نیوز سیتی!
28 دی 1402 - 17:08

تعاملات علمی و فرهنگی پاکستان و ایران افزایش می‌یابد

مختار احمد رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان با اشاره به ضرورت گسترش تعاملات فرهنگی و اجتماعی میان پاکستان و ایران گفت: امروز دبیرخانه‌ای با عنوان علمی فرهنگی میان این دو کشور شکل گرفته است که در آینده با دستاوردهای علمی جدید خودش را نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگذاری فارس از قم، نشست گفت‌و‌گوهای علمی و فرهنگی میان ایران و پاکستان امروز پنج‌شنبه 28 دی‌ماه به میزبانی دانشگاه ادیان و مذاهب در سالن امام موسی صدر این دانشگاه برگزار شد.

مختار احمد رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان و رؤسای دانشگاه‌های پنجاب، قائد اعظم، اقبال و دولتی لاهور پاکستان و همچنین رؤسای دانشگاه‌های قم، حکیم سبزوار، بوعلی سینا همدان، آزاد قم و دانشگاه سیستان و بلوچستان و محمدعلی ربانی دستیار رئیس سازمان فرهنگ اسلامی در امور گفت‌وگوهای فرهنگی و حقوق بشری در این نشست حضور داشتند.

تشکیل دبیرخانه دائمی علمی و فرهنگی میان ایران و پاکستان یکی از دستاوردهای این نشست بود که این دبیرخانه شامل پنج دانشگاه ایران و پنج دانشگاه پاکستان است و نوع فعالیت آن تحقیق و پژوهش در مباحث علمی و فرهنگی است.

در این جلسه از طرف ایران دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان رابط با دانشگاه‌های پاکستان در راستای توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی مشخص شده است.

مختار احمد رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان گفت: این دبیرخانه با عنوان علمی فرهنگی شکل گرفته که با ثمره توسعه علم و دانش خودش نشان خواهد داد. 

وی افزود: اعضای دبیرخانه فقط به دانشگاهیان ختم نخواهد شد بلکه  نخبگان اثر گذار هم در نهاد‌های مختلف فرهنگی و علمی کشورهای ایران و پاکستان می‌توانند در  این دبیرخانه فعالیت کنند.

محمدعلی ربانی دستیار رئیس سازمان فرهنگ اسلامی در امور گفت‌وگوهای فرهنگی و حقوق بشری گفت: قطعا این گفت‌وگوها در روابط بین دو کشور بسیار دارای اهمیت است و ما با اشتیاق از همکاری بین دو کشور استقبال می‌کنیم.

سپس رؤسای دانشگاه‌های ایران و پاکستان حاضر در نشست، به بیان ظرفیت‌های دانشگاهی بین دو کشور پرداختند و برای همکاری های بیشتر اعلام آمادگی کردند.

در آخر نیز تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه حکیم سبزوار و دانشگاه‌های پاکستان امضا شد.

پایان پیام/78023

منبع: فارس
شناسه خبر: 1642161

مهمترین اخبار ایران و جهان: