نیوز سیتی!
26 دی 1402 - 13:13

کرمانشاهی‌ها امسال چند روز هوای آلوده داشتند؟

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: آنچنان آلایندگی در کرمانشاه به جزء بحث ورود ریزگردها به استان، نداریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، آلودگی هوا در سطح جهان به عنوان‌چهارمین علت مرگ و میر پس از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و رژیم غذایی نامناسب است.

مرگ سالانه ۵۰۰ هزار نوزاد در جهان ، ۱۲ درصد از مرگ‌های سالیانه در جهان منتسب به آلودگی هواست و ذرات کمتر از ۲.۵میکرون پنجمین عامل خطری است که بیشترین درصد موارد مرگ را به خود اختصاص داده است و به طور کلی سالانه حدود ۷ میلیون‌مرگ در جهان، به آلودگی هوا منتسب می‌شود.

احد جلیلیان مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه در این خصوص می‌گوید: شعار امسال روز هوای «هوای پاک، مسوول پاسخگو، شهروند مسوول» است که بیانگر این است که حقوق عامه، همه در مقابل محیط زیست وظایفی داریم. 

وی اظهار کرد: آنچنان آلایندگی در استان کرمانشاه به جزء بحث ورود ریزگردها به استان نداریم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال تعداد روزهای آلوده استان به نسبت سال گذشته به یک‌سوم کاهش یافته است، گفت: امسال ۳۱ روز را در سه حالت هشدار، اضطرار و بحرانی داشتیم، اما سال گذشته بیش از ۹۸ روز درگیر پدیده ریزگرده‌ها بودیم.

وی کمترین آلایندگی را مربوط به شهرستان پاوه و اسلام‌آباد غرب دانست و ادامه داد: شهرستان‌های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب به لحاظ همجواری با کشور عراق بیشتر درگیری پدید گرد و غبار هستند.

جلیلیان تصریح کرد: صنایع حاشیه شهر، هم آلودگی شهر کرمانشاه را به خصوص در فصل زمستان تشدید می‌کند و اول صبح‌ها هاله‌ای از آلودگی را داریم که زیاد نیست و خودبه‌خود حالت خودپالایی از بین می‌رود.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته کارگروه اضطرار آلودگی هوا در استانداری، گفت: اداراتی که هر کدام براساس قانون هوای پاک وظایفی برای آن مشخص شده؛ وظایف خود را در قالب گزارشی در این جلسه ارائه دادند.

جلیلیان با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در ۲۹ بهمن‌ماه تا یکم اسفنده ماه در تهران، گفت: قرار است در فضایی ۲۰۰ متری، ۱۵ صنایع بزرگ استان دستاورهای خود در راستای محیط زیست ارائه دهند.

وی از افتتاح چهار خانه محیط زیست در شهرستان‌های استان طی هفته هوای پاک خبر داد و گفت: ۵۸ خانه محیط زیست در استان داریم که با افتتاح این چهار خانه در مجموع به  ۶۲ خانه محیط زیست می‌رسد.

برگزاری مسابقه دوچرخه‌سواری در پارک کوهستان، دیدار با قضات شورای پیشگیری از وقوع جرم، جلسه با تشکل‌های زیست محیطی، بازدید از واحدهای معرفی شده استان به‌عنوان صنعت سبز، حضور در مدارس و افتتاح خانه‌های محیط زیست ازجمله برنامه‌های اجرایی استان کرمانشاه در هفته هوای پاک است که جلیلیان به آن‌ها اشاره کرد.

وی افزود: در این هفته هر روز با یک شعار خاص با هدف فرهنگ‌سازی عمومی، شناخت تکالیف مردم و مسوولان، داشتن استراتژی برای کاهش آلودگی هوا و در نهایت حفظ سلامت مردم؛ سه‌شنبه ۲۶ دی ماه هوای پاک، حقوق عامه؛ چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه هوای پاک، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی؛ پنجشنبه ۲۸ دی‌ماه هوای پاک، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر؛ جمعه ۲۹ دی‌ماه هوای پاک، آموزش و مشارکت عمومی؛ شنبه ۳۰ دی‌ماه هوای پاک، خودروهای فرسوده؛ یکشنبه یکم بهمن‌ماه هوای پاک، کیفیت سوخت؛ دوشنبه ۲ بهمن‌ماه هوای پاک، سلامت؛ نامگذاری شده است.

پایان پیام/۸۱۰۱۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1639617

مهمترین اخبار ایران و جهان: