزارشات نادرست جلوگیری کنیم و همچنین به کل جامعه توضیح دهیم که این درست نیست.

میرضیایف در این نشست دستور بازنگری نظام آموزش نظامی-میهنی جوانان را با در نظر گرفتن «جهانی شدن و مبارزه رو به رشد برای ذهن و قلب مردم» داد.

رئیس جمهور ازبکستان بارها بر اهمیت کار خبرنگاران و غیرقابل قبول بودن دخالت در فعالیت آنها تاکید کرده است.

میرضیایف در ماه می سال 2023 میلادی از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران به عنوان «با نفوذترین نیروی که صدا و نظر مردم را به جامعه وسیع و ارگان‌های دولتی می‌رساند» نام برد. وی تضمین‌هایی را برای آزادی رسانه‌ها اعلام کرد، اما مسئولیت آنها را نیز یادآور شد.

در اوایل ماه مارس سال گذشته میلادی روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی با اظهاراتی مبنی بر «سانسور پنهان، اما شدید» به رئیس جمهور ازبکستان مراجعه کردند. اتحادیه روزنامه‌نگاران کشور، در توضیح این درخواست، خاطرنشان کرد که هیچ فشاری بر سردبیران و روزنامه‌نگاران مستقل و وبلاگ‌نویسان مشاهده نکرده است. در مقابل، اتحادیه موارد سوء استفاده از آزادی بیان را گزارش کرد.

وی در ماه فوریه اذعان کرد که کار در شرایط آزادی رسانه‌ها «سخت‌تر» است.

به گفته میرضیایف، به وی پیشنهاد تعطیلی رسانه‌ها را دادند. من آنها را تعطیل نمی‌کنم... بگذارید حرف بزنند، اما منصفانه حرف بزنند. بگذارید انتقاد کنند، اما درست انتقاد کنند.

در ماه ژوئن رئیس جمهور ازبکستان ضمن تبریک به اهالی رسانه‌ اظهار داشت که تامین آزادی بیان، حق دریافت و پخش گزاراشات را جزئی جدایی ناپذیر استراتژی توسعه ازبکستان می‌داند.

وی افزود که دولت در مبارزه با فساد و سایر مشکلات جامعه روی خبرنگاران حساب باز کرده است.

میرضیایف در ماه فوریه سال 2021 میلادی در جمع خبرنگاران گفت که آنها نباید از گزارش منصفانه دستاوردها و کاستی‌ها دست بردارند. نترسید؛ رئیس جمهور پشت سر شماست.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1638317

مهمترین اخبار ایران و جهان: