نیوز سیتی!
05 بهمن 1402 - 04:58

وزارت خارجه آمریکا: بایدن موافق فروش جت‌های «اف-16» به ترکیه است

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور موافق فروش جت‌های «اف-16بلاک» به ترکیه است و اینک تنها باید کنگره آن را تایید کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال موافقت پارلمان ترکیه با پروتکل الحاق سوئد به ائتلاف ناتو، وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌ جمهور این کشور مدت‌هاست که حمایت خود را از نو‌سازی ناوگان «اف-۱۶» ترکیه اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره موافقت پارلمان ترکیه با عضویت سوئد به ناتو گفت که ایالات متحده مشتاقانه منتظر دریافت سند موافقیت ترکیه با این موضوع است.

وی گفت:«به عنوان یک شریک دفاعی بسیار توانمند، پیوستن سریع سوئد به ناتو باعث تقویت این ائتلاف خواهد شد.»

پارلمان ترکیه با ۲۸۷ رای موافق در مقابل ۵۵ رای موافق عضویت سوئد را تایید کرد. مجارستان اکنون تنها کشور عضو ناتو است که ورود سوئد به این ناتو را امضا نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود:«کنگره نقش کلیدی در بررسی فروش تسلیحات دارد.»

فنلاند و سوئد، هر دو کشور شمال اروپا نزدیک یا هم مرز با روسیه بلافاصله پس از آغاز جنگ روسیه با اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، برای عضویت در ناتو درخواست دادند.

ترکیه به دنبال خرید آخرین نمونه از جنگنده‌های اف-16 بلاک و همچنین 79 کیت نوسازی جنگنده‌های اف-۱۶ خود است.

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند. ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و حتی سفارش خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» را هم به آمریکا داده و در صورت دریافت آن‌ها ناوگان نیروی هوایی ترکیه به شدت از رقیب همیشگی‌  خود عقب می‌افتد.

 یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است.

چندی قبل، «کریاکاس میتسوتاکیس» رهبر حزب «دموکراسی نو» یونان و نخست وزیر سابق این کشور گفت که با توجه به تحرکات ترکیه، یونان باید توان نیروهای مسلح خود را تقویت کند.

میتسوتاکیس در زمینه تدارکات دفاعی نیروهای مسلح گفت: «یونان موظف است نیروهای مسلح خود را تقویت کند، زیرا ما، ترکیه را به عنوان بزرگترین و از نظر ژئوپلیتیکی غیرقابل پیش بینی‌ترین همسایه کنار خود داریم.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1649017

مهمترین اخبار ایران و جهان: