نیوز سیتی!
21 اسفند 1402 - 01:01

نگاهی به دربی‌های اسفند؛ از آخرین برد استقلال در ۹۰ دقیقه تا گل هاشمی‌نسب با پیراهن پرسپولیس

تقابل استقلال و پرسپولیس در اسفند ماه حاوی خاطرات تلخ و شیرینی برای هواداران دو تیم است؛ با این حال استقلالی‌ها در این ماه بیشتر طعم پیروزی را چشیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس از ساعت 20 روز چهارشنبه 23 اسفند در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند، مسابقه‌ای سرنوشت‌ساز که نقش بسزایی در تعیین قهرمان لیگ بیست‌وسوم خواهد داشت.

سرخابی‌ها مجموعاً 10 بار در ماه پایانی سال مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که کام استقلال در دربی‌های این ماه شیرین‌تر بوده است. آبی‌ها پنج بار به برتری رسیدند و پرسپولیس تنها یک بار برنده از زمین خارج شده است. چهار مسابقه هم به تساوی ختم شد. اولین شهرآورد اسفند ماهی تهران در سال 1351 رقم خورد که تاج با دو گل علی جباری به برتری رسید. آبی‌ها در پایان فصل بالاتر از عقاب و پاس، جام قهرمانی باشگاه‌های تهران را بالای سر بردند.

دربی بعدی اسفند به جام تخت جمشید 1354 برمی‌گردد که به تساوی یک - یک انجامید. گل زودهنگام مسعود مژدهی با گل دقایق پایانی محمود خوردبین پاسخ داده شد تا پرسپولیس در نهایت با دو امتیاز کمتر، قهرمانی را به پاس واگذار کند. استقلال و پرسپولیس در جام حذفی فصل 68-1367 نیز در اسفند به مصاف هم رفتند که پس از تساوی بدون گل، تیم علی پروین در ضربات پنالتی به پیروزی 4 بر 2 رسید. پرسپولیس در نیمه نهایی مغلوب شاهین اهواز شد و از قهرمانی بازماند.

استقلال در اسفند 1370 برد دیگری مقابل پرسپولیس به دست آورد و با گل‌های صمد مرفاوی و صادق ورمزیار از سد رقیب سنتی خود گذشت. آبی‌ها در رتبه دوم جدول لیگ آزادگان ایستادند و پرسپولیس به رده سوم رسید، اما با قهرمانی جام حذفی سهمیه آسیایی گرفت. تنها برد سرخپوشان در اسفند (در 90 دقیقه) به سال 1378 برمی‌گردد که پرسپولیس با نتیجه 2 بر صفر بر استقلال غلبه کرد. مربی فعلی آبی‌ها یعنی مهدی هاشمی‌نسب به همراه پایان رأفت دروازه استقلال را گشودند.

تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پرسپولیس , دربی پایتخت ,

هاشمی‌نسب پس از آخرین گل خود به استقلال

لیگ آزادگان 1379 شاهد برد دیگر استقلال در ماه اسفند بود. علیرضا اکبرپور گل پیروزی‌بخش تیم منصور پورحیدری را زد که این برتری، زمینه‌ساز آخرین قهرمانی استقلال در لیگ آزادگان بود. آبی‌ها در اسفند 1383 نیز در دیداری هیجان‌انگیز، پرسپولیس را با نتیجه 3 بر 2 شکست دادند. امیر قلعه‌نویی در دومین سال خود روی نیمکت استقلال که جوانگرایی چشمگیری ایجاد کرد، با گل لحظه آخری پیروز قربانی از سد پرسپولیس گذشت. در آن فصل لیگ برتر استقلال و پرسپولیس به ترتیب سوم و چهارم شدند.

در پنجمین دوره لیگ برتر فوتبال هم که برنامه سه ساله ژنرال به سرانجام رسید و به قهرمانی استقلال در لیگ ختم شد، شاگردان قلعه‌نویی در اسفند 1384 به مصاف پرسپولیس رفتند که این بازی کسل‌کننده گلی نداشت. آخرین پیروزی استقلال در دربی‌ها (در وقت قانونی) هم در اسفند سال 1396 ثبت شد که وریا غفوری تنها گل تیم برنده را به ثمر رساند. پرسپولیسِ برانکو در آن سال به قهرمانی لیگ برتر رسید و استقلال با وینفرد شفر فاتح جام حذفی شد.

تقابل استقلال و پرسپولیس در اسفند 1400 هم با تساوی یک - یک همراه بود. علی نعمتی ابتدا دروازه استقلال را روی سانتر رامین رضاییان گشود، اما رودی ژستد گل تساوی را با ضربه سر مشابه نعمتی به ثمر رساند تا اولین گلزن خارجی استقلال در دربی باشد و زمینه‌ساز قهرمانی بدون شکست استقلال شود. صدوسومین دربی تهران هم ممکن است همانند بازی سال 1400 برنده نداشته باشد، اما قهرمان را تعیین کند.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1684961

مهمترین اخبار ایران و جهان: